62 976 läst ·
16 svar
63k läst
16 svar
Sprida värme från kamin till resten av huset
Sida 1 av 2
Kära forumkamrater,
Jag har en kamin som alstrar bra med värme i mitt vardagsrum, som är på ca 25 kvm. Hur kan jag sprida värmen vidare? Två dörröppningar leder vidare i huset, en på 80cm respektive en på 160 cm.
Kan en enkel takfläkt göra jobbet?
Jag har en kamin som alstrar bra med värme i mitt vardagsrum, som är på ca 25 kvm. Hur kan jag sprida värmen vidare? Två dörröppningar leder vidare i huset, en på 80cm respektive en på 160 cm.
Kan en enkel takfläkt göra jobbet?
Hej.
Det finns sk. värmeflyttare. Dessa finns i olika modeller och utföranden lite beroende på hur långt du måste flytta värmen. Prinscipen bygger på att du mekaniskt transporterar varmluften från ett utrymma till ett annat, genom väggen med e.g. en lågvarvig paxfläkt till intilliggande rum eller ex en rördragning över vinden med en fläkt om sträckorna är längre. Att du har dörröppningar spelar inte så stor roll. Varmluften letar sig uppåt och sugs sakta mot närmsta ventilationshål ut ur huset. På vägen värmer den upp de materiel som kommer ivägen ex, väggar och tak, men du kan i regel "aldrig" få värmen att självmant vandra till ett annat rum i huset utan hjälp.
Kolla här http://www.värmeflyttare.se så hajar du principen..
Lycka till.
Mvh
Thiger
Det finns sk. värmeflyttare. Dessa finns i olika modeller och utföranden lite beroende på hur långt du måste flytta värmen. Prinscipen bygger på att du mekaniskt transporterar varmluften från ett utrymma till ett annat, genom väggen med e.g. en lågvarvig paxfläkt till intilliggande rum eller ex en rördragning över vinden med en fläkt om sträckorna är längre. Att du har dörröppningar spelar inte så stor roll. Varmluften letar sig uppåt och sugs sakta mot närmsta ventilationshål ut ur huset. På vägen värmer den upp de materiel som kommer ivägen ex, väggar och tak, men du kan i regel "aldrig" få värmen att självmant vandra till ett annat rum i huset utan hjälp.
Kolla här http://www.värmeflyttare.se så hajar du principen..
Lycka till.
Mvh
Thiger
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag minns inte riktigt vart jag läst det, men enligt denna okända källa så ska det visst vara bättre att ta "kall" luft från andra rum och blåsa till kaminrummet.
Rätt eller fel?
skickat från en telefon nära mig.
Rätt eller fel?
Sitter själv i samma funderingar. Har ett vardagsrum med kamin och en dörröppning som jag vill få ut värme igenom. Just nu går det väldigt sakta innan värmen sprider sig. Räcker det med en takfläkt för att trycka ner värmen och på så sätt få ut värmen snabbare eller ska man ha en värmeflyttare?
En lite mer praktisk fråga man skall ställa sig då är ju ifall det är mysigt att alltid ha en takfläkt gående? Dessutom låter takfläktar en hel del pga de stora bladen...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Kommer ha samma problem när vedspisen är installerad och då blir det en termostatstyrd fläkt för att flytta varmluften så den åker upp i vårt trapphus till övervåningen
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den kommer att göra ett enastående jobb med att sprida värmen jämnt i rummet, men jag är tveksam till att den kommer att sprida värmen nämnvärt ut i resten av huset.vicvolta skrev:
Här hemma tror jag att jag kommer sätta en fläkt som tar "kall" luft från övervåningen och blåser ut i köket där kaninen står.
...om ingen övertygar mig om att det är fel förstås
Hej,
vår erfarenhet: nej, de gör inte jobbet.
Vi har en fläkt som inte gör ett tillräckligt bra jobb när den körs på läge två av tre. På tredje stör den för mycket. Fläkten är från bauhaus, diameter runt metern. Den duger inte att svalka med på sommaren heller så den är helt enkelt för liten för rummet.
Vad som behövs för en takfläkt är stor diameter för att få högt flöde och lågt varvtal för att hållet oljudet nere. Billiga fläktar låter illa från motorn när man väljer låg hastighet, dyra har en riktig frekvensomriktare som undviker motorljud.
Vi kommer inte att fortsätta med takfläkt utan bygger nåt med kanaler istället.
/Jörgen
vår erfarenhet: nej, de gör inte jobbet.
Vi har en fläkt som inte gör ett tillräckligt bra jobb när den körs på läge två av tre. På tredje stör den för mycket. Fläkten är från bauhaus, diameter runt metern. Den duger inte att svalka med på sommaren heller så den är helt enkelt för liten för rummet.
Vad som behövs för en takfläkt är stor diameter för att få högt flöde och lågt varvtal för att hållet oljudet nere. Billiga fläktar låter illa från motorn när man väljer låg hastighet, dyra har en riktig frekvensomriktare som undviker motorljud.
Vi kommer inte att fortsätta med takfläkt utan bygger nåt med kanaler istället.
/Jörgen
En takfläkt jobbar oftast med att dra upp luften mot taket som sedan trycks ut mot väggen och ner mot golvet. Vissa fläktar går att köra åt andra hållet så den trycker ner luften istället, men det är knappast speciellt skönt att vistas i en längre tid. Detta gör då att väggsnutten ovan dörrar styr ner luften mot golvet och den mesta luften snurrar bara i rummet. Det innebär som någon skriver att luften blir jämnvarm i rummet men knappast sprider nämnvärd värme till intilliggande rum.
För att flytta värme på riktigt behöver man en högt placerad luftflyttare som mekaniskt flyttar luften till andra delar av huset...
Mvh
Thiger
För att flytta värme på riktigt behöver man en högt placerad luftflyttare som mekaniskt flyttar luften till andra delar av huset...
Mvh
Thiger
Titta här och bli inspirerad eller skrämd
http://beskrivningar.capitex.se/imagelist.aspx?guid=420J2439BJPCGB4U&typ=CMVilla&skin=badelt
http://beskrivningar.capitex.se/imagelist.aspx?guid=420J2439BJPCGB4U&typ=CMVilla&skin=badelt