Jag har en elpanna för vattenburen uppvärmning, det är en Focus PV-13 som jag tror är ca 10-15 år gammal. Nu misstänker jag att det finns en läcka mellan varmvattnet och radiatorkretsen (t.ex. någon läcka i VVB-delen), för radiatortrycket stiger upp till ca 2 bar för att sedan hålla sig där (lite underligt att säkerhetsventilen inte löser ut, den är specad för 1,5 bar). Om jag släpper ut vatten från radiatorkretsen så att det går ner till ca 1 bar (som jag brukar ha), så hör man att det porlar lite inne i pannan och på 7-8 timmar är trycket uppe på 2 bar igen. Har varit så i 2-3 dagar nu.

Inget läckage syns på utsidan av pannan, och påfyllningsventilen verkar OK, så jag tror inte det är den som står och läcker igenom.

Det här är inget jag tänker ge mig på att fixa själv, men min fråga är hur akut ni tror det är? Klarar man sig genom vintern eller ska man ta hit en reparatör omgående? Finns det någon risk med läckaget, t.ex. att man får radiatorvatten ut i dricksvattenledningarna?

Stäng av någon ventil på ledningen till varmvattenslingan.
Färskvatten i radiatorsystemen får du inte ha för då blir det rost.
Har du inte rört påfyllnadsventilen till radiatorsystemet? Är det en slussventil så kan en kalkflaga hindra att den tätar ordentligt.

Sålänge du har högre tryck på tappvattensidan är det liten risk. Då håller det sig på rätt sida.
Men det är stor risk för att hålet öppnar sig, och då kommer säkerhetsventilen börja jobba och släppa ut värme och vattten.

Du kan ju tänka på hur du vill ersätta pannan.
Det är en relativt liten investering att stoppa i en mindre VVB (typ 60l) vid sidan av elpannan och koppla om till den. Sen pluggar du VVB i Elpannan och lever vidare i värmen under vintern.

Om du i framtiden vill ha värmepump, så kan VVB sitta efter värmepumpen för att toppa värmen på tappvarmvattnet och agera ihop med värmepumpen för att få billigt varmvatten på sommaren, och extra mycket varmvatten på vintern.

Nu har jag fått tag på lite mer dokumentation om pannan och varmvattenberedaren. Jag vet nu att jag dels har en elkasett för radiatorvärmen, Focus PV-13, och en 200 l varmvattenberedare, Focus VLM.200S. Båda är installerade i mars 2002, så de fyller snart 11 år. Vad jag kan se av såväl dokument som den faktiska installationen (det är lite trångt minst sagt), så verkar systemen helt separerade. Det är alltså inte så som jag först befarande att det ena systemet värms av det andra.
Då är ju frågan - finns det ens NÅGOT annat alternativ än att det är påfyllningsventilen till radiatorsystemet som läcker igenom?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.