Hej.
Snart är det dags att lägga om golv och lägga in golvvärme på spårad spånskiva.
Jag har surfat runt lite och hittat bra priser på plåtar och slang på fixdithus.dk
http://www.fixdithus.dk/23-gulvvarme

Golvvärmeplåtarna är bara 160mm breda jämfört mot standard på 180mm. Tjockleken på aluminiumplåten är bara 0.3mm emot det vanliga på 0.5mm. Frågan är hur mycket detta påverkar.
Priset är däremot mycket bra, 11dkr är ca 14kr med dagens valutakurs. Jag har knappt hittat plåtar under 30kr innan.

Sen säljer de var jag har förstått diffusionstät PEX av märket Golan 6bar för 6dkr/m(7.5Sek) och 10bar för 7dkr/m(9Sek/m)
http://www.fixdithus.dk/pe-x-rr-gul...-240-m-gulvvarme-pe-rt-m-iltsprre.html#idTab9
Köper man Uponor ligger ju priset runt 20kr/m.

Har någon provat att köpa härifrån?
 
Jag har inte handlat där, men jag har använt golan PEXslang och det var inga problem, kunde inte uppleva några skillnader jämfört med tex wirsbo eller uponor
 
Hej, innan du beställer, vad har du tänkt att använda för push? fabrikat alltså, jag vet av tidigare erfarenheter att blandar man material så blir det krångel OM det skulle uppstå ett läckage någonstans i golvvärmeanläggningen. Försäkringsbolag och fabrikanter brukar vara väldigt svårt att få ersättning från isåfall.
/ Martin
 
Krilleman
Hur gör man med garnati-ärenden vid utlandsköp? Är det inte betydligt bättre och lättare (för sig egen skull) att lägga någon krona extra och handla svenskt och få kund-support och garanti på köpet när något ev krånglar som rörkrökaren skriver...?!
 
Gabbe,
Det låter ju bra det. Det borde ju inte vara ett problem om den uppfyller kraven.


Hej Martin.
Jag har inte tänkt att köpa någon fördelare med pump, det blir en vanlig fördelare helt enkelt, jag har pump och shunt i pannrummet. Något märke är inte bestämt ännu. Det kan vara som du säger om det händer något. Köper jag fördelare därifrån borde det vara lugnt då.
Sedan är jag inte speciellt rädd för läckage, då de pex kopplingar jag skruvat med verkar säkra.

Skall man inte koppla in enligt säker vatten ändå? Hur är reglerna?

Då har man ju avrinning från fördelarskåpet om jag fattat rätt.

Rörkrökaren skrev:
Hej, innan du beställer, vad har du tänkt att använda för push? fabrikat alltså, jag vet av tidigare erfarenheter att blandar man material så blir det krångel OM det skulle uppstå ett läckage någonstans i golvvärmeanläggningen. Försäkringsbolag och fabrikanter brukar vara väldigt svårt att få ersättning från isåfall.
/ Martin
 
Det kan man tycka.
Frågan är hur garantiutfallet är på pexrör. Säg att jag ska köpa 16mm rör till 100m2 då ca 600m. Är prisskillnaden 6000kr. Det tycker jag är mycket med tanke på produktens komplexitet.

Jag har inte bestämmt mig om jag ska köpa utomlands, men man måste ju kolla upp alternativen.
Iom att jag kommer koppla allt själv och använda befintlig shunt och pump, så tvivlar jag att jag får problem. Jag ska strypa in flödena och styra värmen med min Thermomatic.

Jag förstår att man vill ha garanti om man köper tex en push enhet, som jag läst att många får problem med pumpen på.


krilleman_215 skrev:
Hur gör man med garnati-ärenden vid utlandsköp? Är det inte betydligt bättre och lättare (för sig egen skull) att lägga någon krona extra och handla svenskt och få kund-support och garanti på köpet när något ev krånglar som rörkrökaren skriver...?!
 
Krilleman
säkervatten reglerna är bara läsa innan till...

säkervatten.se
 
GordonE skrev:
Gabbe,
Det låter ju bra det. Det borde ju inte vara ett problem om den uppfyller kraven.


Hej Martin.
Jag har inte tänkt att köpa någon fördelare med pump, det blir en vanlig fördelare helt enkelt, jag har pump och shunt i pannrummet. Något märke är inte bestämt ännu. Det kan vara som du säger om det händer något. Köper jag fördelare därifrån borde det vara lugnt då.
Sedan är jag inte speciellt rädd för läckage, då de pex kopplingar jag skruvat med verkar säkra.

Skall man inte koppla in enligt säker vatten ändå? Hur är reglerna?

Då har man ju avrinning från fördelarskåpet om jag fattat rätt.
Ja, enligt säker vatten står det väl numera att det SKALL vara avrinning, vill minnas för något år sedan att det preciserades som BÖR. Men helt riktigt, avrinning skall det vara, avrinningen bör även gå till ett rum med golvbrunn kan jag tycka. Så om jag förstår det rätt så ska du alltså ha golvvärme i hela kåken?
 
Jag kollade igenom säker vatten lite snabbt, och där finns ju en del bra riktlinjer. Synd bara att skåpen är prissatta som om de vore i guld.

Det blir nog bara golvvärme i ett par rum till en början, så det blir nog att köpa någon slags push med framledningstemps begränsning.
Jag är dock lite skeptisk om hur det fungerar ihop med mitt thermomatic shuntade kulvertvatten.
Man vill väl att tempen i golvvärmen ska följa elementens temp. Om jag förstått det rätt så begränsar bara termostaten på tex Push 24A eller fixdithus motsvarighet max framlrdningstemp, utan att ta hänsyn till vilken temp som den mätas med.
En kompis har kopplat radiator-returen till pushens tillopp, och det. Delar funka bra.
 
Krilleman
Ja, men du måste ju inte köpa ett skåp, du kan ju bygga ett själv och tex använda en hila-lucka men fortfarande följa reglarna för det...

Fogar på fördelarrör för värmesystem
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade
så att de är åtkomliga.
Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställdon
med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplingsskåp
ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta. Se fig. 2.4.2.


I inbyggnader och installationsschakt eller kopplingsskåp
ska väggarna vara vattentäta 50 mm över schaktbotten
och tätt anslutna mot denna. Se fig. 2.4.1c.
Installationsschakt eller kopplingsskåp med utrymme
för fogar till golvvärmesystem eller till radiatorer ska
ha serviceöppning
som är tillräckligt stor för kontroll
av fogar, reparation, byte av ställdon, avluftningar eller
andra
till värmesystemet tillhörande utrustning. Serviceöppning
får inte placeras i våtzon 1. Se fig. 2.11.1a.
Vägledning
Schaktbotten eller kopplingsskåp bör vara rengjorda
så att indikering för läckage inte riskerar
att sätta igen.
 
Redigerat:
peternicklas
Även jag tittade på detta danska företag när jag skulle handla. Jag kollade nog det mesta som finns i Sverige man fan att det var inte värt besväret. Slang - RInkaby, golvspån någonstans i Kungsbacka. Övriga delar lite överallt. Kolla noga, det finns mycket pengar att tjäna.
 
F
Jag hittade plåtar på blocket. Visade sig vara en ytterst prisvärd VVS leverantör som tillslut fick leverera golvvärmeplåt, fördelare av märket Tetragonia ( har fungerat lysande), rumstermostater och märkes slang (minns inte om det var Thermotech eller Uponor). Det var förbannat bra priser och slangen tex var betydligt billigare än Rinkaby. Det som var ännu bättre var att man kunde köpa slangen i kapade längder, behövde alltså inte betala för en hel rulle och en massa onödigt spill.
 
krilleman_215 skrev:
Ja, men du måste ju inte köpa ett skåp, du kan ju bygga ett själv och tex använda en hila-lucka men fortfarande följa reglarna för det...
Det låter ju bra. Det finns ju skåp till vettiga priser om man letar lite.
Jag har ingen koll på vad en hila lucka är. Kan du förklara så vore det uppskattat.


Fsn och peternicklas,
Det är sådana tips som ni ger som är uppskattas!
Har ni lite priser och kontaktuppgifter att dela med er av?

Jag har också ändrat inriktning till glespanel med 20mm rör. Iom att jag har ett gammalt hus blir det nog rakast med kortlingar och gled längs golvbjälkarna.
Frakten från Danmark för 290 plåtar, 480m rö
r, en åttakrets push fördelare hamnar på 1000kr.
Jag är lite frestad att slå till, men man får väl kolla runt lite här hemma först.

Det är lite trist att det inte står hur mycket sakerna kostar på många blocket annonser. Annars kunde man ju jämföra lite smidigare.
 
peternicklas
vvs-boden Här handlade jag en del, sedan Rinkaby rör och vvsbutiken men jag la golvspån.
 
F
GordonE skrev:
Det låter ju bra. Det finns ju skåp till vettiga priser om man letar lite.
Jag har ingen koll på vad en hila lucka är. Kan du förklara så vore det uppskattat.


Fsn och peternicklas,
Det är sådana tips som ni ger som är uppskattas!
Har ni lite priser och kontaktuppgifter att dela med er av?

Jag har också ändrat inriktning till glespanel med 20mm rör. Iom att jag har ett gammalt hus blir det nog rakast med kortlingar och gled längs golvbjälkarna.
Frakten från Danmark för 290 plåtar, 480m rö
r, en åttakrets push fördelare hamnar på 1000kr.
Jag är lite frestad att slå till, men man får väl kolla runt lite här hemma först.

Det är lite trist att det inte står hur mycket sakerna kostar på många blocket annonser. Annars kunde man ju jämföra lite smidigare.

Skall leta upp en faktura under dagen. Det var dåligt med internetexponering på den firman men servicen och priserna var lysande. Skall du ha spårad cellplast kan jag rekommendera direktköp från cellplastdirekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.