Jag har ett problem som strider mot fysikens lagar! Jag har en vattenmantlad braskamin på ca 17kW(13 mot vatten). I källaren har jag en ack tank på 500liter och laddningen regleras med en LTC141 från ESBE. I LTC:n sitter en termostat på 60grader och pumpen går på 2:ans växel. Till kaminen har jag en elektronisk reglering av cirkulationspump och friskluftspjäll. Nu har jag valt att cirkulationspumpen startar vid 75grader(max inställning) samt att reglering av spjället sker vid 85grader(max). Höjden mellan kamin och tank är ca 2,2m och det är ca 12m rör enkel väg. Rören är 22mm och ännu så länge oisolerade. Allt fungerar till att börja med bra och tanken laddas uppifrån med ca 65grader. Beroende på bottentemperatur har kaminen svårt att orka mer. Problemet uppstår först när hela tanken kommit upp i strax över 60grader. Nu är det stopp! Det går inte att ladda högre. Nu stiger istället temperaturen i botten på tanken och returvattnet blir så högt att spjället i kaminen stryper lufttillförseln. Den lägst monterade termometern visar mellan 75-80grader, mitten 65 och i toppen 65. Pumpen går men det verkar inte gå att få in det i tanken. Även en bra stund efter att cirkulationspumpen har stannat har jag högre temperatur i botten än i toppen. Alla temperaturer är verifierade med lasertermometer. Härom dagen gav jag mig den på att se vad som händer om man fortsätter elda men i och med att spjället stryper blir det ingen fart på brasan. Har talat med ESBE och kaminleverantör men alla kliar sig i huvudet. Är det någon som har en ide?
Vet egentligen inte varför det inte fungerar hos dig.
Men jag ser vissa saker som jag tycker verkar fel i systemlösningen.
1. Jag tycker inte om att tanken ligger under pannan (varmt vatten vill uppåt och detta kanske kan ställa till det för dig)
2. Sitter laddpaketet också i källaren? (Jag kan inte förklara varför, men jag skulle helst vilja se det bredvid/nära pannan)
Hoppas du får ordning på det.
Men jag ser vissa saker som jag tycker verkar fel i systemlösningen.
1. Jag tycker inte om att tanken ligger under pannan (varmt vatten vill uppåt och detta kanske kan ställa till det för dig)
2. Sitter laddpaketet också i källaren? (Jag kan inte förklara varför, men jag skulle helst vilja se det bredvid/nära pannan)
Hoppas du får ordning på det.
1. Nej det är riktigt men det fanns ingen annan möjlighet. En värmespärr ska dock rörläggaren få ordna så inte temperaturen försvinner ur tanken. Borde dock inte påverka så länge cirkulationspumpen går.
2. Laddpaketet sitter i källaren precis bredvid tanken. Detta är inte heller optimalt men har ingen betydelse enligt Esbe. Jag kan ändå inte få någon självcirkulation då värmekällan sitter högre än tanken.
Det verkar som det händer något i laddpaketet när även bottenvattnet nått en högre temperatur. Kanske något med termostaten?!? Bara en känsla.
2. Laddpaketet sitter i källaren precis bredvid tanken. Detta är inte heller optimalt men har ingen betydelse enligt Esbe. Jag kan ändå inte få någon självcirkulation då värmekällan sitter högre än tanken.
Det verkar som det händer något i laddpaketet när även bottenvattnet nått en högre temperatur. Kanske något med termostaten?!? Bara en känsla.
Gissa om jag har funderat på det
. Mycket spring upp och ner i källaren för att känna på rören när pumpen går igång men alla temperaturer stiger på rätt ställen så jag är ganska säker på att det sitter rätt och att pumpen går åt rätt håll.
Aha. Ja då vet inte jag vad som händer. Verkar skumt att det blir varmare i botten. Är det något strul med någon klaffbackventil i laddpaketet eller nåt sånt?
(Tyckte jag såg något om någon skruv vid backventilen(?)när jag ögnade igenom bruksanvisning)
(Tyckte jag såg något om någon skruv vid backventilen(?)när jag ögnade igenom bruksanvisning)
Till att börja med så se till så att klaffventilen i laddpaketet är spärrad, det är ju ändå ingen funktion du skall använda.
Och kör pumpen på högsta läget.
Hur är cirkulationspumpen för värmen inkopplad? Kan det vara flödet från den som stör laddpaketet?
Och vad har du för Delta T, temp på vattnet till kaminen och tillbaks vid normal laddning.
Kan vara så att tempen blir för hög så att kaminen stryper när tankbotten är 60grader.
Men trots det så har jag ingen förklaring till varför tankbotten skulle bli varmare?
Och kör pumpen på högsta läget.
Hur är cirkulationspumpen för värmen inkopplad? Kan det vara flödet från den som stör laddpaketet?
Och vad har du för Delta T, temp på vattnet till kaminen och tillbaks vid normal laddning.
Kan vara så att tempen blir för hög så att kaminen stryper när tankbotten är 60grader.
Men trots det så har jag ingen förklaring till varför tankbotten skulle bli varmare?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "klaffventilen"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
505 kr inkl moms
Läs mer
Laddning sker i toppen på tanken. Se även schemat längst upp i tråden. Klaffen är spärrad då självcirkulation är omöjlig. Har även testat att köra pumpen på trean men då blir laddningen väldigt ryckig eftersom inte pannan hinner med. Ska ge 3:an ett långtidstest i kväll. Tanken används främst som förvärmning av varmvattnet och det spelar ingen roll om jag tappar varmvatten eller inte , samma resultat.
Funderar på om det är så att laddningen från pannan börjar "gå baklänges" när tanken i källaren blivit varm? Alltså att självcirkulationskraften från det varma vattnet i tanken helt enkelt överträffar laddpumpen på något sätt.
Det skulle förklara varför tanken blir varmare i botten.
Testa köra pumpen på max för att se om det hjälper.
Det skulle förklara varför tanken blir varmare i botten.
Testa köra pumpen på max för att se om det hjälper.
I skrivande stund avläser jag dryga 80 grader på termometern i botten på tanken samt två av termometrarna på LTCn. Jag har ca 85grader på inkommande vatten men det är bara drygt 70 grader på termometern i toppen samt på mitten. Skiktningen fungerade bra upp till ca 65 grader sedan verkar det som hela tanken ökar sakta. Ingen direkt synlig skiktning. Jag tycker att det fungerade bättre men problemet kvarstår ändå med en hög bottentemperatur. Kan det vara så att skillnaden i tyngd inte är så stor att pumpen "drar" ner inkommande vatten efter tankväggen?