8 676 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Minsta tjocklek på golv ovanpå vattenburen golvvärme?
Hej
Jag har en fråga. Jag hittat bara på alla forum runt om att maxtjockleken på ett golv på värmeslingor är ca 35-37mm så man inte tappar värmeeffekt. Men vad är minsta höjden på golvet. Kan man lägga laminat som är ca 10mm tjockt direkt på värmen. Behöver man verkligen folie på vattenburen golvvärme?
Jag har en fråga. Jag hittat bara på alla forum runt om att maxtjockleken på ett golv på värmeslingor är ca 35-37mm så man inte tappar värmeeffekt. Men vad är minsta höjden på golvet. Kan man lägga laminat som är ca 10mm tjockt direkt på värmen. Behöver man verkligen folie på vattenburen golvvärme?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Minsta höjd är ju frågan? Det har betydelse i just det här fallet. Kostnaderna blir lite mindre med ett laminat jämfört med ett trägolv. Varför rekommenderas ett golv som är ca 14mm? Får inte golvet vara tunnare?
Jag bara skrev att trägolv ska vara minst 14mm. Laminat vet jag inte då jag endast har trägolv.Det tunnaste laminatgolv som jag vet är ett 6mm., men om det passar till golvvärme vet jag inte.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden