J
Joukko: Om man skulle koppla in en luft/vatten vp till ack tank för att värma toppen bara, hur kopplar man då? Jocke
0 svar · 855 läst
L
Lyyski: Hejsan, Har lite problem med min lvvp, Eller är de ett problem? Stänger jag av elpatronen så blir de direkt kallt och tempen i tanken sjunker ganska fort i sin tur kallt i huset, Kan tillägga att de gäller vid en ute temperatur på -1 till 5grader under dygnet, Är problemet i min lvvp eller är de meningen att den ska "jobba" med elpatronen?
0 svar · 578 läst
V
vilpi: Har du även luftat dem lilla utjämnings tanken?
3 svar · 1,9k läst
S
sj6: [citat] Nej ska man egentligen inte men även dessa kan bli gamla. Ta det jävligt försiktigt med dessa och byt den vid lämpligt tillfälle.
5 svar · 1,4k läst
·
lasseseger
lasseseger: Jag håller på att optimera mitt värmesystem i huset och har lite frågor som ni naturligtvis har svaret på! jag värmer huset med solenergi och vattenmantlad bras/pelletskamin. När jag inte eldar så skjuter elpatron till energin. Min fråga är följande: Vilken temp är lämpligast att ha i acctanken för att tappa minst energi när jag inte eldar vs snabbast kommer upp i temp så
0 svar · 495 läst
I
ichgary: Men du gör en tändbrasa först? och läggen sedan in fullt inlägg på glödbädden?
3 svar · 945 läst
L
likblek: Och just det, frågan :)Någon som vet vem som tillverkat dessa termostater?!
15 svar · 3,0k läst
·
J
jensaro: Räkna ca 10-15W/m3 om du bara ska ha 5grC och kanske taskigt isolerat.
20 svar · 10,2k läst
J
jensaro: Visst får man ju ett visst tryckfall om man har ventilen långt från pannan, men det uppstår först när ventilen öppnar. Resultatet blir i praktiken att ventilen pulserar men då snackar vi långa sträckor, såg 10m el liknande. Tänkvärt är att samma sak gäller blåsledningen som iaf på större pannor ska vara el dim större än ventilutloppet och klara ångflödet vid fullt kok utan
15 svar · 11,3k läst
·
E
effo: Skruvade in strypventilen på returen en aning och voila...framledningstempen är nu mer hanterbar. Tack för tipset!
2 svar · 2,7k läst
·
J
johanpelle: Jo elda med pellets för varmvattnet blir knappast någon vinst gentemot en elberedare. Varmt i källaren av pannan är en fördel förstås för risken för fuktskador i källaren är störst på sommaren. Många kopplar en elberedare som komplement till pannan på sommaren. En del kopplar elberedaren i serie efter pannan men är det en nyare panna är det inte så bra. Kommunalt vatten som är
6 svar · 1,4k läst
S
Skalman: Hej Elkludde! "Fritidselektriker"?:) Jo, vi får hoppas att han hade bara en taskig dag den gången. Det är monopolet och maktfullkomligheten samt att du kan inte ändra det som stör mig. Så när de har fel har de "rätt". Senaste gubben som var hos mig var dock kunnig och okej. Hoppas han läser just detta. Jag är egentligen inte mot alla sotare som sådant. Det är väl med dem som alla
17 svar · 5,9k läst
F
Fjelie 17: Sitter i ett liknande hus. Fast inte alltid så stor skillnad i temp golv och 1.5m temp. Vi satte in en fläkt i krypgrunden som suger ner luften under huset. Detta var i och för sig inte för att öka golvtempen utan för att lufta ur grunden. Men en bi-effekt blev att det blev varmare golv.
1 svar · 2,1k läst
sir_erken
sir_erken: Ja pumpen i niben är ju liten, sen är det elpatronen som värmer resten. Ska testa mixtra lite. Gäller bara att termostaterna på elementen nära lvp verkligen stänger ordentligt
2 svar · 844 läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Den vita klumpen som kommer ner genom taket är själva murstocken med bl.a. rökrören i. Den klump som går snett utåt är själva im/rök-kåpan, huvudrökröret från vedspisen går i väggen bakom vedspisen, det sitter ett rökspjäl, där det hänger lite saker på. Stekoset (och en del rök) går upp via im-kåpan upp genom en egen kanal i murstocken.
4 svar · 1,4k läst
·
P
Anonymiserad 109102: ja tempmätaren på pannan har gått sönder så vi har satt en på röret som går från pannan. Kan det ha inverkan på detta?
10 svar · 5,8k läst
Krillew
Krillew: Nej dom kan inte bli för stora effektmässigt men för stora visuellt... :-) Och det är just det visuella jag är ute efter... Nu kommer vi iof. ha sovrum på övervåningen och jag har räknat på 22°C inne när det är -21°C ute... och 40°C framtemp så jag har ju över dimensionerat lite "smått" så om man skulle bli tvungen att sänka till 18°C på övervåningen så mår jag bara
5 svar · 1,4k läst
H
haslsih: Med vanliga falu klammer så är cc till väggen 20mm, så totalt med ett 15mm rör blir det ju 27,5mm från väggen. Det kanske skulle funka att sätta någon form av distans bakom konsolerna som är 5-10mm tjock och jacka i konsolerna om det behövs.
1 svar · 1,7k läst
B
Blahonga: En annan sak att fundera på är husets ventilationssystem. Om det är ett gammalt hus med självdrag, så är det bra om murstocken värms upp, dvs ngn form av panna. Annars kan det hända att du utöver nytt värmesystem också behöver fundera på mekanisk ventilation för att undvika fukt etc.
61 svar · 11,3k läst
L
Limestone: I uthuset fanns en gammal skorsten som är nedriven då den var totalt obrukbar och har köpt en ny som kommer att muras upp vid tillfälle (nästa år förmodligen) Min tanke var att flytta den befintliga pelletspannan från källaren ut till just uthuset och koppla in den i den nya skorstenen och acktanken. Detta dels pga. att få en vettig lösning med all värme på en och samma plats,
1 svar · 872 läst
L
Lyyski: Någon som sitter på ritningar så man kan se hur ett system med en laddomat fungerar? Med vänlig hälsning,
1 svar · 1,2k läst
·
J
jensaro: Köp inte julas pump, en bekant till mig gjorde det misstaget och den pumpen började brinna efter nån månads drift. Det finns billiga alternativ som är bättre. Typ perfecta och DAB t.ex.
18 svar · 16,0k läst
I
ichgary: Denna kanske kan vara det du letar efter? http://www.biovarmesverige.se/produkter/pelletspannor/eta-pu-7,-11-och-15kw.aspx
15 svar · 5,2k läst
A
Avemo: [citat] Det stämmer inte att de dyrare drar 20% mindre energi. Termostaten kan påverka förbrukningen en aning, men inte 20%. Har båda elektronisk termostat kommer inte förbrukningen att skilja. Låt designen och priset avgöra.
32 svar · 16,1k läst
·
cust3000
cust3000: [citat] Ja...
9 svar · 1,1k läst
T
Torparn61: Har några vattenradiatorer som jag ska montera i vår båt. Där används inte rör utan en speciell gummislang. Måste därför köpa en koppling för slanganslutning, men jag vet inte vad det är för gänga på Radiatorkopplingen (är väl standard, eller?). Någon som kan hjälpa mig med det? Tack på förhand, /Tomas
0 svar · 915 läst
JudgeSweden
JudgeSweden: De blå (eller gröna) "hattarna" heter styrdon (acctuator) och de är strömlöst stängda (NC = Normally Closed). Som PX-21 skriver så kan även packboxens (det lilla kugghjulet) styrpinne hamnat snett (äldre modell) och fastnat, fast då läcker den. Man kan Ohm-mäta styrdonen och de ska ligga över 100 Ω, gärna över 130. Under 100 så är de trasiga. RSK 539 8252 (hona för
8 svar · 22,7k läst
·
P
perrand: Jag skulle behöva flytta en termostat av typen "Wirsbo CoSy". Jag har golvvärme kopplat till fjärrvärme. Det är tre kabler som är skruvade i en plint. Är flytt något jag kan göra själv (skruva loss ledarna från plinten, löda på några meter kabel, skruva fast ledarna igen), eller behöver jag ta in någon för det? Är det något som kan gå fel? Mvh, Per
0 svar · 3,3k läst
M
Malten: Ja hade åxå missat de där med kommunen, som tur va sa sotarn till mig precis innan ja inst, 50k i vite om de sitter sura käringar/gubbar på byggnadsnämnden.
18 svar · 27,3k läst
E
Edit_Kräpp: Bara tänker så att det inte är fabrikationsfel på det nya tändelementet du satte i, vet att det var så hos mig en gång.
1 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.