J
jussi_76: Jag tror att elementet ligger sist på sin slinga men det finns ingen stryp/avstängningsventil på själva radiatorn. Det är en äldre variant med sektioner (hoppas du förstår vilken typ jag menar).
3 svar · 890 läst
K
klypert: Hej alla Undrar om någon kan ge mig lite tips på vad jag ska göra. Har en enrörsslinga som går i träbjälklaget mellan övre och undre våningen, elementen på nedervåningen sitter alltså på ett fallande tilloppsrör och retur och givetvis tvärtom på övervåningen. Jag var värme på alla element på övervåningen men bara på två st på nedre våningen ( plus ett som sitter
0 svar · 1,5k läst
J
Joukko: Lösull skulle ju kunna fungera. Men kan man blåsa detta på något sätt utan att hyra maskin mm?
2 svar · 791 läst
M
medaker: Hej, Ville bara tacka alla forummedlemmar för alla era tips och råd i tråden. Oljan blev jag av med i går till en mycket trevlig man från Köping. Mvh Medaker
21 svar · 4,1k läst
P
peroande: På röret utan grön hatt ser du en liten pigg. Den piggen kan tryckas in, och ju längre in den trycks desto lägre flöde i röret. De gröna hatterna innehåller en mekanism som manövrerar stiftet. Saknas den gröna hatten är piggen i sitt yttersta läge och därmed får du maximal värme i det röret.
5 svar · 1,9k läst
·
M
marre123666: Kanske räcker att plugga så att inget syre kommer in ? Någon annan som vet om detta funkar..rent teoretiskt sett borde det ju göra det!
3 svar · 2,0k läst
Guldstrand
Guldstrand: [citat] Har funderat på att införskaffa en kompressor. Några andra förslag? Måste få ordnat detta så fort som bara möjligt. :(
6 svar · 1,5k läst
·
M
Mats.Hulten: Det låg på 1 bar, höjde till 1,2 utan effekt. Har inte problem med de övriga elementen på ovanvåningen. Detta elementet ligger mot gaveln så sannolikt längst ut på slingan om det kan påverka?
2 svar · 647 läst
HandySmurf
HandySmurf: Runt 1,5 bar löser säkerhetsventilen, men det kanske beror på vilket system man har. Jag brukar fylla till 1,5 bar och sedan gå en vända och lufta elementen. Då brukar det vara ungefär 1,0 bar när det är luftat och klart. http://www.rinkabyror.se/artikel/tryckexpansionskarl-18-l/
8 svar · 1,3k läst
J
JOW: Se till att ha allt hemma, alternativt gör det på en vardag, eller börja tidigt en lördag, så att du hinner komplettera om det saknas något...
5 svar · 974 läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Ska detta leda någonstans måste man ha mät fakta med både temp och energiförbrukning över tid...i annat fall blir det antagningar och/eller gissningar.....
18 svar · 18,9k läst
D
Davidw: Nån som kan nått/hört nått om Nilans "kompaktvärmepumpar"? Verkar vara nån slags FTX med förvärmning, men även version med varmvatten. http://www.nilan.dk/da-DK/Forside/Loesninger/Boligloesninger/Kompaktloesning.aspx Emrahus säger sig använda dessa exempelvis http://www.emrahus.se/ftx-ventilation-i-passivhus/
16 svar · 6,1k läst
·
L
lordi: Att det saknas ställdon på badrumsslingan är troligen för att man vill ha lite extra varmt om fötterna där även om det ändå är varmt i rummet. Samtidigt används den slingan som by-pass så att man alltid har cirkulation i systemet.
4 svar · 4,9k läst
·
H
Hobbyfixarn: Finns det någon som har typnummer/tekniska data på termistorn som används som rumstemperturgivare till Husqvarnas luftvärmesystem FTX-LV6 från 90-talet? (sitter i en liten plastlåda i hallen). Finns inte som reservdel längre och behöver placera en extra givare på annat ställe i huset för att luftvärmepumpen blåser på givaren och lurar FTX systemet att tro det är högre temperatur
0 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Vad var det du missade? :p
20 svar · 6,6k läst
N
Nortonlight: Jag kände också att glespanel skulle funka eftersom jag ändå ska isolera undertill. men hur blir bärigheten i vändningarna. Jag funderade på att man kanske kunde köpa spårade vändningar och kapa panelen en bit kortare? Skulle det funka?
3 svar · 833 läst
J
jensaro: Generellt inga probs. Lägre tanktemp ger ju mindre värme till rummet men jag antar att du inte är vedeldare om du väljer 3-500liter...
3 svar · 968 läst
M
mersault: Fungerar att kolla i datorbutiken, annars finns det en del här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20512&name=V%C3%A4rmeledande+pasta+och+lim
7 svar · 3,5k läst
R
Rockanoli: Mutter på röret först sedan klämring. Montera ihop. Precis som namnet säger så kläms ringen fast på röret när du drar åt. Se bara till att röränden, rakt kapad, slät och fin, bottnar ordentligt i ventilen.
6 svar · 2,1k läst
·
A
analog: [citat] Ja precis, bara att skala av några lager av innerdiametern på rörskålarna.
3 svar · 1,4k läst
E
Erik_X: Du förlorar nog 10 kPa i fördelaren men en 4 meters pump borde räcka. Se till att volymen räcker också.
10 svar · 4,3k läst
TeroM
TeroM: Tolkar tystnaden i tråden som att det helt enkelt inte finns några snygga elelement eller radiatorer. Några tips på mindre fula då?
1 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Kan du inte bara hålla dig till ett märke? Det känns både smidigare och bättre ur försäkrings-synpunkt! Har du redan handlat alla produkter?
1 svar · 941 läst
L
Lelele: Tackar för tipsen. Det ledde mig till rätt. Det är en MMA ventil och alla mått stämmer. Därmed vet jag att det är M28*1,5 gänga för termostaten. Den elektroniska termostat jag har liggandes har M30*1,5 gänga. Krävs då bara en mässingsadapter. / Leif
3 svar · 2,2k läst
·
J
Joukko: Ser bra ut. ;)
21 svar · 3,4k läst
·
H
Holpers: Tänker mig en transformator kopplad till ett handtag med en ganska tjock tråd, kanske 1mm, för att den inte skall "hänga" av värmen.Måste ju vara rätt sorts tråd som inte avger giftiga zinkgaser av värmen osv. Jag borde antagligen hålla mig till 12-18volt för att inte steka mig själv om det blir några misstag hehe. Kanske går det att använda en laptop transformator? För att
3 svar · 990 läst
T
thomasx: Vet inte om du kommer bli nöjd, men jag har tänkt göra samma sak och det finns andra som gjort så och är nöjda. Eftersom tempen ut till golvvärmen inte ska vara för hög kommer handdukstorken aldrig bli rejält varm, men lägg den först i slingan i alla fall. Jag kommer dessutom ha ett el-element i handdukstorken, så den kan köras även på sommaren när radiatorvattnet är avstängt.
1 svar · 1,2k läst
L
Lyyski: Söker efter en billig och bra vattenmantlad pelletskamin, tips motages gärna,
0 svar · 1,0k läst
S
Skalman: Tack Lillkorpen för svaret. Ang "hysteres" De flesta termostater har en låg hysteres. Exmp start/stopp kan skilja på 5 grader. Jag har monterat in en extra termostat samt ett tvåpoligt växlande relä. När topp temperaturen är nådd så startar det inte åter förrän låg termostaten åsså har slagit från samt reläet släppt. Så den går att ställa in tex mellan 40 samt 65 grader. Men
8 svar · 1,2k läst
K
krille09: Pellets innebär inget större jobb om man har bulk samt modern panna. Kanske tömma aska och göra rent panna en gång per månad. Men det kräver ett pannrum för pannan och bulken.
15 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.