Hej!

Jag är nybliven husägare och jag har köpt ett suteränghus, jag har pelletspanna (vattenburen) som uppvärmning. Problemet jag har är att det är kallare på bottenplanet , (ja jag vet varm luft stiger) på mina element finns det idag inga termostater. Frågan är om jag skulle installera termostater (förra ägaren tagit bort dessa överallt) Sen ställa Termostaterna på MAX på nedervåningen och på MIN i nedervåningen. Tror ni det kan hjälpa?

Tacksam för svar
/Erik

Man brukar rekommendera att man skall "strypa in" radiatorerna. Det finns (oftast) ett reglage på ventilen för att strypa ellementet. Termostater skall man i första hand ha för tillfällig reglering, som att strypa radiatorer i ett rum som tillfälligt värms upp av en brasa i öppna spisen, eller köket som blir varmt när du kör storbak i ugnen i flera timmar.

Du skriver att förre ägaren tagit bort termostaterna, jag gissar att ventilerna finns kvar, med en liten pigg som sticker ut?

Beroende på fabrikat så kan det antingen finnas en ring man kan dra ut och vrida på som stryper, eller en ring som jag tror man behöver specialverktyg för.

Om du lägger upp en bild på ventilen, som jag tror finns. Så kan säkert någon här hjälpa dig med injusteringsråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.