Hej
Vi har ett hus som är byggt 1964 med en tillbyggd lägenhet som är byggd 1974. Total uppvärmd yta är 264 m2, där lägenheten står för 64m2.
Vi kommer inom några år att öppna upp mellan husdelen och lägenheten och använda hela huset själva. Innan vi gör det skall vi totalrenovera lägenhetsdelen, ta bort köket och byta värme där. Utbyggnaden är byggd på markplan.
När jag renoverade toaletten noterade jag att lägenheten är byggd på en "sula" med en motgjutsskiva på 10cm som isolering, sedan en gjuten platta. Uppvärmningen är idag radiatorer. Problemet är att vissa rum lider av kalla golv. Jag är övertygad om att vi har för dålig isolering där och jag funderar på att hyra in någon att skära upp plattan och tar bort motgjutsskivorna och isolera om allting, gjuta ny platta och då även lägga in vattenburen golvvärme.
Några saker oroar mig dock, det ena är huruvida man kan ta borde den översta plattan utan att riskera problem med väggkonstruktionerna, det finns ju en risk att i alla fall innerväggarna är byggda ovanpå övre plattan.
Det andra är hur vi skall hantera det faktum att vi kanske inte kan komma ner ordentligt för att få tillräckligt med isolering. Vad är minimi bygghöjd idag om man skall tillgodose tillräcklig isolering? Och hur tunn kan man göra plattan?
Vi värmer huset med en CTC Ecoheat 8.5kWh och vi hade ifjol ett totalt värmebehov (två hushåll) på 10.000kWh. Detta är beräknat på elmätaren, inte vad pumpen anger eftersom det är lite glädjemätare på den.
Jag tar gärna emot synpunkter på ovanstående, vi är i planeringsskedet nu så jag är vidöppen för smarta tips och idéer.
Tack på förhand!