knekten skrev:
Annars finns ju Effecta 35 kostar väl runt 30 papp den med,inte kollat efter den? Är ju numera populärt med lamda styrdt oxå...
Menar du Effecta 35 lambda för 30k? Vart finns den?

Snåla inte på pannan!
Jag förstår om du inte vill investera i en österrikisk 100.000kr panna, men för ca 50.000kr får man riktigt schyssta pannor som du ska leva med i 30år eller mer!!

mer kosten är försumbar över livslängden.
En dålig panna däremot, gör att din fru tvingar dig att snart skaffa dyr VP.

Elffors skrev:
Snåla inte på pannan!
Jag förstår om du inte vill investera i en österrikisk 100.000kr panna, men för ca 50.000kr får man riktigt schyssta pannor som du ska leva med i 30år eller mer!!

Dyr VP 

jensaro skrev:

Dyr VP 
Ja, om man tycker 30k+ är dyrt för en panna så är tex bergvärme rätt dyrt..

Visst är det så.. Tur att elen är så billig.. :-0

Han sa att det var luckan som skilde, att det var vattenmantlad botten på den oxå.

Elffors skrev:
Snåla inte på pannan!

word

Håller med Obba och Ellfors. Idealläget är helt klart att satsa dom pengarna. Personligen valde jag att lägga mer pengar på en bra acktank och en TVA och kanske mindre pengar på pannan. Ett medvetet val där budgeten var begränsad och där pengarna skulle fördelas på systemets olika komponenter. För mig blev det en 2,5 kubiks tank och en Effecta Woody 35 kW. Jag är kusligt nöjd med systemet som helhet. I efterhand: ja jag skulle kanske lagt till c:a 8-10.000 för att få en woody med lamdasond, det hade vart nice men jag valde medvetet bort det utifrån mina förutsättningar. Okej, det blev en kompromiss men som jag sa är jag enormt nöjd med min kompromiss:).

Samma här! i stället för 1500 liter och dyr 35kw panna, blev det 3m3 tank och lite billigare 50kw panna, och har hittils inte ångrat mitt val. jag vet inte men jag laddar pannan och den brinner snällt utan inrykningar och stök och lite ved går det, så för min del är det väl lamda, automatsotning och eltändning som skulle varit kul att ha. men då är det ingen liten slant som ska till, jag skulle hellre lägga dom pengarna på utrustning för upparbetning, hantering av veden, är ju där den stora arbetsbesparingen kan göras som jag ser det. man blir ju inte så mycket gladare med en flådig panna om man ska stå och handgnaga igenom en årsförbrukning med motorsåg och billig julaklyv varje vår.så har man inte obegränsat med pengar tror jag nog att det är vettigt att efter förmåga försöka satsa pengarna jämt över hela hanteringen som vedeldning medför så att helheten blir så bra som möjligt.

• Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.