Hej,

Jag har ju förstått att det ska vara ångspärr mellan träbjälklag och trägolv, om det inte innebär dubbla ångspärrar i konstruktionen, hos oss ser det ut så här:
Vi har ett gammalt hus med stensockel, tidigare låg golvåsarna direkt på grusbädden. med en cementskorpa i mellan, tydligen inte helt ovanligt i sekelskiftet 1800-1900. men eftersom cementskorpan inte var så hel så började vi om.

Vi lyfte bort golvåsarna och jämnade till grusbädden, lade ut platonmatta och pallade upp golvåsarna ca en decimeter sedan isolerade vi mellan åsarna, på dessa spikade vi gles och där lägger vi nu vattenburen golvvärme.

Så det blir alltså:
Marken
Grusbädd
Platon
10 cm luft
bjälklag
Gles
värmefördelningsplåtar
foam/lumppapp
trägolv

Men, ska vill lägga in en ågnspärr, eller kommer det att klassas som dubbla ånspärrar då, med tanke på platonmattan?
Det finns ju en 10 cm luftspalt emellan som luftas ur mellan stenarna i grunden.

Vad tror ni?

Mvh
Stefan

Redigerat:
Hej .. Nej jag skulle inte lägga in någon ångspärr i golvet ,
i väggar och yttertak är det ok, men inte i golv..
Eti

I nybyggda hus verkar en del lägga in ågspärr i golvet också,har inte riktigt förstått varför ännu, men det finns säkert någon bra motivering.
Däremot rekomenderar en del golvtillverare att man lägger ett lager plast under golvet för att minska uttorkningen, men kan inte se vad det tillför (har både och och ser ingen skillnad och det är samma golvtyp). Dock har jag golvspån uppe på glesen.

Jag röstar också på att skippa plasten, men kolla med golvtillverkaren så att de inte har invändningar utifall något skulle hända.

Tack för bra svar, då skippar jag ångspärren.

Jag köpte detta golv från en utförsäljning för ca 10 år sedan och nu har tillverkningen avslutats för ca 4 år sedan så jag tror att det blir svårt att hitta någon att klaga hos.
Och lika svårt att hitta någon dokumentation på nätet.
Golvet är ett 14 mm oljat kryssfanerat furugolv av fabrikatet WOW, Walk On Wood.

När du har golvvärme så kan det bli skillnad i relativ luftfuktighet på över och undersidan av trägolvet vilket gör att det slår sig.
Genom att lägga en plast direkt under golvet så minskar den risken.

I dom golv som jag har lagt om , så har dom golv med plast ..haft mögelskador..
ex.. golvbrädorna var jätte fina men golvet gungade när man gick på det..
vi plockade bort brädorna och där under låg plasten... tog bort plasten.. fy, vad det stank mögel..
när vi sedan lyfte bort isoleringen så rann det mängder med vatten från den..
golvreglarna 2 x 7 tum var totalt slut , gick sönder bara man tog i dom.
jag tog min Mora kniv och stack in i plankan, inget motstånd, så dåliga var dom.
så jag lägger aldrig plast i mina golv..
Eti..

Du skriver att du har 10 cm luft mellan Platon & bjälklaget,
är denna luftspalt ventilarad med uteluft eller enbart stillastående?
Iom platonmata så bör du inte ha speciellt mycket tillskjutande markfukt,
din konstruktion ligger nära en krypgrund med plast utlagd på marken.
-Läs på om denna typ av konstruktion...

Japp, som jag skrev:
"Det finns ju en 10 cm luftspalt emellan som luftas ur mellan stenarna i grunden."
Här och var mellan stenarna är det ju en glipa på ca 5 cm, dessa glipor ventilerar ut luften.
Jag ska hitta på någon typ av nät att sätta i dessa för jag tror att råttorna trivs där...

finare kycklingsnät är lätt att forma till och stoppa in mellan stenarna.
Eti..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.