Y
Troligen funkar hans utegivare (såvida den inte är på solsidan)
De kan ha ställt kurvorna fel på värmesystemet så den svarar med fel temperaturer vid olika ute-temperaturer.

Det är inte lönsamt för honom egentligen att ibland får 22-23,5grader.
Inte heller att han höjer husets värme för kompensera dåliga fönsterlister.
(skulle han ändra från 21 till 22 så ökar hans kostnader med 10%)

Han borde
1. Kontrollera dina element. Pigg, luft, flöde.
2. Kontrollera så din ventilation såsom köksfläkt inte går fel.
3. Kontrollera tätlister/isolering på fönster och dörrar. Gärna med rök en blåsig dag.
4. Finjustera inställningarna till pannan.

Enligt hyresgästföreningen så ska det vara mellan 20-22 grader.

Enligt kommunen så ska det vara högst 18 för att du ska få hjälp utav dom.
Tror de skrev att 16grader betraktas som ohälsosamt.

Och mycket riktigt ska man helst mäta 1meter ut och 1meter upp.
Samt att radiatorerna inte ska vara lika varma uppe och nere. Framförallt inte varmare nertill för då är det felkopplat i rören vilket vore ägarens intresse att åtgärda för bättre drift.

Redigerat:

Ok, men hur vet man hur mycket "w" det är då? Ha ha frågvisa "Lisa" här! :)
Men jag litar inte ett dugg på de där snålisarna till fastighetsskötarna/hyresvärden! Vill veta lite själv innan jag tampas med dem.

Nej det lönar sig nog inte i längden att höja värmen för att kompensera drag etc. Men det verkar faktiskt som om det är vad som hänt nu. Kanske de gjort så för att få lite lugnt ett tag till man kan åtgärda?
Samma hyrsvärd har fått massiv kritik i en stad en bit härifrån - 50 hyregäster anmälde till miljökontoret pga kylan och dåligt isolerade fönster etc.

I mitt hus har det förrutom från mig kommit fler klagomål varav en precis anmält till miljökontoret här.

Angående graderna inomhus så skriver hyrsvärden på sin egen hemsida att i hyran ska ingå minst 21 grader så de bryter mot sina egna regler.

Hur som helst - får se om den goa värmen jag har nu håller i sig eller om det bara är tillfälligt av någon anledning.

Y
För ett genomsnittligt hus i nordiskt klimat med standardisolering och en takhöjd på 2,40-2,50 meter är effektbehovet cirka 70-75 W per kvadratmeter golvyta. (beskrivning tagen från en gällande elradiatorer dock)
Vattenburna nämner; 40w per kubikmeter.

Det är mycket som spelarin för hur mycket watt du får utav dina radiatorer.
Är det smala eller tjocka radiatorer. Hur breda och höga. Samt vilka temperaturer skickar han till dom.

Redigerat:
Om radiatorn är tillräckligt stor för -5 så är den det för +2 också! Om alla element är varma och andra hyresgäster har samma problem är det kurvan som är fel, är det bara TS som har för kallt vid viss utetemperatur får man antingen justera kurvan för hela fastigheten eller montera fler/större raddar hos TS.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.