Ska förbereda för T2 röd golvvärme, ca 30 m. Ska göra hål för termostat, passar den i vanlig apparatdosa? Rekommenderad höjd 1500 mm?

Vad behöver jag göra mer?

Hål där golvvärmekabeln går ut? Ett? Två? Går den dra i vanlig 16mm flexslang? Ska den upp till termostaten?

Ska lägga armeringsnät innan flytspacklingen, går det att fästa golvvärmekabeln med typ buntband i armeringsnätet ?

Tack på förhand

Hej,
Ternostaten passar i vanlig apparatdosa. Tror standardhöjd är 1600 mm över golv, men det är inte så noga. Du behöver två slangar från golv och upp till termostat, en för golvgivaren och en för värmekabeln. Givarslangen skall ut en bit på golv och förläggas mitt emellan 2 slag av värmekabeln. Givarslangen skall tätas i änden och fräsas ned i golvspånet.

Det funkar bra att sätta fast värmekabeln med buntband i armeringsnätet, tänk på att sätta dom relativt tätt så att inte värmekabeln flyter upp i flytspacklet!

Höjden för montering av dosan för termostaten är normalt 1500 eller 1600 från golv. Står i manualen. Detta för att termostatens rumsgivare är optimerade för den höjden. Var noga med förläggningen av slangen. Framförallt för golvgivare, om den skulle ge upp och måste bytas.

Bjuder på en liten bild...
_DSC1731 copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

erikssonjorgen skrev:
[bild]
Blir inte den givaren svår att byta?

Varför skulle den vara det? Givaren ligger i medföljande slang som är dragen i VP-rör i vägg. Torde bli enklare i mitt tycke. Eller hur menar du?

erikssonjorgen skrev:
[bild]
Vad är det för c/c? Är slingan i drift?

Tror det var 15 cc. Slingan är i drift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.