Hej alla kunniga!

Vi är mitt inne i en nybyggnation av ett enplanshus från Eksjöhus med en väldigt öppen planlösning på 138kvm. I mitten av detta hus kommer det stå en braskamin (Contura 585) och huset i sig kommer förses med vattenburen golvvärme och en FLV som heter Nibe F750. Vi kommer bo på landet, och har således tillgång till fri ved - detta vill jag förståss utnyttja maximalt. Alla rum kommer förövrigt vara utrustade med termostater som styr respektive rum.

Nu tycker ni säkert jag är knäpp, att spara el i ett hus som kostar 45kW per KVM och år i uppvärmning - men jag vill trots den låga driften ändå jaga ett billigare boende och lägre elförbrukning!

Jag hör dock här och var, att jag troligen inte kommer kunna utnyttja braskaminen till något annat än mysfaktor av massa olika orsaker - stämmer detta?

Hur skall jag göra för att utnyttja braskaminen till max under vintern (förutom det mest uppenbara, att elda i den)?

Och hur fungerar det på sommaren i övrigt? Kan jag stänga av allt då, och bara elda om det blir några kalla dagar/veckor med allt avstängt?

Helt ny på detta, och behöver alla tips jag kan få!

Du borde ha en vattenmantlad kamin om du vill utnyttja den optimalt, och en acktank.

Jag får nog förtydliga mig lite;

Avrop är klart - och jag kan således inte göra några materiella förändringar - möjligen kan jag styra lite vart dom placerar ut givare och liknande (om det har nån betydelse?) eftersom huset inte börjat byggas ännu.

Med andra ord - frågan är hur jag kan optimera det med dom förutsättningarna jag har.

En del golvvärme system har en "brasfunktion" fom sänker golvvärme i rummet när man eldar. Kräver en givare och ett styrdon på den slingan. Det kanske du kan sätta in i efterhand. I övrigt kommer kaminen värma luften som flvp:n suger ut och återvinner och matar tillbaka i golvvärme. Om du kan optimera det kanske nibes support kan svara på.

Ingjuten golvvärme är ett mycket långsamt system. En braskamin ger mycket värme snabbt. Därför samspelar de dåligt. Det risk att effekten av att golvvärmen reglerar ner inte hinner ge utslag innan du slutat elda. Visst sparar du el om du eldar, men inte så mycket som du skulle göra med radiatorer och termostater och / eller inomhusgivare. Vill du att kaminen skall bidra mycket så kan du låta golvvärmen värma till en lägre temperatur än du vill ha inne. Sedan eldar du för att komma upp ett par grader. Inte bekvämt, men större besparingar blir det.

Avemo skrev:
Ingjuten golvvärme är ett mycket långsamt system. En braskamin ger mycket värme snabbt. Därför samspelar de dåligt. Det risk att effekten av att golvvärmen reglerar ner inte hinner ge utslag innan du slutat elda. Visst sparar du el om du eldar, men inte så mycket som du skulle göra med radiatorer och termostater och / eller inomhusgivare. Vill du att kaminen skall bidra mycket så kan du låta golvvärmen värma till en lägre temperatur än du vill ha inne. Sedan eldar du för att komma upp ett par grader. Inte bekvämt, men större besparingar blir det.
OK. Så att sätta en innetemp på t.ex 18 grader istället för 22, och sedan elda för att höja resterande skulle således vara en bra lösning?

Sett ur perspektivet spara el är det en mycket bra lösning. Dock finns risken att det är kallt när man skall gå upp på morgonen.

Har också enplanskåk med frånluftsvärmepump, radiatorer och en redig kamin mitt i kåken.
Jag gör som Avemo beskriver att jag låter värnepumpen värma upp till c:a 17 grader, sen när jag kommer hem drar jag på en brasa och värner upp med kaminen. Det funkar riktigt bra och är väldigt snålt.
Håller med Avemo helt och fullt att golvvärme är långsamt i förändring. Så det bästa sättet torde vara att låta golvslingan värma till lägre temp och sen spetsa med kaminen.

Mikael_L
Volatyle skrev:
Jag hör dock här och var, att jag troligen inte kommer kunna utnyttja braskaminen till något annat än mysfaktor av massa olika orsaker - stämmer detta?
Ja kanske.
Du kanske t.o.m inte eldar alls efter något första år. Eller så fortsätter du att elda relativt mycket år efter år.

Det kommer troligen bero mer på hur pyromanisk du är och vilken acceptans du har för skräpet och röklukten som blir runt eldandet samt det övriga grejandet t.ex aska ur osv, än på hur mycket pengar du sparar.

Mikael_L
Nu kommer jag bara upprepa vad som redan skrivits, för det har redan kommit in alla vettiga synpunkter (i min synvinkel)..., tänk vilka kloka människor som har skrivit här. :)

Vi har samma som du, FLVP, golvvärme ingjuten i betong och en rätt vanlig braskamin.

I projekteringsstadiet fanns tankar på en vattenmantlad kamin + acctank.
Det faller rent ekonomiskt, ty investeringskostnaden blir såpass ohygglig att det i ett nybyggt välisolerat hus aldrig lönar sig.

Att reglera ner tempen med termostater eller likn då man börjar elda fungerar inte, då värmetrögheten i plattan är för stor.
Den önskade tempsänkningen är klar ca 2 dygn senare, dvs då man redan låtit brasan slockna samt tänt en ny och låtit den slockna.

Jag har ställt huset på den nedersta temp som gränsar mot komfortabelt, dvs man klarar av att kliva upp ur sängen utan att gnissla tänder i alla fall, men vi vill gärna ha ett par grader till för att det ska kännas mysigt.
Jag har också ställt värmekurvan så att det är lite mer tandagnisslan när det är riktigt kallt ute, men i princip inne i komfortområdet när utetempen är över noll, om du förstår vad jag menar.
Jag är ute efter att inte behöva elda jämt under vintern, men känna mig ordentligt motiverad att göra det under de kallaste dagarna.

Sen har jag ställt ner maxeffekten på elpatronen (vilket går att göra på vår IVT om man går in i service-menyn) så elpatronen knappt räcker till under de kalla dagarna. Denna inställning pillrar jag på lite då och då, när det börjar bli stadigt 5-10 plusgrader tillåter jag inget eltillskott alls.
Ty för att spara pengar vill man ju att kompressordelen ska gå mest hela tiden och värmepatron så lite som möjligt, för då kan man ju omvandla den av kaminen uppvärmda luften till varmvatten till golvvärme.
Din F750 lär vara mer effektiv än vår pump, så elpatronen behöver antagligen inte gå in lika tidigt och mycket för dig.

Jag siktar på att elda max en m3 staplad ved per år, men hoppas att åtminstone orka elda en halv m3 varje år. I totalekonomin blir det ju alltså inte så stort.
Men jag har ändå bestämt mig för att begränsa eldandet till den maxnivån för att inte behöva ta hit sotaren för sotning varje år och brandskyddskontroll varannat, utan istället 4 resp 8 år mellan tillfällena.
Blir vi tvungna att betala för sotning varje år och brandskyddskontroll varannat blir vedeldandet i praktiken en ekonomisk förlustaffär, även ifall jag skulle lyckas vara flitig och elda 2 m3 varje år.
Och glöm inte att även med egen skog så kostar veden ändå.
Din tid, dina verktyg och maskiner samt vad du annars skulle kunnat sålt veden för.

Tack för alla uttömmande svar! Det här med att stänga av elpatronen (om det nu går på en F750?) låter ju helt klart som en lösning - samt att ha låg defaulttemperatur och höja resten mha kaminen.

Vol

Att det skulle vara kallt på morgonen tycker jag inte stämmer, har man eldat upp kvällen innan ligger värmen kvar i huset på morgonen. När det gäller elpatron kopplar jag in den när det är stadigvarande minusgrader ute.

En pelletskamin tillsamans med ingjuten golvvärme kanske är lösningen.
eller en LLVP !

Det här med tilluften verkar vara ganska viktigt.
Vart är vanligast att man drar tilluften idag när man bygger nytt hus med inkluderad braskamin?

Genom plattan/golv?

Eller är det så att man helt enkelt inte drar in tillluft alls? I så fall är väl det ganska obra med så täta hus och en FLV?

Dom håller på just ny att gjuta plattan till mitt nya eksjöhus och där drog dom tilluften genom plattan! Sitter som ett galler på baksidan av huset i plattan..

Har även vi en nibe 750 pump och en contura 550 tror ja de va... Så intressanta frågor för min del med!

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.