Har idag golvvärme på entrevåningen på 70m2, kör med Lks grejjer, 16mm rör, trådlösa termostater och deras stora shuntgrupp http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarshunt-vs/.
Shuntgruppen är placerad i pannrummet i källaren och fördelaren i en garderob på entrevåningen, detta fungerar klanderfritt!
Nu till min fråga, kan jag sätta T-rör på matning och retur till fördelarna och fortsätta med 22mm koppar till fördelare på övervåningen?
kommer ha en golvvärme yta på runt 55m2 på övervåningen, är en höjdskillnad på 4,5m från shuntgruppen till placeringen på övre fördelaren, om det nu har någon betydelse?

Anledningen till dessa nya funderingar är om vi ska konvertera till golvvärme även på övervåningen, har radiatorer där i dagsläget och nu när vi börjar renovera så kommer dom antingen att bytas ut mot nya eller tas bort till förmån för golvvärme, orkar shuntgruppen leverera värme även till övervåningen?

Mvh Jippen

Den ska klara runt 200m2 enligt LK. Det som det kan falla på är slanglängden och mottrycket i nedervåningen, höjdskillnaden gör sitt med.

Antar att det är en regerlad fördelare eftersom du har flera innegivare?
Vilket läge körs pumpen i nu?

Japp, fördelaren är bestyckad med elställdon..
Pumpen körs i läge 2, finns ett tredje läge åxå..

Mvh Jippen

Anledningen till att jag vill ha en separat fördelare för övervåningen är att det ska bli lättare att avlufta slingorna..
Eller tänker jag fel?

Mvh Jippen

Det är väl inte fel, lättare att dra fram slang med.
Jag funderar nog mest på om shuntpumpen orkar trycka tillräckligt för att leverera även till ovanvåningen.
Den sitter väl normalt sett direkt på fördelaren, och den har sen sitt maxantal anslutningar och slanglängder.

Ja, det är ju bra lång mellan shunt och fördelare redan nu, dessutom på olika plan..
Om man drar allt klart och det mot förmodan inte skulle funka, är det pumpbyte som gäller då eller??

Mvh Jippen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.