Hej alla erfarna forumbesökare!
Jag skulle vilja ha lite tips kring mitt vattenburna värmesystem.
Här är lite bakgrund: huset är byggt 1929, per-albin-modell, 1,5 plan, 70 kvm + hel källare.
Huset som jag har bott i sedan 2007, har ett vattenburet system med vedpanna i källare samt en el-patron (och även en luftvärmepump).
Pga olika orsaker har jag bara kört på el-patron sedan jag flyttade in. Men inser givetvis att det vore väldigt mkt mer ekonomiskt att elda istället.
Har nu funderingar på att börja elda och skaffa några ack-tankar att lagra värmen i.
Eftersom jag är ganska okunnig inom det här hoppas jag få lite tips från er här i forumet.
1. Min panna är från 1959 (Stoverken, Motala modell HBM-55) och jag undrar om den skulle behöva bytas ut? Det finns inga anmärkningar från sotare.
2. Hur många liter ack-tankar ska jag ha till 1,75 m3 eldningsyta. Har hört 3000 liter. Kan det stämma?
3. Tips på typ av acktank. Har garageport i källaren, så kan få in en hur stor som helst :)

Andra tips tas oxå tacksamt emot J

/M

Hej! Angående din fråga 1 kan bara du svara på den (du skulle få ett annat svar av en försäljare...) Utvärdera funktionen och bekvämligheten med din panna årsmodell 59. Några tips och vägledande frågor. Jag menar inte att du behöver redovisa alla svaren här...

Låt systemvattnet som finns i pannan nå över 70 grader innan du börjar förbruka det (dvs shunta ut till elementen)

Steg 1: Funktion, förbränning: hur ser röken ut? Helst ska den knappt synas: en kall dag ser du att lite vit rök bildas nån decimeter ovan skorstenen, med en svag doft av modern krutrök (dvs kväveoxider). Detta tyder på att förbränningen är bra. Andra färger och lukter tyder på dålig förbränning.

Steg 2: Funktion, verkningsgrad: vad har rökgaserna som lämnar kaminen för temperatur när det brinner för fullt? Borra hål och mät. Idealt mellan 120 till 250 grader. Under 120 : risk för kondens, över 250 : dålig verkningsgrad. Om din panna skickar ut 350 grader i skorstenen MÅSTE du göra något. Inte bara för att göra kråkorna besvikna, även med tanke på brandrisken.

steg 3: bekvämlighet: lätt att tända? Hur ofta behöver du slänga i ved? Vedlängd? Trivs du med pannan? Pannan och systemet är troligen byggt för självcirkulation. Är det så det funkar i dag?

Kör hårt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.