Hej Har en pellx k6 modell äldre som inte vill fungera som den ska. Då jag sätter på termostaten på aut så startar kaminen sakta den smyger igång. när den sen skall starta andra ggr så tänder den ej utan röd lampa tänder och koppen är full med pellets jag sätter termostaten på läge off och samma procedur händer igen.
sätter jag däremot den på on så smyger den ej igång uttan det blir en puff och så tänder den fort. Så var det på aut förut också.
någon som upplevt samma sak ps Gödstiftet är Bosch 0 250 202 024 -4N3

Jag googlade på : pellx k6 och fick då lite alternativ.Prova det du också.
Här en länk http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=113749
Du har ju fler alternativ som kan krångla,såsom glödspiral,fotocell och startdos bl.a.

Är det för mycket pellets i koppen så tänder den inte pga att luften inte orkar syresätta pelletsen närmast stiftet.Om den ändå då till slut skulle lyckas tända så har det alstrats så mycket rök att det blir en rökgaspuff. Hålen i koppen ,som även ser till att ljuset når flamvakten, kan tom behöva borras upp, och med för mycket pellets i koppen omöjliggör även detta att ljuset aldrig når fram. När stiftet byts så är det viktigt att se till att det inte skaver mot instickshålets kant,Då stjäl plåten för mycket värme och det tänder inte.Att försöka ställa om startdosen brukar aldrig lyckas. Att det skulle skilja på startproceduren på termostat eller manuelläge har jag inte märkt men annars kan det lätt larma då lågan ger för lite ljus på lågfart vilket oftast beror på olika beskaffenhet på vissa säckar pellets. Har 2 st K6:or som jag numera vid tröttnat på att byta stift i utan vid behov istället tänder för hand Att leva med en k6 med gamla tändsystemet är som när man i ungdomen levde med en gammal PV med dåligt batteri.

Har rengort alla lufthåll med en fil det är ett stort hål på brännarkoppen och även styrplåten kan dessa hål ha betydelse att luften kommer på fel ställe?

Har öppnat alla lufthål och då började den fungera, har gått en vecka sedan blev det ett
Nytt problem på K6'an skulle ändra termostaten fick en skaplig kyss och sedan dess har ej termostatläget fungerat utan sätter man brytaren på termostat så tänds lampan för on lägetoch kaminen går i gång stänger ej automatiskt utan endast manuellt. den gula lampan tänds ej. For till en bekant och testade termostaten där, och då fungerade den. Någon som som detta har uppkommit hos?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.