Värme allmänt
Micro: I mitt gamla hus hade jag en kökspanna sittandes likadant som du har ritat in. Pannan hade bara en skiljevägg mot köksskåpet och inget mot spisen. Skiljeväggen bestod av tegelsten (kortsidan utåt) med kakel utanpå. Pannan var förvisso från 1954 men köket var splitternytt. Det enda sotaren hade att anmärka om var höjden till köksfläkten och det var för brandrisken från pannan. Men
slacker: Tack för svar - Precis som jag trodde. Men hur bör jag lägga slangen? Ska jag förlägga den i golvet och sedan bara en meter ned i källaren för framtida anslutning eller skall jag dra samma slang genom källaren till pannrummet. Funderat ett par dagar om jag skall ringa över rörisen för att gå igenom hela den tilltänkta planen så man får allt svart på vitt hur jag skall göra - Han
Vedfyrer: Du har samme type radiatorer som jeg, bortsett fra at jeg har kobbelet sittende midt under radiatoren. Tror de er laget av noen som kalte seg for Fellingsbro Verkstäder eller noe lignende. Lenhovda radiatorfabrik har videreført produksjonen av disse radiatorene mer eller mindre uforandret. Tror derfor at de kan hjelpe deg med å få erstattet de du har med nye som er feks.
LaT: Jag skulle gå på den skiss som Bax ritat http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/205446-laddproblem-laddomat-21-a.html#post1646655 Då laddar pannan ALLTID mot ack, däremot skulle jag nog koppla ackarna i serie istället för parallellt (som det ser ut på skissen). Om man då kompletterar med en elpatron i den ack som värme tas ut ur så finns även värmen när man av nån anledning inte
Paddy: [citat] Jag körde på den raka övergången och det funkade perfekt. Fick beställa delar från tre olika firmor men allt passade så på en timme var det klart. :-)
Alfredo: Jag tycker inte att fem-sex timmar totalt låter orimligt om det är så att man måste in i de övriga fem lägenheterna och där lufta samtliga element. Sex lägenhter totalt borde väl innebära 40+/-20 element totalt och strular det bara det allra minsta drar tiden snabbt iväg. Sen kan det ibland vara nog så svårt att få tillträde, så någon lägenhet kanske måste tas vid ett senare
Anders_Nilsson: Elpatronen i kombipannan är på men shunten är nedvriden till noll (har igång cirkulationspumpen) och framledning=retur=19 grader så jag tror inte radiatorkretsen drar något. I så fall är det om LLVPn har elpatron. Ja, LLVPn är för liten för detta hus men det visste jag. 149 + 72 kvm varav kanske 170 kvm är uppvärmd yta från 1974 drar man inte runt med en enda pump. Fujitsu Nocria
Karriärmamman: Hur mycket kan det tänkas kosta att lägga in golvvärme i våning 2 nu när vi ändå bygger. ca 100 kvm, 3 rum, bad och allrum. Stockholm, vatten ledningar finns i väggen till vån. 2.
sir_daniel: Tempstyrd fläkt med några rör så har du en klar lösning
smurfen72: I princip alla borrarna anger att dom följer normbrunn 07 men vad jag vet säger den inget om hur man dimensionerar en energibrunn men kan säkert ha missat nått.
Carl_Elvis: [citat] Mindre imponerande med någon på detta forum som påstår sig ha fakta men väljer att inte lämna ut denna och dessutom är dryg. :thumbdown:
Stenolofanders: Hur ser röken ut som kommer från skorstenen? Är allt som det ska är den vit och börjar synas nån decimeter ovanför skorstenen, eller inte synas alls om det är varmt ute. Den ska bara lukta svagt, den består i stort sett av vattenånga (och lite kväveoxider som luktar modern krutrök). Om röken är tjock, gulaktig och luktar har du problem med dålig sekundärförbränning.
rickjung: [citat] Givetvis fyller jag på vatten innAn trycket når 0,5
cryso: ja det är ett ventilations hål in till källaren som sitter precis bredvid ack tanken där det blåser in. hade en gubbe hemma idag som kollade på det och han tyckte jag skulle isolera tanken bättre och tog fram tongen och öppnade den grejen som reglerar varmt och kallt, den jag har trott var fel hela tiden men det sa ju rörmokaren absolut inte var fel utan att han var tvungen att spola ur
mikaelbe: Aha, men kan du inte ta bort gallret kanske? På min gamla vedpanna skall det gå.
patrik659: Det blir till at installera själv, jobbar ju med att prova bla AC anläggningar så jag vet ju en del om det...
rickjung: Har luftat alla slingor nu, hoppas det kommer att fungera bättre nu.
Alex_johansson: Där sa du nått! Det är enkla lösningar som är bäst! Ska se om det blir bättre nu efter att ha fyllt röret med kopparpasta:) om inte annat så löser det nog probmemet att den stänger av laddomaten för tidigt:)
sepani: ....jag tänkte nu mehr påen Design Element....fick Pariser pa tva att ha under fonstren, 1.5 m styck men de kostar 7000 kr st....vita, slata och fina dock....buggaren
analog: På de flesta grossister, dahl, alhsell, solar m.fl. hör med den lokale rörmokaren eller dyl.
Fjelie 17: Så borde det vara, om trycket i systemet är tillräckligt.
fastmoving?: Maxbegränsningen kan du gott ställa ner, vad den gör är att som sagt begränsa tempen ut från shunten, inte som du tror alltså. Om ditt värmesystem, radiatorer alltså, klara av att ge nog värme vid exvis 55grader framledning kan du sätta begränsningen där. Kolla oxå så du inte pillat på nån inställning om konstant framledningstemp, då kan du mycket riktigt få springa runt som
Tina123: Tack,ska se om jag kan fixa en bild. Vi lutar åt att byta ut dom.
Mattias_Jo1: Gör du av med + 5000 kWh i Januari och ända ligger på bara12000 kWh/år? Måste var för mer än en måndad. Vi bor i Sundsvall och har mindre än 70 kWh/m2. Tycker min är lite hög, men har probelm med mitt FTX där en för värmare på 1,8 kW går in när temp är under -5-10 grader. Nu avstängd tillsvidare, får öppna lite andra spjäll. Såg att min Okt/Nov skillde sig för mycket mot
charta77: Det är lätt att upptäcka även om man inte tycker sig behöva kolla det.
exerg: Frågar du sotarn så tackar han inte nej till besiktning för en 1000-lapp och återkommande sotning o brandskyddskontroll. Ändring av värmekälla föranleder även bygganmälan.
rickjung: Rören på både retur och utgående är varma vid växlaren... I rummen är det bara fläckvis varmt på få ställen så skulle tro att luft är ett problem. Jag testade att fylla i lite luft i expansionskärlet och det verkar ha gjort susen.Har ingen manometer (ska fixa i morgon) så vet ej trycket.. Men visst skall det vara 0.5 bar i expansionskärlet? Dock skulle jag nog behöva lufta hela