Värme allmänt
Marost: Nu tror jag banne mig att jag fattar! Snällt att du tog dig tid, du får en "gilla" som tack för hjälpen!
FemTummar: [citat] Ja, det stämmer faktiskt. Byggt 1972-73. Är det nåt speciellt du har i tankarna?
noone70: Tvivlar på att vi någonsin kommer att behöva kräma ut 1200W ur batteriet. Kollade lite på historiskt data från min logger och när (det här är rätt grovt uppskattade siffror) det är minus 5-6 grader ute så drar elbatteriet ca 500w/h. Som jag har sett så finns det två varianter, ett högeffekt(1,28kw) och ett lågeffekt batteri(0,58) (manual:
eviljava: Jag missade helt att det var ett inbyggt badkar. Är det inbyggt håller jag absolut med föregående om att det inte skall läggas golvvärme. Ett "vanligt" badkar som man placerar i badrummet kan dock ha golvvärme under utan problem.
pelpet: [citat] Isåfall tror jag att någon av Julas Luft/vattenvärmepumpar kan vara rätt val. En sådan borde helt kunna ersätta din oljepanna utan att du behöver någon extra elpanna eller luftvärmepump även om det står att den är avsedd att komplettera en befintlig värmekälla. Därmed slipper du en surrande inomhusdel och du kan nyttja värmepumpsvärme till hela huset. Den billigare pumpen
xrever: Jag har idag en kronspis med fläkt som gör jobbet. Angående min fundering kring detta var denna bild jag såg på the big world wide web :) [bild]
freddev: Hej! Har golvvärme i mitt hus hela nedervåningen, dock på övervåningen är del el i alla rum utom ett där det sitter en fläktkonvektor på samma värmesystem som golvvärmen. Fungerar ju bra.. rummet är kanske 25m2 men jag skulle gärna vilja ha radiatorer istället eftersom konvektorn såklart inte är helt tyst :) Men går det kombinera radiatorer med golvvärme? och måste man ha
sandhall: På sidan som handlar om golvvärme står det ju: "Täthetsprovning men inte tryckprovning"??
Bad Guy: Hej allihopa. Nja, det drar en hel del, men jag blev lite lurad av de som isolerade taket.Taket är av pulpettyp endast 4gr lutning som bärs upp av limträbalkar med 90mm bredd. Jag ville bygga ner taket mer för att isolera under balkarna, men alla byggare var emot mig så det blev endast ca 33-35cm lösull. Isoleraren lurade mig att det skulle motsvara 60-70cm eftersom han hade i mer isolering
manlix: Om jag lossar denna, hur ser jag om det finns injustering eller ej?
Hercules841: Hjälp! Jag ville uppgradera mitt golvvärmesystem Uponor C-56 Radio och köpte då till en I-76 DEM. När jag kopplar ihop dom så får jag systemfel: "Ej kompatibel produkt". Det enda jag kan hitta är att mjukvaruversionen är 3.0.11 respektive 5.0.5, kan det påverka.
Tommor: Värmerör är inte med i säkervatten ännu, så där får man dra rören i golvet och skarva som det behövs.. Men du bör inte göra dolda skarvar. ett alternativ är att göra med pexslang som går från punkt till punkt, då får du alla skarvar ovan golv..
Roland112: Nu tänkte jag stänga denna tråd. Som avslut kan jag berätta att jag löste hela gåtan! Jag följde ventilationstrumman och den ledde ut till husväggen i ett rum på nedervåningen (typ förråd). På utsidan av fasaden satt en ventil. Därifrån kom jag fram till att kaminen skulle suga luft utifrån. Fläkten under spisen var alltså till för att suga in luft i hålrummet under spisen och
Zaphod: Tack för tipset, detta hde väl varit en möjlig väg att gå, då jag faktiskt kommer upp ur krypgrunden under skåpen typ. En annan lösning jag hittat verkar vara "Thermopanel Quattro" fördelare. http://www.sigro.se/sv/radiatorer/thermopanel-tp-foerdelare-2-roer-quattro.php?l=1275&s=1275 Ganska simpel lösning då det bara upp ur golv och ner vidare till nästa radiator. Tror ni detta
mulpac: Det är bättre att ställa framledningen lite onödigt högt och låta termostaterna begränsa temperaturen. Då kompenserar de dessutom effektivt t.ex. vid eldning. Värmepumpar tappar dock i verkningsgrad om de måste ge högre framledning, så därför är det en fördel att se till att termostaterna normalt sett är helt öppna om man värmer med värmepump. För fjärrvärmen är det
MattisH: Jag fick svar från säljaren ang var slangen tillverkas och den görs i Danmark, samma slang som många andra stora tillverkare.
johanpelle: Skulle nog fungera men är omöjligt ställa in bra rökgasvärden med Pellx och 6 mm. Blanda ska du inte göra för det 2 sorterna beter sig helt olika i skruven. 6mm är till för pelletskaminer så varför hålla på? Är väl nog problematiskt att få en Pellx att brinna bra med 8 mm.
exerg: M:t Vernon är en stor klump och är gjord för de amerikanska papphusen. Låter lite mycket då den stundtals forcerar varmluften. Castilen passar då säkert bättre för våra isolerade hus. Båda är, och ser ut som, riktiga gjutjärnskaminer
silversmeden: Vaken! Ser att jag bör svara på en fråga här. Pannan som du undrar över är en budgetpanna inte mer! Man får vad man betalar för, ingen högprestanda mao. Ett stort problem är luftspjällen som tar ganska lång tid innan man får ordning på tycker jag. Ett annat problem är konstruktionen inte speciellt robust när det kommer till plåttjocklek och svetsar. Fick efter ca 1,5 år en
spekerök: Eftersom din värmepump är inställd på en låg framledningtemp för gv, så måste framledningstempen höjas om du monterar radiatorer på övervåningen för att få funktion, sedan måste tempen shuntas ner mot gv fördelaren så inte gv får ut den högre tempen ut i slingorna. Det löser du med en gv-shunt med tillhörande cirk.pump vid den befintliga fördelaren så driver den slingorna
soundfox: Tack för infon 100watt/ m2 har jag bara läst på nätet! varför jag har fundering är hur stor elkassett jag skulle behöva för att få en hyfsad värme! det är ett mekgarage med 1port och 8fönster! Lokalen är byggd 97 så hyfsad norm på bygget är det!
hahalj: När elpatronen går in så går pumpen konstant ja, den tar aldrig över helt utan bara när pumpen inte klarar att ge den värmeeffekt som behövs. nVärmepumpen jobbar mot elementen och vv-beredaren, men de har såklart separata värmeinställningar. Hur elpatronen sitter i kedjan, tja, har inte satt mig in i alla detaljer hur det hänger ihop. Det är Daikin Altherma. Har kommit fram till att
Tommor: Räknar du upp värdet till 65-75w/kvm och montera radiatorer under fönstren så har du tillräcklig värme..
Pärran: Vilka alternativ finns det för att styra och logga värme och ventilation? Har tittat på TA UVR1611 men finns det något annat alternativ? Jag vill kunna övervaka och eller styra: Tappvattenautomat VVC Div temp pannrum (vedeldning) Förvärme/kyla till ftx-aggregat Ev solvärmen Energiförbrukning värme/varmvatten Väder Gärna elförbrukning Sedan vill jag ha någon schysst presentation
GK100: Nej det är inget problem med det, den lilla mängden syre förbrukas snabbt och helt omärkbart i såna fall. Nu har du alla uppgifter så det är bara att kapa och proppa.
Nimajneb: För bottenvåningen är 40k extra för golvvärme värt att satsa på. För övervåningen inte...... då golvet i sig redan har mysvärme från undervåningen.
Dea_34: OK, då siktar på 45 grader in och lägsta möjliga returtemp. /Dea