Hej
Har en isokern modulskorsten samt en kamin på bottenplan ansluten till den.
Nu går jag i tankarna kring en vedpanna som jag vill ansluta i källaren.
Vad jag fått till mig tidigare, om jag inte minns fel ( leverantören ) samt sotaren så är det ok om man monterar en avstängning till den övre dvs kan endast använda en av dom.
Någon som gjort denna anslutning? Hur gjorde ni? Funkar det?
Ett alternativ är att koppla bort kaminen men vill inte förhasta mig kring det utan undersöka möjligheten att ha kvar båda. Kan ju vars gött med myseld på sommarkvällarna etc vintern finns det ju ingen möjlighet då den ev vedpannan ska gå för fullt.
Har en isokern modulskorsten samt en kamin på bottenplan ansluten till den.
Nu går jag i tankarna kring en vedpanna som jag vill ansluta i källaren.
Vad jag fått till mig tidigare, om jag inte minns fel ( leverantören ) samt sotaren så är det ok om man monterar en avstängning till den övre dvs kan endast använda en av dom.
Någon som gjort denna anslutning? Hur gjorde ni? Funkar det?
Ett alternativ är att koppla bort kaminen men vill inte förhasta mig kring det utan undersöka möjligheten att ha kvar båda. Kan ju vars gött med myseld på sommarkvällarna etc vintern finns det ju ingen möjlighet då den ev vedpannan ska gå för fullt.
Jag är i en liknande sits. Har en Isokern dubbelmodul och förutom vedpannan tänkte jag så småningom ha en pelletspanna på samma rökkanal. Har undersökt det bara ytligt ännu men det jag fått höra är att man gör en bedömning och kollar din anläggning ur ett brandsäkerhets perspektiv. Man får bla inte elda värmekällorna samtidigt och den ena ska vara din primära. Jag ska också sätta in rökgasspjäll på rökrören, både på vedpannan och pelletsen. Då kan man bara ha ett öppet åt gången.
Men bäst du pratar med din lokale sotare eller brandtillsynsgubbe
Men bäst du pratar med din lokale sotare eller brandtillsynsgubbe
Rökrören mellan pannorna och skorstenen blir kortare bitar av 150 mm syrafast jag fått på jobbet. Rökgasspjällen gör jag av 3 mm plåtar. Svetsar och gör det själv.
Det finns säkert färdiga att köpa också.
http://www.blocket.se/skaraborg/Rokror_Rak_langd_250_med_spjall__svart__150mm_42268727.htm?ca=4&w=3
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?product=Rokror
Det finns säkert färdiga att köpa också.
http://www.blocket.se/skaraborg/Rokror_Rak_langd_250_med_spjall__svart__150mm_42268727.htm?ca=4&w=3
http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?product=Rokror
Upptäckte att rökröret jag beställde inte är helt tätt, dvs tallriken man snurrar på i röret saknar ca 25 %, tydligen får eller bör dom inte vara helt täta pga om man skulle stänga av helt medans elden är igång... Detta krockar ju lite med mitt syfte som vill ha eld tätt medans jag eldar i våningen nedanför...Jannez69 skrev:
Lämnat grejorna till en granne som jobbar med smide etc som han skulle fixa ihop tallriken i röretD09 skrev:Upptäckte att rökröret jag beställde inte är helt tätt, dvs tallriken man snurrar på i röret saknar ca 25 %, tydligen får eller bör dom inte vara helt täta pga om man skulle stänga av helt medans elden är igång... Detta krockar ju lite med mitt syfte som vill ha eld tätt medans jag eldar i våningen nedanför...
back om track
Fick tillbaka den idag 
Blev skitbra , den gamla tallriken hade ett stort mellanrum och var förutom halvmånen riktigt otät.
Tallriken byttes ut mot en mer tät/ passande och det svetsades på mothåll som tallriken sluter / stannar mot.
Funderar på att limma på tätningssnöre på mothållen.
Vad ska man limma med? Kitt?
Blev skitbra , den gamla tallriken hade ett stort mellanrum och var förutom halvmånen riktigt otät.
Tallriken byttes ut mot en mer tät/ passande och det svetsades på mothåll som tallriken sluter / stannar mot.
Funderar på att limma på tätningssnöre på mothållen.
Vad ska man limma med? Kitt?
Såg att det fanns lim för detta
men ska nog funktionstesta den först utan med en rökpatron 
Funderar på att montera en säkerhetsdetalj, en vajer mellan armen till tallriken och skorstenen så att den inte kan öppnas av misstag när vedpannan är i drift
Kan man borra ett vanligt hål med plugg eller finns det någon skruv som funkar utan plugg?
Sen är nog ett kolmonoxidlarm att önska ifall den skulle råka stängas när kaminen är i drift
Funderar på att montera en säkerhetsdetalj, en vajer mellan armen till tallriken och skorstenen så att den inte kan öppnas av misstag när vedpannan är i drift
Kan man borra ett vanligt hål med plugg eller finns det någon skruv som funkar utan plugg?
Sen är nog ett kolmonoxidlarm att önska ifall den skulle råka stängas när kaminen är i drift
Klicka här för att svara