Hej. Nu kommer det att låta otroligt dumt men jag tänkte gå från ved till pellets eldning för jag har kronisk värk i nacken och kan inte hålla på med ved längre. Har hittat en Biowarm brännare med skruv och förråd. Nu till frågan. Vad behöver jag mer. Ska använda en Focus panna på 40kW och två Borö tankar på 1000 liter. Kan ingenting om pelletseldning ska tilläggas. Mvh Thomas.

Jag skulle inte värma upp bägge tankarna om du kör på pellets , använder själv bara en tank på 500 L

Även de brännarmodeller som i början av tvåtusentalet ersatte Biowarm i stugorna har också börjat falla för åldersstrecket. Som hobby kan Biowarm duga men vill man ha lite bekvämare eldning så finns det nyare alternativ.
http://www.biotronic.nu/docs/skruv.htm

Har du skruv och förråd behöver du skaffa rökgastermometer och dragbegränsare.
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1
Bulkförråd på 4 kubikmeter kan också underlätta om man har en brännare som sköter sig själv utan ständiga ingrepp och asktömningar.

Kanske acktankstyrning om brännaren du köper saknar detta. Även jag skulle satsa på en vettig brännaren direkt, så dyrt är det inte.

Problemet är att jag inte har råd att köpa någon dyrare modell. Den är begagnad men helt genomhånngen. Har ett hus på 175m2 med golvvärme.

Också om du redan är expert på svetsning av rostfritt och justering av styrningar så kan det bli en dyr affär att satsa på historiska brännare. Styrkort brukar gå sönder och kostnaden för nya brukar ligga på mer än 3000 om de nu fortfarande finns att få tag på. Efter Biowarm historiskt kom Pellx och Janfire FlexA och de brukar bli riktiga penningslukare för dem som "köper billigt".
Acktankstyrning behöver du nog komplettera med.

Jag får ge 6000kr för systemet och har inte råd med något dyrare pga att jag är sjukskriven på obestämd framtid. Vad jag har läst ska bio-warm vara ett rätt enkelt och lätt system att förstå sig på. Visst finns det bättre brännare, detta förstår jag också men nu är det som det är. Jag ville bara veta hur jag skulle kunna komma igång bara.

Om den är helt "genomgången" och du litar på den som gjort det så skulle jag satsa på det,
bara inte prislappen är för hög...

började själv med en gammal brännare som jag har sakta men säkert uppgraderat med diverse kring utrustning.

På resans gång så kostade det säkerligen mer än om jag hade satsat på en ny modern panna,
men jag fick en hel del kunskap och varmt i huset under hela tiden.
Pengar till en ny modern hade jag inte från början...

Du får samtidigt möjlighet att känna om pellets är något för dig, det är ju ett visst arbete med det,
med tanke på att du skrev att du led av kronisk värk.

Du hade eldad med ved tidigare, så jag antar att du har en laddomat redan, förutom det så har jag själv
:thumbup:brännarstyrning (smidigt men troligen inte nödvändigt, då du kan använda brännaren termostat)
:thumbup:Drag begränsare ,
:thumbup:Shunt styrning på acc tanken (men det är ju inte nödvändigt utan bara bekvämt)

Hur stort var förrådet som ingick?

Inte så stort, han kunde köra 4 dagar på det när det var som kallast. Men det kan man ju bygga om iaf. Tror jag måste prata med någon om shunt styrning och drag begränsare. Det är helt nya saker för mig. Men tack för att du förstod min situation.

Det finns gott om brännare på blocket. Såg just en janfire flex-a för 2000:-
Så 6000:- för biowarm om den är en ännu äldre modell låter ju inte direkt billigt.

Läs och fråga på www.pellets.info där finns mycket matnyttigt och mycket kompetens.

Men vad jag verkligen skulle rekommendera är en Bequem, har själv en sådan sedan ett antal år och den funkar finfint, bara tickar och går. Finns en på blocket nu för 3000:- såg jag

http://www.blocket.se/pitea/Garagerensning_47911419.htm?ca=15&w=3

Jo, om du inte vill bära tungt, så rekommenderas nog ett bulkförråd, så du slipper hantera säckar, kan bli kämpigt med ond nacke.

Det med bulkföråd blir det nog bara jag kommer igång. Men en bio-warm, är den så dålig? Bor i Gävleborg så här omkring finns det inte så många olika brännare. Har jagat ett tag.

Fungerar det att köra med den shuntautomatiken? 20130714_093617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du bör kunna gå över från ved till pellets utan att göra några andra ändringar i systemet än att montera på och koppla in brännaren och dess styrautomatik.

Övriga ändringar är för att förbättra och effektivisera systemet. Så börja du med brännaren, kör ett tag och se hur det fungerar och fundera sedan över ytterliggare steg.

Hur länge har du eldat med ved och hur har det fungerat tycker du?

Det har fungerat helt okej. Kanske att pannan var lite för stor för tankarna. Fick elda försiktigt så det inte kokade. Mvh

anntomas skrev:
Jag får ge 6000kr för systemet och har inte råd med något dyrare pga att jag är sjukskriven på obestämd framtid.
En Biowarm ska du inte betala mycket för. Var själv med i vintras och förpassade en Biowarm av den äldre modellen med förrådet på ryggen till skroten. För 6000 kan du ju få en riktigt bra brännare på Blocket. Kostar 300-400 att skicka.
Här en TbMini till bra pris 3500,
.http://www.blocket.se/blekinge/Pelletsbrannare_TB_Mini_med_skruv__48121228.htm?ca=10&w=3
Maxeffektten ligger på 25 kW vilket kan behövas i din 40kW panna.
Janfire FlexA säljs det många av billigt men avstå från den modellen. Klarar bara 18 kW. Styrboxarna går sönder på gamla modeller och en ny kostar 2400.
Fördelen med Biowarm är att den klarar att köras på en effekt som passar din 40 kW panna. Pruta ned till 1000kr så får du den för gällande marknadspris.
Vad är det för listig ockrare som begär 6000.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.