Om man leker med tanken att en ackumulatortank (som värms med ved) ska dockas mot en bergvärmepump, vilket ger bäst effekt?

är det att koppla tanken på konventionellt sätt mot radiatorsidan och varmvattnet eller får man ut mer effekt genom att låta tanken förvärma brinen till exempelvis 20 grader?

B
hej

jag skulle nog spontant säga att det är bättre du låter vattnet som går till VVB gå i en slinga genom ack-tanken först, då får du inte så kallt i VVB.

Att skjuta upp Brine till 20 grader är jag tveksam till, det finns väl ett temperaturintervall på värmepumpen inkommande, att det blir bättre verkningsgrad om det är varmare är ju bra, frågan är om det finns en övre gräns för detta eller ej. dessutom, kanske det viktigaste, så kommer du ju inte få så stor netto-effekt då du kommer kyla varma sidan och måste köra pumpen mer....

så mitt råd är, gör inte så, men mata gärna vvb med vatten som förvärmts i ack.tanken, då får du bättre verkningsgrad då du värmer först med lägre temperatur.

Det var väl mer en filosofisk tanke egentligen om den energin som är i acktanken gör mer nytta att förvärma brinen (20grader vara bara ett exempel, det finn säkert en brytgräns någonstans) än att köras rakt ut på systemet.

finns ju en del för och nackdelar med båda, jag kom bara att tänka på att man kunde göra så, men har inte huvud nog att räkna ut var det ger mest.

Kort sagt finns det inget att vinna, men möjligen kan du förlora en del på den inkopplingen.

Jag vet inte mellan vilka temperaturer brinen brukar variera, men jag antar att det är ganska låg differens. Om vi för exemplets skull antar att inkommande brine håller 4 grader och utgående 0 grader. Om du då värmer den till 20 grader innan den kommer till värmepumpen så kyls den i stället till 16 grader. Bergvärmepumpen må få en avsevärt bättre cop, men du inser själv det olämpliga med att utgående brine är 12 grader varmare än inkommande.

Värmepumpen är en anordning för att ta vara på värme som finns vid en låg temperatur för att värma huset men som du inte betalat för. Värmen i acktanken felar på båda dessa punkter. Temperaturen är hög nog för att direkt värma huset och du har betalat för den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.