16 282 läst ·
12 svar
16k läst
12 svar
Elektrisk golvvärme utan flytspackel?
Halloj,
Jag har stött på problem.
Jag är precis igång att lägga in ett Nivellgolv, och tänkte ha elektrisk golvvärme ovanpå det och överst ett parkettgolv (i hela huset, som bara är 86m2).
Grejen är att det sitter en luft/luft-värmepump i huset, samt öppen spis, och det är en ganska öppen planlösning så hela köks/vardagsrumsdelen kommer nog kunna ha ok värme på vintern. Men sovrummen kommer ju ev bli kalla. Radiatorerna behöver bytas allihop, så jag tänkte att istället för att köpa nya radiatorer kan jag ju lika gärna kan lägga in elektrisk golvvärme i hela huset som kan användas om det blir extra kallt. Elektrikern sa att ett sådant golvvärmesystem kostade ca 30000.
Men idag ringde snickaren, som pratat med elektrikern, och sa att alla elektriska golvsystem som ger bra effekt måste flytspacklas, och då kommer det bli dyrt. Är det verkligen så? Eller är det någon som vet om det finns andra alternativ, för att slippa extrakostnaderna med flytspackling?
Någon som vet något?
Hälsningar Danne
Jag har stött på problem.
Jag är precis igång att lägga in ett Nivellgolv, och tänkte ha elektrisk golvvärme ovanpå det och överst ett parkettgolv (i hela huset, som bara är 86m2).
Grejen är att det sitter en luft/luft-värmepump i huset, samt öppen spis, och det är en ganska öppen planlösning så hela köks/vardagsrumsdelen kommer nog kunna ha ok värme på vintern. Men sovrummen kommer ju ev bli kalla. Radiatorerna behöver bytas allihop, så jag tänkte att istället för att köpa nya radiatorer kan jag ju lika gärna kan lägga in elektrisk golvvärme i hela huset som kan användas om det blir extra kallt. Elektrikern sa att ett sådant golvvärmesystem kostade ca 30000.
Men idag ringde snickaren, som pratat med elektrikern, och sa att alla elektriska golvsystem som ger bra effekt måste flytspacklas, och då kommer det bli dyrt. Är det verkligen så? Eller är det någon som vet om det finns andra alternativ, för att slippa extrakostnaderna med flytspackling?
Någon som vet något?
Hälsningar Danne
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det finns, eller har funnits system som är en folie med slingor, som bara är någon mm tjock. Jag vet att det funnits diskussioner om att de har dålig livslängd. Hurpass sant det är vet jag inte. Jag tror att folieslingorna arbetar med klenspänning (48V eller 12V). Då krävs även rätt stora transformatorer.
Jag skulle nog kolla vilket system elektrikern har i åtanke, och sedan försöka få referenser på det.
Jag skulle nog kolla vilket system elektrikern har i åtanke, och sedan försöka få referenser på det.
Om det är lite dålig livslängd känns det ju lite vanskligt. Att det är tunt är absolut inget krav. Det kan vara upp till 3 cm tjockt om det skulle behövas.
Det som elektrikern hade i åtanke var ett från Ahlsell, men det fick lov att flytspacklas in, så det blev lite för dyrt att flytspackla hela huset, även om det bara är 86 m2.
Det som elektrikern hade i åtanke var ett från Ahlsell, men det fick lov att flytspacklas in, så det blev lite för dyrt att flytspackla hela huset, även om det bara är 86 m2.
Läs på om denna kabeln och förläggning så skall du nog få rätt bra uppfattning, har i tidigare hus använt den kabeln med olika föröäggningssät. Enligt mig bästa alternativet om man använder el värme.
http://static1.bygghemma.se/files/fb74c23b-4e86-4410-9370-9764e028e132/golvv%C3%A4rmehandbok.pdf
http://static1.bygghemma.se/files/fb74c23b-4e86-4410-9370-9764e028e132/golvv%C3%A4rmehandbok.pdf
Använder du T2s system Reflecta så lägger man ut isoleringmattor som tappar ca 20% i värme neråt. Det får ses som försumbart.
Det är dock deras T2Röd man använder. Dvs samma som vid ingjutning.
Det priset jag fick fram är att varje kit med isoleringsmatta kostar 1030kr/3m2, Lim 534kr/9m2, kabel 56kr/meter
Varje slinga år vara max 100meter.
Bara att räkna.
Ta dock först och främst fram vad din elektriker hade räknat på...
Det är dock deras T2Röd man använder. Dvs samma som vid ingjutning.
Det priset jag fick fram är att varje kit med isoleringsmatta kostar 1030kr/3m2, Lim 534kr/9m2, kabel 56kr/meter
Varje slinga år vara max 100meter.
Bara att räkna.
Ta dock först och främst fram vad din elektriker hade räknat på...
Ok!
Tack vectrex! Jag har nu kollat lite på det, och nu fler liknande. Funkar verkligen såna foliegolv? (Förlåt min totala okunnighet kring sånt här). Alltså, de skriver ju att det ska gå att använda som enda värmekälla, och det är 10 års garanti. Det LÅTER ju väldigt bra iallafall...
Tack vectrex! Jag har nu kollat lite på det, och nu fler liknande. Funkar verkligen såna foliegolv? (Förlåt min totala okunnighet kring sånt här). Alltså, de skriver ju att det ska gå att använda som enda värmekälla, och det är 10 års garanti. Det LÅTER ju väldigt bra iallafall...
Sen verkar det finnas lite olika meningar kring om vad det klarar att värma upp. Jag hade ju tänkt lägga parkettgolv. Men en del verkar anse att såna system inte riktigt orkar värma upp parkettgolv. Laminat verkar dock gå bra. Men det är klart, man kanske inte kan ta ett för tjockt parkettgolv...?
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av det själv, jag har bara använt "vanlig" golvvärmekabel ingjuten i flytspackel.
Folien är ju på 65W per kvadratmeter och det bör ju kunna värma upp även ett riktigt dåligt isolerat hus. Folien är ju dock inte självbegränsande som T2Röd kabeln är, vad detta innebär är alltså att om du t.ex. lägger en tjock madrass på golvet så kommer temperaturen under madrassen kunna bli väldigt hög, troligen skadligt hög för golvet. Det finns ju en termostat, men den läser ju bara av golv (eller rumstemperaturen) vid en punkt, isolerar du då på ovansidan någon annanstans i rummet (med en madrass eller tjock matta) så kommer temperaturen lokalt kunna bli väldigt hög under där. Vet man om det går det kanske att leva med, eller inte?
Folien är ju på 65W per kvadratmeter och det bör ju kunna värma upp även ett riktigt dåligt isolerat hus. Folien är ju dock inte självbegränsande som T2Röd kabeln är, vad detta innebär är alltså att om du t.ex. lägger en tjock madrass på golvet så kommer temperaturen under madrassen kunna bli väldigt hög, troligen skadligt hög för golvet. Det finns ju en termostat, men den läser ju bara av golv (eller rumstemperaturen) vid en punkt, isolerar du då på ovansidan någon annanstans i rummet (med en madrass eller tjock matta) så kommer temperaturen lokalt kunna bli väldigt hög under där. Vet man om det går det kanske att leva med, eller inte?
Bara så du inte missförstår, den vanligaste inspacklade kabeln som används är så kallat serieresistiv, precis som lindningen i en brödrost, den är ju inte heller självbegränsande så du får samma problem i det fallet. T2Röd innehåller ju halvledarmaterial som får ökad resistans vid ökad temperatur, vet att dessa förr hade problem med livslängden.
vectrex skrev:Bara så du inte missförstår, den vanligaste inspacklade kabeln som används är så kallat serieresistiv, precis som lindningen i en brödrost, den är ju inte heller självbegränsande så du får samma problem i det fallet. T2Röd innehåller ju halvledarmaterial som får ökad resistans vid ökad temperatur, vet att dessa förr hade problem med livslängden.
När var förr?
Jag installerade T2Röd i två badrum, en tvättstuga och 30m² biorum för mer en 10år sedan och det fungerar fortfarande men den folie från Ebeco som jag hade under klinkers i köket mellan köksön och spis/arbetsyta fungerade i kanske 3 år.
Klicka här för att svara
