Hej!

jag ska gjuta en platta till garage och ska passa på att lägga golvvärmeslang,

det blir ca 400 meter 20mm slang och hos den lokala golvvärmefirman vill man ha 17:- / metern för PeXa slang. totalt 6800:-

jag snabbgooglade lite och hittade betydligt billigare i danmark, skillnaden är att det är PeRt slang

http://www.buildahouse.se/gulvvarmeror-til-nedstobning-20-x-2-0-mm-rullelaengde-480-m-1391.html

dessa hamnar på ca 3650:- inklusive frakten, HALVA PRISET!

skillnaden är då att det är en annan slang, kan jag med gott samvete välja den billigare från danmark?

några andra tankar/tips?

MVH/Thestrut

ingen som har en aning? :)

Krilleman
Vilken tillverkare var det du hade fått pris på PeXa?

För många tillverkare använder sig av PERT på sina golvvärmeslangar!

Skillnaden har jag en någon koll på.

hej!

vet inte vilken tillverkare det är av slangen, men det är ett litet lokalt golvvärmeföretag på orten som jag inte vill "hänga ut" som säljer dem... jag har tidigare handlat av dem, tror jag har en stump slang kvar så jag kan kolla vad den heter.

då blir det till att beställa 480 meter från danmark! tänk vad min bredbandsräkning betalat sig genom åren när man kan leta priser på nätet =)

det räcker troligen med 400 meter men då får man ju 80 meter över att lägga i något till rum=)

//thestrut

Krilleman
Min personliga åsikt, som skiljer sig från många andras, är att handla svensk golvvärme. Den kanske tillverkas utomlands den med, vad vet jag. Men du får svensk garanti och svensk support när något går fel. Det tycker jag det är värt alla dagar i veckan. Och skulle någon pinal saknas så har man den dagen efter om den inte ligger på hylla hos grossist.

Detta finns det en livlig tråd om. För och nackdelar. Jag hittar den dock inte just nu...

Oavsett tillverkare så ska du absolut hålla dig till samma med hela installationen av din golvvärme!

om man själv gjuter in slangen tror jag inte en svensk golvvärmefirma tar på sig något ansvar om det skulle bli något fel?

troligen finns det heller inte så många fabriker som tillverkar golvvärmeslang så det är nog inte så stor skillnad om man tänker efter..

//thestrut

//Thestrut

Vad skulle saknas om man beställer två rullar slang..? En av rullarna kanske..!?

• Gilla
Moomin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Kopplingsdetaljerna för att koppla allt. Man ska inte blanda fabrikat oavsett utländskt märke eller inte!

Ett "kitt" kan alltså bestå av: muttrar, konor, plåtar, klammer, fördelarna, anslutningskopplingar, reglerutrustning, elektronik, pryttlar och doningar.

Hur många olika saker tror du det blir totalt?

Redigerat:
det blir bara slangen jag köper därifrån... inkopplingen kommer nog ske om kanske 2 år eller mer...om det blir överhuvudtaget...

tänkte bara passa på att gjuta in så man har det gjort=)

Krilleman
Men hur hade du tänkt det med fördelare om två år då?

då monterar jag dit en fördelare och kopplar in det mot värmesystemet,

man får se vad som finns på marknaden om 2-3 år, det är inte säkert att nuvarande fabrikat finns då ens..

//Thestrut

Krilleman
Det är ju just det jag menar!!! Hur ska du få det försäkringsmässigt OK då? Köper du något av dom kändare märkena är det nästan garanterat att du kan montera en fördelare korrekt om tre år!

Alla är vi ju olika, men varför chansa?

nu förstår jag inte vad du menar?

skulle en billigare slang inte gå montera på vilken fördelare som helst om 3 år? förutsatt att både slangen är 20mm och fördelaren avsedd för 20mm slang?

Krilleman
Nej, det är absolut inte godkänt att blanda märken, försäkringen täcker inte ev vattenskada som uppkommit av kombinationer av olika tillverkare!

Om du läser vad jag skrivit förut så tycker iaf jag att jag uttryckt mig i klartext:

Man ska inte blanda fabrikat oavsett utländskt märke eller inte!
Oavsett tillverkare så ska du absolut hålla dig till samma med hela installationen av din golvvärme!

hmm okej, jag har en danfossfördelare i huset nu. vart kan jag hitta danfosslang??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.