13 039 läst ·
6 svar
13k läst
6 svar
Ställa in Nibe Fighter 310P
Hej!
Läste igår på nåt engelskt forum om denna pumpen och hur den ska vara inställd, och många verkar förespråka att man ställer alla rumstermostater på max och sen justerar värmen via värmepumpens värmekurva (den röda skruven).
Vad är egentligen bäst? Det finns ju tre ställen man kan reglera värmen på, dens det stora gråa vredet med +5 och -5, sen den röda skruven som styr värmekurvan och till sist termostaterna i rummen.
Sen en annan fundering, man kan för denna pump välja mellan 6, 8 och 9 kW, vad är lämpligast och mest energieffektivt. Vi är två personer i hushållet och använder inte speciellt mycket varmvatten, en dusch var en gång om dagen... den är inställd på 8 verkar det som idag. Fläkthastigheten är på läge 2 av 10.
Tack på förhand
S
Läste igår på nåt engelskt forum om denna pumpen och hur den ska vara inställd, och många verkar förespråka att man ställer alla rumstermostater på max och sen justerar värmen via värmepumpens värmekurva (den röda skruven).
Vad är egentligen bäst? Det finns ju tre ställen man kan reglera värmen på, dens det stora gråa vredet med +5 och -5, sen den röda skruven som styr värmekurvan och till sist termostaterna i rummen.
Sen en annan fundering, man kan för denna pump välja mellan 6, 8 och 9 kW, vad är lämpligast och mest energieffektivt. Vi är två personer i hushållet och använder inte speciellt mycket varmvatten, en dusch var en gång om dagen... den är inställd på 8 verkar det som idag. Fläkthastigheten är på läge 2 av 10.
Tack på förhand
S
ja du får väll pröva dig fram finns ju en karta för där du bor på maskinen under locket... sen är ju plus minus vredet förskjutningen av värme kurvan gör ca 2 grader extra eller mindre... sen hur gammalt är huset hur funka det förra vintern osv... på sommaren kan du stänga av extra el tillskott delvis elpatron. Tänk bara på att inte ha varmvattnet under 50 grader i ett par dagar pga av legonella risken ..
Hmm tack för tipset men vi har provat oss fram de senaste två åren och inte hittat något vettigt. Man tycker ju att det borde finnas någon sorts "best practice" för dessa värmepumpar, så många modulhus som SMV med flera har prånglat ut de senaste 10 åren. Har kollat på diverse andra forum för värmepumpar men det verkar råda delade åsikter om hur man bör ställa in en luftvärmepump för optimal effekt, därav frågan här.systemfel skrev:ja du får väll pröva dig fram finns ju en karta för där du bor på maskinen under locket... sen är ju plus minus vredet förskjutningen av värme kurvan gör ca 2 grader extra eller mindre... sen hur gammalt är huset hur funka det förra vintern osv... på sommaren kan du stänga av extra el tillskott delvis elpatron. Tänk bara på att inte ha varmvattnet under 50 grader i ett par dagar pga av legonella risken ..
/S
Husägare
· Västernorrland
· 2 536 inlägg
Gå in på " varmepumpsforum" där hittar ni garanterat all hjälp ni behöver
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Min uppfattning är att man ska undvika rumstermostater i möjligaste mån, men utan att vara expert eller lägga orimligt med tid så är det svårt (men inte omöjligt, och alla har olika helgnöjen...)
Kanske ska jag snarare säga: en väl injusterad VP och fördelare gör rumstermostater i princip onödiga. (Här introducerar jag alltså en fjärde parameter att justera)
Det beror också lite på användningen, har man exv. en kamin som kompmement, och tidvis, men inte alltid använder den i stor utsträckning, blir rumstermostater ett bra bidrag.
Min uppfattning är att det man ska lägga mest tid på att justera in är just fördelaren (typiskt golvvärmefördelaren), VP ställer man typiskt enligt kartan i manualen (det är skillnad på val av kurva och förskjutning, typiskt k resp. n i formeln y=k*x+n), men sannolikt kan man i princip lita på nibe när det gäller val av kurva ("röda ratten"), men beroende på hur varmt man vill ha det kanske man vill justera förskjutningen ("grå ratt"), det svåra är väl att ha tålamod nog att utvärdera varje ändring... Hur man justerar in fördelaren lämnar jag till sökmotorer att beskriva, men det finns mycket sagt, och det är inte helt lätt ändå (tycker jag), men tålamod är en god egenskap...
Kanske ska jag snarare säga: en väl injusterad VP och fördelare gör rumstermostater i princip onödiga. (Här introducerar jag alltså en fjärde parameter att justera)
Det beror också lite på användningen, har man exv. en kamin som kompmement, och tidvis, men inte alltid använder den i stor utsträckning, blir rumstermostater ett bra bidrag.
Min uppfattning är att det man ska lägga mest tid på att justera in är just fördelaren (typiskt golvvärmefördelaren), VP ställer man typiskt enligt kartan i manualen (det är skillnad på val av kurva och förskjutning, typiskt k resp. n i formeln y=k*x+n), men sannolikt kan man i princip lita på nibe när det gäller val av kurva ("röda ratten"), men beroende på hur varmt man vill ha det kanske man vill justera förskjutningen ("grå ratt"), det svåra är väl att ha tålamod nog att utvärdera varje ändring... Hur man justerar in fördelaren lämnar jag till sökmotorer att beskriva, men det finns mycket sagt, och det är inte helt lätt ändå (tycker jag), men tålamod är en god egenskap...
el patronerna bör ju vara i drift men på sommar halvåret kan du stänga av dom och köra bara på kompressorn. hur gammal är pannan kanske börjar elpatronerna bli slut . ska själv byta min patron idag och det är ju lite meck med typ 9 trådar i den...Jag bor i nordvästra Skåne och har min panna ställd på 5 och sen kör jag förskjutning på värme kurvan med +2 . Men i bland får man höja den lite mer då jag hade ett rörs system . men har byggt om detta till 2 rörs system . Kanske har du får små radiatorer ? kan frånluften stå för högt ? så luften går för snabbt igenom erat hus ? Ventilationen har lika mycket orsak till att värme ska bibehållas i huset... Går luften försnabbt igenom radiatorerna så hinner den inte värma den optimalt.
Du kan anpassa ventilationen efter sommar ( ökad pga varm fuktig luft ) och vinter ( minskad pga torr luft )genom att flytta plintar på kontrollpanelen ( står i bruksanvisningen )
sen så är det manuellt påslag/ avslag av elpatron när klimatet tillåter, och kan du stänga av cirkpumpen.
Det gör jag så fort klimatet tillåter också ( pumpen motioneras automatiskt ) .
Annars så är det justeringen av värmekurvan, t ex värmekurva -8 och +2 på förskjutningen om jag inte minns fel ( västra götaland )
Sen så spelar det roll om du har bottenplatta eller träbjälklag osv men det står i bruksanvisningen
Nibe 310p är tyvärr ingen rolig panna utan den värmer, ventilerar och drar massa ström
sen så är det manuellt påslag/ avslag av elpatron när klimatet tillåter, och kan du stänga av cirkpumpen.
Det gör jag så fort klimatet tillåter också ( pumpen motioneras automatiskt ) .
Annars så är det justeringen av värmekurvan, t ex värmekurva -8 och +2 på förskjutningen om jag inte minns fel ( västra götaland )
Sen så spelar det roll om du har bottenplatta eller träbjälklag osv men det står i bruksanvisningen
Nibe 310p är tyvärr ingen rolig panna utan den värmer, ventilerar och drar massa ström
Redigerat:
Klicka här för att svara