Jag köpte en beg Calmar V33 för att ersätta den nuvarande kombipannan med. Det medföljde 3st 500 liters acktankar varav en var nästan ny från Husqvarna tanksvets. Sedan var det två äldre svintunga tankar varav en verkar ha haft vv-slinga alt förrådsberedare på toppen, men rören är hopnypta och igenlödda. Istället verkar man ha eftermonterat ett kamrörsbatteri radiellt in i övre delen på båda de två äldre tankarna. Troligen har man inte lyckats helt med svetsningen runt detta på ena tanken utan den har börjat läcka. Därför har man köpt en ny tank.

Jag vet att 1500 liter inte är mycket att komma med, utan har tänkt ställa en ny fin 5-kubikstank i ett intilliggande garage. Men pga föräldraledighet och sambons studier badar vi inte direkt i pengar. Så en tillfällig lösning vore att laga de befintliga tankarna (jobbar på svetsfirma) och använda de så länge. Det måste hur som helst bli mycket bättre med riktig vedpanna, tankar och shuntautomatik än CTC 265 eldad med ved. Jag älskar att elda, och hugger all ved själv, men framåt slutet på februari hade även jag fått mitt lystmäte stillat.

Frågan är den, hur fungerar det med ovan beskrivna vv-slinga? Det borde väl sabba skiktningen lika som inbyggd förrådberedare? Slingorna (som ser ut som dammsugarslang) är täckta av ett svart supersmutsigt pulver. Ska jag försöka avkalka slingorna på något vis? De går att demontera då de sitter i ett fastbultat lock. Hur ska de två slingorna kopplas? Seriekopplade tankar och seriekopplade slingor för att förvärma i kallaste tanken?

Är det inte någon som har ens en liten tanke att dela med sig av?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.