Värme allmänt
vedit: Nog finns det eldstäder som funkar med 35 eller lite till. Jag eldar 35 i min kökspanna med eldstadsdjup på 421mm. Men överförbränning och att stoppa i mycket ved går väl inte så bra ihop. Det brukar ju inte bli så bra förbränning är min erfarenhet. Man får nog leva med kompromissen eller köpa en stor vedpanna med underförbränning.
Nybyggarn: Jag har gjort precis som ts föreslår, det är lagt i den här ordningen: vanlig 22mm golvspån på cc 300 bjälkar primer för flytspacklet armerinsnät 12mm golvvärmeslang Flytspackel, minst 15mm över slangen Minst 15mm över slangen var rekomendationen från flytspackelleverantören. Slangen fäste jag med vanligt hålband i metall och skruv, det är lätt att den vill lyfta i böjarna så
hazzze: Hej Bor i ett gammalt torp med kökspanna som uppvärmning+el element Tänkte "stänga" kökspannan för att slippa kallras.när man inte eldar, men undrar om den kan ha med ventilationen i huset att göra ,kan nämna att det är självdrag i huset med en ventil i murstocken. Vad tror ni?
vedit: Jag har en K158 och nog är jag nöjd med effekten när jag eldar björkved . Men den kräver lite mer noggrannhet med veden än den gamla köksnoran. Torr björkved som är ca 35cm och ganska finkluven. Man får lägga i ofta och bara några åt gången. Med grov och kort ved blir det dålig sprutt och med för mycket ved blir det svartrök och så bränner man upp tätningen mot hällen. Det
danielandersson: Har inte kommit längre än nerfräsningen av reglarna... VVS firman kör med LK, kan fota när de lägger rören.
spekerök: Om du skall fimpa radiatorssytemet så är det en hel del jobb, om du vill ha en ritning att följa så kan du vända dig till en leverantör som hjälper dig med effektberäkningar, materialval och ritningsunderlag med rätt dim. för det nya värmessystemet. >>https://www.uponor.se/service-center/verktyg/upload-drawing-to-calculation.aspx mvh
olofh: Då blir det ngn form av våldslösning ;-) Tack för infon.
johanpelle: Då är det en rent framåtbrinnande brännare du behöver och ingenting annat. :) Både PellX och Värmebaronens egen brännare Vikingbio är olämpliga för den pannan då de avger för hög effekt. Titta i pannans tuber om det sitter några turbulatorer där eller om dom är avkapade. Viktigt att alla turbulatorer sitter i till sin fulla längd för pannans verknigsgrad. Omkring 13-14 kW
oceanis: 1. Om du lägger rören längre ner i betongen så får du en jämnare värmespridning i golvet. Om du kommer för långt upp så kommer det att bli kalla stråk mellan slingorna. Eftersom du bara har 100 mm betong så kommer ovansidan på rören att hamna 35-50 mm under betongytan vilket är för lite. 2. Fördelen att lägga under armeringen är att du kan gå på frigoliten och enkelt lägga
ressof: Hej Jag har ungefär samma typ av konstruktion, gjuten oisolerad platta täckt med tjärpapp. Ovanpå detta är det reglar som vilar på träklossar och isolering mellan reglarna. Ovanpå reglarna var det råspont. Jag rev bort råsponten för att lägga glespanel direkt på reglarna pga bygghöjd och fick då se att isoleringen var bristfällig. Fick lägga ner ca dubbelt så mycket isolering
exerg: Det går om du håller dig över daggpunkten vilket du troligen gör om du använder det bef värmebatteriet till att kyla med men en koll på rören måste du ha och kondensavlopp vid batteriet (för där är risken störst för kondens) http://www.acc.umu.se/~erikas/hembyggd/mollierhem.htm Jag ligger på ca 18 grader i inblåsningstemp på sommaren i oisolerade kanaler men har desto mer
Nickersson: Det är lugnt, jag hittade kranen. Den sätt inbyggd under diskbänken på ett jäkla konstigt sätt.
Lillkorpen: http://www.blocket.se/varmland/Virkestork_vedtork_ved_45787366.htm?sa=1 Med den här har man säkert torkat årsveden i ett nafs, sen går det börja hjälpa grannarna. Köpa några travar från skogsbolaget och kapa för försäljning. Ta på sig gallring åt lite skogsägare. Etc. etc. På något sätt blir det som skulle spara in en massa tid, en stor tidstjuv till förtret för en själv och
Fredensborg: Hej, Håller på att bygga till en veranda på ca 10m2 till ett äldre hus. Hade tänkt att ha golvvärme (el) men är osäker på vilken lösning som är bäst för att inte värma upp betongplattan i onödan utan istället få det mesta av energin att gå uppåt. Själva sockeln, d v s allt som ligger under själva golvet, består av sand+singel+200mm cellplast+100mm armerad betong. Sedan
Tottomannen: Idag sitter ventilen på kärlet, då måste jag även flytta på den isåfall. Jag hade gärna undvikit detta om det går, och satt dit det extra kärlet på enklaste möjliga vis.
Hasssan85: Ok. Jo läste också lite mer om luftburen och det verkade trögreglerat. Så har jag det lite idag och det skulle jag vilja komma bort från. Såg att LK Systems har LK Spårskiva EPS 30/50. Skulle jag med detta alternativ kunna lägga 50 eller rent av 30mm spårskiva ovanpå spånskivorna för ventliationen i golvet och sen är det bra? Skulle isf komma undan med max 50-55mm bygghöjd +
Bambi: Hej, En tät bra byggd stuga på 50kvm hade jag inte haft mer än LLVP. Om det nu inte är myskänslan du är ute efter. Många tycker det är mysigt att tända brasa när man kommer till stugan på vinterhalvåret MEN ett litet elelement med fläkt värmer upp det riktigt fort från 13 grader underhållsvärme. Mvh Bambi
pelpet: Ring försäkringsbolaget. En kompis hade också problem med tappat tryck i radiatorkretsen. Det visade sig att det var en läcka under golvet, och alla golv behövde rivas ut, huset mögelsaneras och torkas ut osv. Totalen landade på omkring en halv miljon för försäkringsbolaget.
Anonymiserad 134940: Sitter nu monterad! gick väldigt smidigt och det var som ni sa R20. Hade dock en övergångsnippel hemma sedan förut! Hittade den på en Comfort butik för 263kr!! sjukt dyrt om man jämför med rinkaby rör som tar 40kr (plus exp. avgift så är det fortfarande billigare). Lundagrossisten i lund tog 250kr. Har man inte så mycket val dvs vänta ett par dagar med en ventil som spottar vatten
Bambi: Hej, Jag har också testat med IR-mätare och får ju kallare i hörn, vid fönstersmygar och altandörrar, lite olika givetvis på hur noggrant det är isolerat vid dessa utsatta ställen. Mvh Bambi
etiol: Luckan eller spjället har nog fastnat och sen har reglaget , tagits bort och ingen har eldat i spisen sedan dess. M. a o Eldnings förbud tillsvidare..:( Det blir till att knacka bort några stenar och ta bort luckan helt. Inget att ha ändå..den är bara ivägen.. Nu är det även stor risk att Kajorna har byggt bo där. så kanalen får säkert rensas ordentligt, innan ni eldar. Eti..
Joukko: Jag har nu kunnat köra solvärmen litegrann. Ligger på ca 90grader in till PVV som sedan för över värmen till tanken. Jag har tyckt att överföringen av värmen i PVV har funkat så där. (PVV är en kort på 50plattor, borde vara på ca 100kW.) Jag har försökt sänka varvtalet på pumpen till tanken genom TDC3 men fattar inte riktigt hur det ska ställas in, så jag har strypt ventilerna
anders07: Vi har en "inbyggd balkong" som vi vill bygga om till vanligt "rum". Balkongen är på 5x3 meter och taket sträcker sig över balkongen så taket är inget problem. Under balkongen finns ett sovrum på nedre våningen. Taket i sovrummet under är isolerat med frigolit och uppreglat med stålreglar och gipsskivor under isoleringen. Balkong golvet har ett tätskikt (asfaltsmassa från 1977) och
Erlingsson: Nån som har koll på hur man justerar in kurvan på denna panna ? Just nu manuell justerar jag in den vilket inte blir bra alla dagar :confused:. Tacksam för svar, gärna med en bild få jag inte har koll på hur jag ska gå till väga :)
alex86: Klart du ska gjuta in det. Du kanske vill bygga ut sommarstugan i framtiden. Isolera den rejält oxå..
Tina123: Värmerören är gamla, men omdragna för att passa placering av handdukstorken. Ja, den grå slangen är elen som kommer ut ganska högt över golvet (ca 30 cm). Jag tror vi måste välja elanslutning som inte är dold dvs sladd som "hänger" och dosa. Kan man sätta torken lägre än där elen kommer ut i så fall?
Mackan1935: Sanden kostar i sammanhanget inte ett skit, den leder värmen från rören ypperligt och läggs mellan ett regelverk av lekt som man drar av sanden emot. Den enda nackdelen är väl just hanteringen vid installation. Jag behöver inte ta hänsyn till tidsåtgång eller renligheten då hela huset är ett renoveringsobjekt. Med tanke på vad cellplast och aluminiumplåt kostar så är det rena
Krilleman: [citat] Kan även vara inställningen för 1-rörs-systemet på äldre anläggningar!
Andreas_H: Varmvattenberedare. Din beredare i pannan är garanterat igenkalkad. Kan hjälpa att köra igenom avkalkningsmedel, men antagligen har rören i beredaren utvändiga beläggningar också, som hindrar värmeutbytet.
KnockOnWood: http://www.mariebergs.com/web/lotus-taljstenskaminer/ Har själv en Lotus M2 (det är den som är fyra stenar hög). Ursnygg formgivning, dansk design när den är som bäst [bild]