E
eran: Ska ev lägga golvvärme på övervåningen. Har fått en offert på radiatorer och en på golvvärme. Diffen är ca 45 kkr. Då ingår allt material och arbete bortsett från läggningen av de spårade golvskivorna ( som är med i material ). Räknades till ca 75 kvm golv. Så 600kr/kvm dyrare med golvvärme om hantverkaren gör det.
76 svar · 42,0k läst
Adolf
Adolf: Det du ska göra är att rengöra filtret som sitter i kulventilen på returen från radiatorkretsen. Stäng först av VP. Sen stänger du kulan, lossar locket på filtret. Under det sitter en segersäkring, och det är kanske den som kan vara lite meck att få dän utan en tång, sen är d bara ta ut filtret å spola med vatten... Å återmontera i omvänd ordning...
1 svar · 3,0k läst
H
HansR: Jag kan inte hitta något i BBR kapitel 9 som stödjer påståendet att man inte får ha en täljstenskamin som huvuduppvärmningskälla. Men om du installerar elradiatorer eller annan elektrisk värmekälla anses byggnaden vara eluppvärmd om den installerade elektrisk effekten är större än 10 W/m2 Atemp
1 svar · 1,7k läst
T
Tommor: Roligt att du löste det!
19 svar · 4,0k läst
smiler
smiler: Ang krav på effektförbrukning har ja ingen koll alls än så länge. Lär få ringa nån rådgivare på kommunen kanske. Man vill ju ha en så underhållsfri och lättinstallerad anläggning som möjligt.
4 svar · 1,3k läst
T
Tommor: Det han gå sönder även efter provtryckningen :) intrampad skruv är inte ovanligt, därför bör slingan alltid fyllas med vatten, så man ser om det rinner ut när man trampar runt med gjutnimgen..
11 svar · 1,9k läst
sandhall
sandhall: Njae. För Uponor får du gå ner till 17 mm isf. Andra fabrikat vet jag inte. Annars går det ju att lägga 20-rör mellan bjälkarna i deras längdriktning. Finns speciella kassetter för det. Och det går även lägga spån först och glesa på det. Så har jag själv gjort, dock med parkett. Bygger en del. Svårt att få jämt underlag för golvet. Och risk för knarr (har skruvlimmat
3 svar · 1,2k läst
H
heij: Ja så är det nog. Men för att få svar på om något är möjligt eller inte så måste man ta med all delar för att kunna räkna rätt.
68 svar · 20,0k läst
O
orparn: Går alla rören uppåt från pannan? Annars lär du behöva lufta lokalt på pannan. Jag har mina rör ner via trossbottnen så jag har ju en lokal högpunkt vid själva pannan men kan lufta via den "elementventil" som sitter åtkomlig på framsidan av in panna, bakom istoppsluckan. Att det låter, brukar visst kallas "lokalkokning" ska vad jag förstått normalt men för mig låter det mindre
38 svar · 16,5k läst
A
Annyy: Haha, nu droppar det inte längre. Och läckan är nog en luftningsventil som vvskilllen pillat med, gårr sönder kanske...får se i morgon. Tack alla för fantastisk hjälp och goda råd :)
90 svar · 10,8k läst
·
Bowman
Bowman: [citat] Japp, dragavlastningen är efterdragen. Och jord ser ut att faktiskt vara lite längre. Tack! Äntligen varmt vatten igen :)
59 svar · 8,1k läst
·
P
polarnallen: Finns det någon som har installerat mjukstart på sin värmepump?? Vi har en IVT 495 från 2003 och den startar som sju svåra år,den är ju precis lagad med nya kretskort men rep tyckte det skulle bli för dyrt att inst mjukstart,men fick inget pris ???:confused: Men man hoppar ju högt varje gång den startar :wow: Är det någon som har någon pris indikation ?
0 svar · 1,2k läst
B
BrokenArrow: CTC V35 1000 l ack värmer 170m2 boyta till 21[SUP]o[/SUP]C och garage till ca 15[SUP]o[/SUP]C
15 svar · 3,0k läst
anders07
anders07: Det är ju enklast om du har samma dimensioner överallt så du lättare kan justera flödet i fördelare. Ofta får du ju bättre pris om du köper mer... Jag tog offert från Flooré och den var rätt mycket lägre än LK's första. LK matchade dock priset från Flooré sen då jag fått pris på samma slang från Flooré. Flooré ger dig pris på slang med 1mm tjocklek som "standrad" men de
3 svar · 1,9k läst
anders07
anders07: Det är ju samma princip på båda... Vet inte hur Flooré fungerar där men skickar du en mått-satt ritning på ditt hus till LK och ritar in var du vill ha fördelaren får du tillbaka en ritning från dem över hur du ska lägga ut skivorna och dra slangen. Utläggning klarar man bra själv, det är inget knepigt alls och skivorna kan ligga flytande om ni ska lägga flytande trägolv ovanpå.
7 svar · 9,8k läst
M
Malten: Ja tömm systemet, annars gör det det av sig själv när du släpper första radden.
4 svar · 2,5k läst
·
N
norrbottenstorpet: [citat] Nej du har helt rätt! Det är just differens i temperatur som driver självdrag och när du eldar skapar du kraftigt förstärkt drag.
11 svar · 3,5k läst
Vispen74
Vispen74: Keddys kaminer Carisma och Carat, skall monteras med något som Keddy kallar "Demondlim" i monteringsanvisningen. Någon som har en susning om vad det är, eller vad som är motsvarande. En googling gav ingenting om detta.
0 svar · 860 läst
R
roke: [citat] Jo det förstås. :) Men skulle man kanske kunna få se en fullständig funktionsbeskrivning över en tekniktanksösning där alla de olika tänkbara driftsfallen finns med? Jag kommer på några frågeställningar som vore intressant att reda ut: På sommaren, eller när värmebehov inte föreligger, ska man då elda i pannan, med allt vad det innebär, för att bereda varmvatten? Eller
23 svar · 7,5k läst
·
M
miksil: http://www.ekbflaktar.se/fans_hetlufts_rokgas_dw.php
2 svar · 6,0k läst
M
mulpac: [citat] Rent säkerhetsmässigt behöver du inget blåsrör som går ut på taket längre, men det är olämpligt att låta det mynna på vinden eftersom det kommer ut en del fukt ur det om kärlet är inkopplat. Om bräddavloppet är igensatt eller inte ens finns kan det ju dessutom komma ut en massa vatten när trycket stiger.
9 svar · 2,1k läst
M
Macarus: Att pyrelda är en dålig idé för alla inblandade. Det ger mer sot (risk för skorstensbrand) och en massa dåliga utsläpp som förpestar omgivningen. Dessutom är det att lura sig själv eftersom man får en dålig förbränning och därmed dåligt värmeutbyte av veden. Tror det handlar om upp till hälften av energin i veden som avgår i form av gaser som kräver hög temperatur och mycket
13 svar · 4,1k läst
·
T
Tommor: Ja du får problem med flödena när du har två fördelare och dessa sitter parallellt efter shunten.. injusteringsventiler så varje del får minst samma flöde vid max öppet. sätter du inte det kommer flödes skillnaden kunna ge obalans! Och vissa slingor kanske inte kommer snurra.Detta kan bli ett extra problem eftersom du har radiatorer som också får av vattnet.
11 svar · 2,9k läst
xrever
xrever: Ja det lutar mot det, bara prova och se helt enkelt även om man är sugen på att göra något åt värmesystemet eftersom jag har lite el element noja då alla säger det är sjukt dyrt kanske detta inte är så dyrt trots allt. Allt beror ju också på hur mycket man själv vill elda m.m
10 svar · 2,3k läst
·
A
AndersS: [citat] Ok, ber om ursäkt då jag snöade in på värden för bergvärme därav mina funderingar. Skyller på åldern;)
62 svar · 9,5k läst
·
T
Trappa: Om jag inte mins fel så är det på visa ställen bara dubbel plank som bjälklag, så det är ju onödigt att förstöra innertaken
27 svar · 7,7k läst
·
Han i Skogen
Han i Skogen: flyttar snart in i ny kåk, och köket är nyrenoverat med en arbetsdel, och en matplatsdel med en halvvägg som skiljer. Har funderat lite på om man, på denna halvvägg skulle kunna sätta en skorstenslös kamin, etanoldriven eller likn, som täcker större delen av öppningen... borde bli ganska snyggt? eller så blir det jäv-igt fult? någon som gjort något likande? tips? ska kolla om ja
0 svar · 1,3k läst
Oldboy
Oldboy: Om det finns fuktsäkrade elelement med inbyggd fläkt så tror jag att det ger snabbast värme i rummet såväl som på golvet.
4 svar · 1,4k läst
T
tortorlab: Har haft en Pulsonex i många år, den behöver lite omvårdnad sedan går den som en dröm. Kör den nu som backup till luft-vatten värmepumpen och som extra effektkälla då det blir kallt. Är enkel att göra ren om man gjort det några gånger, speciellt munstycket kan bli igensatt, byta munstycke och några o-ringar är rätt enkelt. Lyssnarslangen, den blåa brukar spricka och då startar
15 svar · 11,6k läst
vedit
vedit: Baffelplåt i gammal panna är en bra idé. Jag fixade en väldigt enkel till min gamla köksnora och märkte direkt hur verkningsgraden förbättrades markant. Den tog en kvart att fixa från skrothögen men gjorde tjänst i tre år tills pannan ersattes av en ny.
14 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.