Värme allmänt
adde_camilla: Jo det vart en tankevurpa iom gängtejpen... Men tack för att ni påpekar det... Jag har andra anledningar att plocka isär grejerna idag, så jag ska kolla engång till om den sluter som den ska.
tjusta: Hej tl9090... Tack för svar och erfarenheter. Är det inte för mkt begärt skulle jag vara oerhört tacksam om du sladdade förbi den här tråden igen och uppdaterar med svar du får av comfortzone och ytterligare händelser/förändringar kring ditt värmesystem. ja kommer förmodligen köra våren ut på nuvarande och slänga ut allt under sommaren så jag kan ta hit comfortzone i augusti.
antto77: Hej alla, jag frågade runt lite i föreningen och det har tydligen varit nåt slag av torkskåp tidigare! Angående elemneten så löste det sig. Jag gick ner i krypgrunden och hittade två kranar som jag stängde. Därefter försvann trycket från systemet. Sedan fungerade min initiala plan att lossa elementen. Tackar alla ödmjukast för ert engagemang!! Mvh Andreas
Eliza77: Hej! Jag bygger ett nybyggt hus på 1 1/2 plan på 165 kvm plus ett garage med loftvåning på ca 40kvm. Jag kommer ha en gjuten platta med vattenburen golvvärme och en FLVP Nibe 750 Fighter till det stora huset plus en vanlig kamin. Frågan är om Nibe F750 FLVP:en klarar att värma även garagets loftvåning. Det blir en isolerad platta till garaget med isolerade väggar men ingen värme i
Avemo: Det går att behålla den mesta gasen vid demontering. Om du startar den i kylläge och stänger kranen på det tunna röret kommer det mesta att pumpas in i utedelen. Efter en stund stänger du den andra kranen också och stänger av pumpen. Nu kan du plocka isär det hela. Själv har jag inte gjort denna manöver, men däremot den motsatta. Jag har monterat upp och vakuumsugit en luftvärmepump
shadowfire: [citat] Hmm, ja, kanske ingen dum idé, om det går att förläna slangarna från uteaggregaget. Mätte precis och sätter jag den i taket så kommer den skjuta lite värme på kylskåpet/frysen som står närmaste där vid köket, men eftersom jag inte har överbyggnadsskåp över kyl/frys så kommer den skjuta lite luft över kyl/frys... rackarns att man inte kan rikta om spjället så den
Krilleman: [citat] Jag håller med dig MathiasS men samtidigt inte. Dubbelmoral? :x Oj vad snurrigt det blev... :thumbup: TS frågade efter att blanda kopplingar i från olika märken i ett golvvärmesystem där han har möjligheten att välja... I ditt hus kan du välja (tex vid fortlöpande renovering) att koppla in kopplingar av märken som är godkända att använda på många märken, tex vatette.
JOW: Uppvaknande av gammal obesvarad tråd. Regelera i varje enskild temperaturzon: Det är jag med på, det blir ju lika med båda metoderna. (Dyr DEM eller separata termostater). Automatbalansering: Nja, om det verkligen sparar så mycket energi? Elektronisk termostat och slingorna strypta efter längd blir nog rätt bra reglerat det med. KNX: Ja skulle vara det då, men tar man sig tid och justera
lordi: Ok. Låt det gå en timme och läs sen av Är- samt Börvärde och se om de stämmer överens.
gusvo085: Svårt läge... Då jag hade samma fel så fick jag till det genom att strypa de gamla raddarna i returen....
kallemannen: Tack för detta, var väl var jag trodde ungefär. Ska ta isär o kolla tätningen. Mvh.
Krillew: Hur gör man om man vill plugga en anslutning på fördelaren? en 18mm propp passar ju men vilken förskruvning tar man? eller skruvar man på ett lock med gummi packning?? tar man lock med packning så bör ju en halvkoppling funka. Om det finns en förskruvning för 18mm propp så kan man ju i stället ta en klämring o 18mm rör... Är det nån som vet.
Avemo: Om det rör sig om 55 m² och ekonomin är intressant är det enkelt. Lägg ingen golvvärme. Det är billigare både i investering och drift med element. I duschen är det skönt med golvvärme, men vad gör det för nytta i en tvättstuga?
pelpet: Jag hade tagit bort den snarast och pluggat rören. Har den rostat igenom på ett ställe så kan godset i den vara rejält försvagat i hela radiatorn och gå sönder när som helst. Kom ihåg att värmesystemet är trycksatt, så har du otur kanske du slår upp ett rejält hål i den nästa gång du råkar smälla in en stol i radiatorn eller så har du en stor pöl vatten på golvet när du
lt1cobra: [citat] Jo det är det jag misstänker också. Skulle tro Uponor väljer att inte sälja/puscha för evalPEX för att den har för lite säkerhetsmarginal...
thomas33: Börja med att sätta in kaminen och se sen hur värmen sprider sig. Får du problem med kallare rum, går det alltid att komplettera med värmeflyttare efteråt.
KnockOnWood: [citat] Det kallas att läsa mellan raderna :) Är det helt fel hör kanske lallemannen av sig med en protest.
frede: Min rörpularkunskap börjar och slutar tyvärr med att byta termostat 8-) Men det finns ju många hjälpsamma här på forumet.
olofh: Jupp.det element som tidigare bara var varmt översta 15cm med termostaten i maxläge blev nu med ventilen på N läge genomvarmt. Skulle dock vilja kunna styra det med termostat för har kamin i rummet så N läget är inte så optimalt
Marlen Eskilsson: Grävning av jordvärme ger rätt till skattereduktion förutsatt att arbetet utförs på tomten där bostaden är belägen och att jordvärmen är avsedd att tillföras bostaden.Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad. Läs mer hos Skatteverket
studiomannen: Tack för all info, tråden har övat min förståelse för det hela rejält :) Ska fundera på fortsättningen, känns just nu som att det rätta är att satsa på en ordentlig VMP och göra rätt från början.
corre: Det kommer ge nytta att göra så, men måste kompleteras med flödesjustering mot ovanvåningen med, så att du får varme i alla stammar. Du kanske redan nu ska fungera på golvvärmebiten. Då behöver någon form av fördelare då, och många av de som finns på marknanden kan nyttas även nu för att styra/stypa in befintliga stammar. tex med elshunt och innetempgivare.
eviljava: Värmeläckaget är nog ganska blygsamt i sammanhanget. Värmen "läcker" ju även ut inne i huset vilket torde betyda att man inte kan tala om något läckage i egentlig mening. Snarare ändringar i värmefördelningen. Varmvattenrör behöver inte kondensisoleras.
Janus82: Det här måste väl kvala in på tio i topp när det gäller trådlyft? 6,5 år är ju ändå ett litet tag... För att bidra lite mer till tråden så är väl både LK och Uponor bra företag för golvvärme. Jag ska konvertera mitt hus till golvvärme i början av maj och kommer då att lägga in LK. I förarbetet till konverteringen har jag haft kontakt med både LK och Uponor och bägge
jensaro: Har ni kollat www.dinuppvarmning.se ? Dessvärre saknas flis, men det går ju att använda ex. vedpannan och ändra bränslepris och investeringskostnad.
prototypen: Även om du ställer soffan helt mot så blir det väl öppet, annars så gör 5 cm att det cirkulerar gott. Protte
Saxpy: Har fått tag på ett par helt nya Purmo Kon - konvektorer som ska installeras nu. Dock levereras de utan ventilinsats och enligt Purmos tekniska info så bör man välja en av tre olika. Dock framgår inte vad skillnaden är, iallafall inte för mig. Nån som kan förklara vad som skiljer mellan dessa tre(med tillhörande RSK)? M30 ventilinsats RSK: 6734055 RD ventilinsats, grön RSK: 6733800
spekerök: Här har du en Skåne med tank>>http://www.blocket.se/eslov/Elpanna_med_ackumulatortank_45399774.htm?ca=15&w=3 mvh
Krilleman: [citat] Jo men en termostat kan du ju montera på returen också, för att öppna flödet när det blir för kallt i rummet. Då fungerar den dock inte som en temperaturbegränsare på tillopet... Men samma funktion i principen. Att någon form av termostat saknas är ganska givet, jag var mest ute efter att försöka få fram en tillverkare på ventilen och det hade underlättat med en närbild