Jag har letat runt, men hittar inga priser på tappvattenautomater. Jag ska bygga om värmesystemet och funderar på tva då den ger stora fördelar för acktankarna m.m. Dessutom tror jag inte det blir mycket dyrare än dubbla 15-metersslingor. Och inte kan jag söka på ebay heller då jag inte vet vad det heter på engelska/tyska.

Jag köpte min TVA (baxi vxb 33) på vvsbutiken.nu 9170:- inkl frakt. Snabb leverans och bra bemötande.

Satsa på en varvtalsstyrd!

Baxi verkar vara den bästa efter vad jag läst. Men vad kan det heta på engelska/tyska? Hittar inget på ebay.

Tack Fredda!

Kan man ha elberedare efter tva:n? I så fall borde man väl koppla bort blandningsventilen på tva:n så att beredaren får maximal temp in?

Sök efter lite trådar kring TVA på forumet så kan du få lite mer bakgrundsinfo, du ser även att det är mycket gynnsamt att bygga ihop den själv av optimala komponenter till ett lågt pris. Och givetvis kan du koppla en elberedare efter, rör inget i hur TVA funkar utan koppla bara in den i serie som spets eller backuplösning.

Men om TVA:n har blandninsventil skickar den kanske inte ut mer än 60 grader, och då vill väl elberedaren värma upp till 95? Eller går det helt enkelt att skruva upp tempen på tva:n kanske? Jag har en stor värmeväxlare som ligger, kanske skulle kika lite på övriga komponenter..

Om du ska mata en VVB efter TVAn så kan du bara skrota allt vad tempraturbegränsare heter i TVAn, så löser VVBn skållningsskyddet åt dig.

I sin simplaste lösning bara en värmeväxlare och cirkulationspump, men då sabbar man siktningen i tanken.
Finns en del trådar om hur man styra detta vettigare, som GK100 menar.

Ja du kan antingen skruva upp lite från TVA eller ställa elberedaren lägre, rimligtvis har man elberedaren ställd ca: 5 grader lägre så att man inte slösar elvärmning i onödan. Sen bör man inte ha utgående VV så högt ändå så 60 grader är väl högt redan. Det finns även en del mer finurliga kopplingar med blandningsventiler som löser de problemen utan att ta av elvärmen i onödan, sök efter de trådarna också bla kring VVC, acktankar med slingor osv.

Har bara 50-liters beredare, så den behöver köra hög temp för att få ut Max volym. Men den har räckt fint åt oss två vuxna och baby. Men kör man den bara som lat mans backup på sommaren kan man nog acceptera mindre mängd vv. Var ut och kollade på vvx. En stor gris från Alfa Laval, en halvmeter lång. Kan det vara någe som kan funka? Det är ingen panik eg att få igång tva, kan köra vidare med vvb en stund även efter byte av panna. Men jag är sugen på att kapa elräkningen med de där tre hundra kr i månaden vvb drar. Jag skyr inga kostnader när det gäller att leva billigt! Tyvärr badar vi inte i pengar just nu med baby och studier.

Vad har den VXn använts till? Tänkte mest att du ska räkna med att kuna dricka vattnet även om man inte bör göra det.

Vet inte. Den följde med när jag köpte pannan. Den ser relativt ren ut i rören iaf. Det går nog bra om man spolar ordentligt. En gammal hydropress ser inte så mysig ut den heller om man öppnar den;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.