Ska renovera badrum och trodde jag skulle sätta in vattenburen golvvärme men alla hantverkare rekommenderar el. Tänkte jag helt fel?

Huset

• byggt 1961
  • värmepump och vattenburen värme med tvårörssystem indraget 2000
  • prefabstomme av lättbetong. Har ok radon men huset är otätt och vi eldar hellre än tätar. Ingen isolering i bjälklaget vilket sannolikt ger högt värmeläckage från golvvärmen.
  • badrummet 5,5 kvm har aldrig renoverats och har idag direktverkande el.
  • Krypgrund i vilken värmerören passerar under badrummet.
  • Utrymme i garderob i anslutning till badrummet för en shunt.

Jag trodde att jag skulle montera in vattenburen golvvärme och en handdukstork på vattensystemet.
Men alla hantverkare jag pratat med rekommenderar el. Enligt dom är det mkt ovanligt att montera in vattenburen golvvärme om det inte är nybyggnation.
Planerar att isolera bjälklaget med frigolitskivor.

Return of investment

Är inte ekonom eller byggingenjör men man borde kunna beräkna ROI om man gör några antaganden. Är dessa rimliga?

Kostnad installation elektrisk golvvärme
I detta forum anges kostnaden för elgolvvärme till 5000 kr (exkl inmontering). Kanske 1000 kr inmontering(?). Totalt 6000 kr för elgolvvärme . Är det rimligt?

Kostnad installation vattenburen golvvärme + vatten i handdukstorken
En minishunt med inbyggt 300 W elpatron (uponor-elpush-12) kostar 6045 kr på rinkabyrör
Läste någonstans att värmerören kostar 200 kr/kvm. för 5,5 kvm skulle det bli drygt 1000 kr.
Finns det övriga materialkostnadet? Kan man anta 2000 kr?
Extrakostnaden för att koppla in handdukstorken blir en ventil för 515 kr. Övriga material kostnader, kan man anta 2000 kr?
Sedan tillkommer arbetet för att koppla in golvvärmesystemet + handdukstorken3000 kr(??) efter ROT. Huvuddelen av arbetet borde vara det samma när man kopplar in vattenburen handdukstork och vattenburen golvvärme(?)
Total för vatten golvvärme + vatten i handdukstorken 14500 kr. Är det rimligt?

Driftskostnad
I ett annat forum hävdas det att en elsystem i ett 500W elvärme i ett 4 kvm badrum går 50% av tiden på vintern. Är det rimligt? Jag har själv dålig isolering i bjälklaget.
För elgolvvärme blir årskostnaden om 1 kWh= 1 kr, elgolv 500 W och 50% driftstid vinter (180 dagar) och 25% driftstid sommar (180 dagar) blir elkostnaden 1640 kr/år.
För vattenburet system blir årskostnaden - om hela vinterdriften tas av värmepumpen och den har värmefaktor 3 övrigt lika ovan 894 kr.
För an handdukstork med 300W elpatron och 50% driftstid året runt, 1 kW = 1kr. Eluppvärmning 1296 kr/år. Om man vintertit tar hela energin från VP (värmefaktor 3) blir elkostnaden hela energin VP på vinter och el sommar blir kostnaden 862 kr/år

Slår man ihop golv + handdukstork blir driftskostnad
El: 2916 kr/år
VP vinter + el sommar: 1758 kr/år
Skillnad driftskostnad 1158 kr/år.

ROI
Om skillnaden i investeringskostnaden är 14 500 (och om man inte tar hänsyn till räntor/nuvärdesberäkningar) och skillnaden i driftskostnanden är 1158 kr/år borde Return of investment bli ca 12,5 år. Sannolikt betydligt längre med hänsyn till räntor.

Är jag ute och cyklar?
Har jag underskattat installationskostnaden för vattenburna system eller överskattat besparingarna??
Rent ekonomiskt förefaller det som hugget som stucket, el eller vatten.

Vilken ROI har en värmepump?
Det här borde i alla fall vara betydligt bättre än solpaneler ;)

Redigerat:
Ett par kommentarer:
- Om du kör med elpatron på minishunten så ökar ju driftskostnaden, eller har du med den kostnaden?
- Kanske kan man helt simpelt säga att ett badrum (golv+handdukstork) drar i årssnitt 300 W, dvs ca 2600 kWh/år och man sparar 2/3 av kostnaden för dessa med vattenburet+VP.
- Jag är själv i färd med att installera vattenburen golvvärme i ett gammalt badrum och har valt LK Minikretsventil M5 + 12 mm rör + tillbehör, totalt ca 3500 kr.
- Jag installerade elvärme i mitt förra badrum, och driftskostnaderna för den verkar rimliga som du skriver.
- Vi har haft en ny VP från CTC i ett år, och hade elpanna innan. Vi sparar nästan 20000 kr per år, så det är en kort ROI (vi bytte panna samtidigt, den den håller nog längre än VPn).

Vi har elslinga på övervåningen där alla rum har radiatorer. På undervåningen har vi vattenburen golvvärme. Och så här i Sommartider är det mer än lovligt kallt där nere då värmepumpen är avslagen/sommarläge. Jag ångrar att jag inte lade in extra elslingor i nedre badrummet så att säga.

sulfobus skrev:
Ett par kommentarer:
- Om du kör med elpatron på minishunten så ökar ju driftskostnaden, eller har du med den kostnaden?
Jag har räknat bara VP 180 dagar och bara elpatron i shunt och handdukstork 180 dagar

sulfobus skrev:
Ett par kommentarer:
- Jag är själv i färd med att installera vattenburen golvvärme i ett gammalt badrum och har valt LK Minikretsventil M5 + 12 mm rör + tillbehör, totalt ca 3500 kr.
- Jag installerade elvärme i mitt förra badrum, och driftskostnaderna för den verkar rimliga som du skriver.
Jag vill ha möjlighet att ha värme sommar med el och vinter med VP.Uponor-elpush-12 ger ju både samma funktion som minikretsventilen men med värmepatron för 6000 kr. En LK Minikretsventil M5 kan ju bara ge värme via VP och måste i så fall kompletteras med en el golvvärme vilket borde bli dyrare. Tyvärr kan jag inte själv montera in utrustning på värmesystemet utan måste lämna det till en rörmockare.

Bengt_C skrev:
Jag vill ha möjlighet att ha värme sommar med el och vinter med VP.Uponor-elpush-12 ger ju både samma funktion som minikretsventilen men med värmepatron för 6000 kr. En LK Minikretsventil M5 kan ju bara ge värme via VP och måste i så fall kompletteras med en el golvvärme vilket borde bli dyrare. Tyvärr kan jag inte själv montera in utrustning på värmesystemet utan måste lämna det till en rörmockare.
Jag tänkte ha viss framledningstemperatur även på sommaren, kanske 25-30 grader, för att få viss golvvärme även sommartid (på sikt kommer också solpaneler, så då blir värmen gratis). Badrummet ligger dessutom på ovanvåningen, så svinkallt golv blir det aldrig. Jag skall lägga golvvärmerören själv, men lämna provtryckning och inkoppling till proffs.

Jag har gjort klart mitt badrum som var 4.5m2. Tyvärr så har jag inga siffror men köpte Wirsbo 12mm rör å göt in.
Totalt gick det åt 20m rör. Skicka in en förfrågan till uponor så kommer de exakt vad du behöver och längder...
Var först inne på att köpa en elpush 12 men så kan jag ställa in sommar värme på min FV växlare. Stänger med kranar till huset å öppnar för golvvärmen. Under vintern är alla kranar uppe.
Hittade en helt ny push 12 på tradera för 1700:- så halva priset mot en VVS shop
Den är helt ny så känns kanon.

Ha inte shunten mot ett sovrum du kommer höra surret fick jag rekommendation utav en rörmokare.

Sen så tillkommer ju inkoppling 12 eller 15mm rör till golvvärme växlaren.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.