Värme allmänt
rodak: Bra om du berättar hur så fler får nytta av tråden i framtiden :-)
KlasLo: Jag använder en billig IR-termometer, exakt denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/proffstermometrar/ir-termometer-p48041
dextrocell: Skulle jag vara i din sits så skulle jag välja Gas eller Bergvärme. Du säger att det är för långt att borra? Vad menas med det? Bergvärme säger jag av en anledning. Du får kyla till sommaren på "köper" vilket du INTE får av någon annan lösning. Det som säger emot bergvärme är att det jobbar bättre ju lägre framledningstemp man har. Har man otur så räcker radiatorerna inte
Affepaffe_8: BUMP! Är det någon som hittade någon snygg lösning med synliga spirorör eller liknande? Lämplig "rumsren" isoleringsstrumpa? Jag hittade i en annan tråd (med tanke på Contura / Handöls tilluftsanslutning) en övergångsstos från 63mm till 100mm på Ahlsell för 87:-
Patrick E: Jag har bytt ett par kompletta ventiler och även radiatorer utan att tappa ur systemet. Stäng av cirkulationspumpen och stäng ventilerna på övriga radiatorer. Man får vara snabb och ha allt förberett samt täcka golvet och något som samlar upp vattnet. Vattnet är rätt smutsigt, så ska man byta fler ventiler kan det vara värt att tömma systemet.
Bråkis: Jag har övervägt att fräsa spåren, men det blir onödigt mycket jobb. För badrummet kan jag absolut tänka mig att göra som Anders&Ylva föreslår, det är kanske tom fördelaktigt att ha golvvärmeslangen stickandes upp lite i flytspacklet för extra god värmeöverföring, så länge man har minst 12mm flytspackel över slangen överallt.
A.Holm: Med risk för trådkapning, men tycker att det passar bra i detta ämnet. Om man vill flytta varm luft från v-rum på bottenvåning till övervåning. Hur gör man bäst? Fläkt genom golvet blir det, men ska fläkten blåsa upp varm luft, eller suga ner kall luft? Har sett att man gör reklam för en värmeförflyttare just nu på olika ställen: http://airmove.se/ Bygger på principen: suga
KnockOnWood: [citat] Min Thermia i förrförra huset kunde monteras horisontellt alternativt vertikalt. Detta löstes genom att avtappningsröret inte gick till mitt på toppen av behållaren (i vertikalt läge), utan till "framkant" av överdelen. Se min taffliga bild så blir det glasklart :) [bild] Beredaren var naturligt vis fylld av vatten. Men det är klart att man utnyttjar skiktningen av varmvattnet
klypert: Hej Har installerat lite golvvärme i 2 rum och 1 badrum, och har för övrigt ett enrörs-system allt över en ivt bvp. Just M60 sitter över ett element som går parallellt med resten av systemet så just där är det 2 rörs-system så den inställningen bör vara korrekt i standardutförande. Har väldigt svårt att få en bra nivå på golvvärmetemperaturen, antingen hamnar den på nästan
Dr.L: Men med tryckstyrda pumpar som idag ses som standard så minskar ju flödet när motståndet"radiatorventilerna stänger". Man är ju är ju redan halvvägs.
MaxPax: [citat] Nejdå, den behöver inte vara lika djup som teglet. Se bara till så det blir tätt med bruk runt stosen och pensla ut bruket lite längst in mot stoskanten med vatten.
johanpelle: Självklart ska man inte elda med ved i en gammal uttjänt kombipanna som aldrig var avsedd för vedeldning. Det var snåla gubbar i 70-80 årsåldern som höll på med sådant. Hellre spara pengarna till allmänna arvsfonden än att skaffa sig vettig uppvärmning de sista åren var tankegången.
Demmpa: Du måste använda två stycken 24V mellanrelän, där spolarna dras av regulatorn. Jag gjorde en sådan koppling för ca ett år sedan men snabbt insåg jag att det är bättre att köpa en ny shuntmotor än att låta reläerna "smattra" fram-å-tillbaka.
vilpi: [citat] Är det så varmt på andra sidan dörren att handtaget är mjukt. Då vill man förmodligen inte öppna dörren ändå...
Mr Pex: Reglermässigt blir det ingen skillnad. Instrypning motsvarar ett visst flöde och detta får man fram vid en beräkning. Flödesmätare i detta fall (men även ventiler vid större installationer med högt tryck) är beroende av vilken riktning flödet har. Och nej, flödesmätare är oftast överflödiga, definitivt om du använder Uponors DEM med autobalansering, då inga instrypningar ska
Andreas Lundgren: Hmmm, men det känns ju så bökigt att värma vattnet, pumpa runt det mm... Vi har inget vattenburet värmesystem i huset för övrigt... Om det inte dyker upp några andra tips så blir det att gömma en dosa bakom en kakelplatta, så får jag knacka fram den när det är dags att installera en radiator. Jag behöver ju inte dra kablarna. Så får jag se hur senil jag blivit när golvvärmen
Mickey Mouse: Hej ! Jag funderar på att installera en Quadra Fire pellets kamin av modellen Mt. Vernon AE. http://www.pelletskamin.com/ Är det någon som har en sån och kan säga något om för och nackdelar med den ? En kamin vill ju gärna suga i sig förbränningsluft. Om man placerar kaminen mot en yttervägg kan man ju sätta en ventil i ytterväggen nära kaminen, för att slippa elda upp den varma
AnneFi: och med två månader kvar på det här året har vi hittills förbrukat :15162 kwh vilket är 7490kw mindre än vad vi förbrukade under samma period förra året (22652kwh) och strax över hälften av vad vi förbrukade på hela 2012 (29601kwh) tror inte vi kommer att använda 15000 de två nästkommande månaderna. jag är så jäkla stolt över mig själv. Att jag satte mig ner och gick i
Göran.W: Mitten är nästan viktigast för ungefär där slutar förrådsberedaren och det ska var minst 60 gr i botten på den med tanke på legionella.
folkeorg: Stämmer bra! 12:ans nyckel passade. Kom några droppar. Tre packboxar bytta samt ny termostat 2960.. Dock är det några ventiler som är i innersta läget (avstängda) och som inte verkar vilja ploppa ut självmant. Kommer inte åt att dra i dem. Provade att knacka på utsidan men utan resultat. Hur gör man då? Går det att skruva på stora ringen men då kommer väl fullt tryck sprutande?
corre: Skiljer sig värmen mellan radiatorerna? Kan vara så att du behöver höja flödet på cirkulationspumpen till nästa steg. Hur stora är radiatorerna där uppe? Är det konvektorplåt och dubbla sektioner? Jämnför med http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/radiatorer-element/vattenburna-radiatorer/ så kan du se vilken effekt de borde klara. Och sen räkna på hur mycket effekt du behöver
lordi: Nibe compact är en varmvattenberedare och har inget med värmen i huset att göra. Vredet där du väljer mellan 1 och 3 kW reglerar effekten på elpatronen. Det går åt lika mycket energi att värma vattnet oavsett inställning, men det går fortare med 3 kW läget. (Drar mer, men under kortare tid). Elpatronen drar inget när inställd temp är uppnådd, då bryter termostaten den. Du bör ha
Carl-Johan Bauhn: Har vid två tillfällen lagt elektrisk golvvärme på träbjälklag. Har då använt mig utav produkterna från Golvvärmebutiken (http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Vaermekablar-18Wm/Vaermekabel-Strong-200W.htm), men det verkar väldigt likvärdigt som din produkt. Väldigt enkelt att lägga ut, man tejpar ut slingan. Sedan har jag flytspacklat ovanpå och satt klinker bägge
corre: I stort sett likadana. Iaf dom jag hade i huset från -59 Delen i mitten uppe känner jag inte igen. Kanske är någon form av fäste mellan en sektion och väggen?
-=fullmoon=-: Har varit på en liknande panna för ett tag sedan. Bilden längst upp till vänster. Denna enhet har jag bytt ut och fick således liv i en panna. En kollega som vanligtvis är på dessa jobb kan de bättre än mig men han sa att det var vanligt att klockan eller något relä går sönder i dessa. Även om det låter från denna enhet ifrån av klockan eller klickande så betyder det inte att
Claesk: Kolla över hela slingan efter avluftning. Kan sitta många. Alla ställen där rören går upp och ner igen. Dörrkarmar, fönster, skåp, hjulhus. Hur är elementen kopplade i serie eller parallell? Har ni fyllt på med rätt mängd vatten? Villavagn måste ha glykol i vattnet. Alla husvagnar har aluminium rör kolla vilket ni har så ni inte blandar med andra typer. Aluminium går i sönder.
Lostmoose: [citat] Har man "teknikrummet" inomhus så spelar ju värmeförlusterna mindre roll eftersom de ändå värmer upp huset, även om de naturligtvis inte är försumbara. Jag är intresserad av hur du resonerar kring att solfångare aldrig någonsin blir lönsamma. ...för du vet om att man inte värmer dem med el va?;)
mulpac: Om du inte vill ha någon individuell automatisk temperaturreglering på radiatorn behöver du ingen termostat.
lajfen: Är det någon som vet hur ofta en janfire NH pelletsbrännare skall askskrapa? Det går att ändra hur ofta men vad är rimligt? efter 16 kg 32kg eller ännu senare jag tycker att min brännare askskrapar väldigt ofta är inställd på att skrapa efter 32