hahalj
Kommer att koppla in en rumstermostat till min LVVP i syfte att få lite bättre kontroll över inomhustemperaturen när solen ligger på och värmer delar av huset.

Har balanserat alla radiatorer så jag nu har ung. samma temperatur 22±0.5°C i samtliga rum, men när vårsolen börjar ge lite värmebidrag så vet jag av erfarenhet att Sovrum 1, Kontor 1, Allrum och delvis även Vardagsrummet blir ganska så varma medan resterande delar av huset håller normal temperatur, eller t.o.m. kan det bli något kallare (genomsnittlig returtemp till VP ökar pga soluppvärmningen?)

Jag har en kompletterande LLVP i vardagsrummet som vintertid stoppar in lite extra värme, den kommer troligen inte behöva bidra med värme när solen hjälper till. Jag kan då välja att köra den med lågt börvärde (t.ex. 19-20°C), ha den avstängd, eller i fläktläge för att bara vispa runt luften.

Jag har också elvärmegolv i nedre Hallen och Dusch/WC, båda dessa står på ca 22°C börvärde.

Så min fråga är hur ni tycker att jag lämpligen placerar en rumstermostat med dessa förutsättningar? Hur ska man resonera här? Sätter jag termostaten i ett rum med mycket soluppvärmning och ställer den på t.ex. 23 grader, då kommer ju LVVP:en slå av över denna temp och de delar som inte har solinstrålning kommer att tappa värme, eller hur? Sätta in radiatortermostater i de rum som blir för varma är inget alternativ utan jag måste hitta en kompromiss som gör att jag inte får iskallt i en del rum och samtidigt "lagom" varmt i de solbelysta rummen.

Ett alternativ jag funderar på är om jag ändå skulle sätta termostaten i t.ex. Allrummet som då får mycket sol och samtidigt låta LLVP:en jobba med värmen. Värmespridningen från denna är mycket god, med LVVP:en helt avstängd så är ändå temperaturen på entrévåningen acceptabel (förutsatt öppna dörrar). Den kan bli lite kyligt i Kontor 2/Sovrum 2, men annars är det ok.

Entrévåning:
Entrevåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning:
övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hahalj
Jag tänker så här, om jag placerar termostaten i hallen på övervåningen, på väggen mot Sovrum 3, då påverkas den inte av direkt solstrålning, den sitter centralt i huset och den kommer i normalfallet ha samma temperatur som övriga rum, ca 22°. Jag ställer in den på 23°, dvs om denna gräns +hysteres överstigs så slår LVVP:n av värmen.

Så kommer en solig dag, temperaturen stiger snabbt i rummen på solsidan till kanske 26-27°, en del av den värmen kommer att leta sig ut till hallen och termostaten aktiveras och LVVP:n slår ifrån. Framledningstemperaturen på radiatorerna kommer efter en stund att sjunka och rummen på norrsidan i huset kommer att successivt bli kallare. Men om jag då har ställt LLVP:en på 21°C, då kommer den snart att dra igång värmen. Och eftersom halva huset då värms av solinstrålningen behövs inte mycket effekt för att hålla temperaturen på norrsidan vid runt 21°C.

När sedan solstrålningen minskar framåt eftermiddan så sjunker temperaturen i hallen på övervåningen och termostaten avaktiveras när den kommer under 23°-hysteres. Då drar LVVP:n igång värmen igen och temperaturen regleras till 22°C i hela huset. Och då kommer också LLVP:en inte längre att behöva fylla på nån värme.

Tänker jag helt galet eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.