6 749 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
feldimensionerad framledning
Sida 1 av 3
Hej,
har precis fått en riktigt dålig nyhet angående mitt vattenburna golvvärmesystem. Består av två skåp med ca 3 meter emellan som vardera servar 6 respektive 8 slingor LK12 om totalt 130 M2 yta. Vi har kämpat i ett år nu med att försöka få jämn värme i golvet men det går inte. Nu i veckan fick jag en "second opinion" på systemet och det visar sig att frammatningen från pannan till skåpen (som är 12 mm) ska vara 25 mm. Det ena skåpet är "enkelt" att ändra, ledingen till det andra skåpet är ingjuten i golvet och kan inte ökas till 25 mm...suck. Rådet är att dra röret i taket (och sen ned till skåpet). Vill gärna dela med mig av denna mindre bra erfarenhet kring golvvärme. Var alltså noga med att se till att installationer är korrekt beräknade.
Buggaren
har precis fått en riktigt dålig nyhet angående mitt vattenburna golvvärmesystem. Består av två skåp med ca 3 meter emellan som vardera servar 6 respektive 8 slingor LK12 om totalt 130 M2 yta. Vi har kämpat i ett år nu med att försöka få jämn värme i golvet men det går inte. Nu i veckan fick jag en "second opinion" på systemet och det visar sig att frammatningen från pannan till skåpen (som är 12 mm) ska vara 25 mm. Det ena skåpet är "enkelt" att ändra, ledingen till det andra skåpet är ingjuten i golvet och kan inte ökas till 25 mm...suck. Rådet är att dra röret i taket (och sen ned till skåpet). Vill gärna dela med mig av denna mindre bra erfarenhet kring golvvärme. Var alltså noga med att se till att installationer är korrekt beräknade.
Buggaren
Hur stort är effektbehovet?
Vad är det för värmekälla?
Genom att öka framledningstempen och flödet så kan man ju transportera mer effekt genom befintlig ledning. Även om det inte är optimalt så bör du kunna leda 10kw genom ett 12mm kopparrör.
Å andra sidan är det ju inte optimalt att bygga om med nya synliga rör heller.
Genom att öka framledningstempen och flödet så kan man ju transportera mer effekt genom befintlig ledning. Även om det inte är optimalt så bör du kunna leda 10kw genom ett 12mm kopparrör.
Ja, att öka flödet och/eller framledningstempen behöver ju bara göras just under de kallaste månaderna och sedan återställas.Gabbe1 skrev:Hur stort är effektbehovet?
Behöver kanske inte bli så stor merkostnad.
Ett vanligt 12mm kopparrör kan leverara ca 1kW värme, nu har du PEX och det är ju mindre motstånd i detta rör. Men jag tror inte att det innebär att det ger 10kW genom att öka temp och piska upp pumpen mera.
Men någon förbättring hade det väl blivit ?krilleman_215 skrev:
Hur många kW:s förbättring tror du det skulle kunna handla om?
Skåpen innehåller väl bara fördelare och ventiler, så att höja temp blir inte vidare bra ännu mer ojämnt i golven. Och flödet i 12mm är orimligt att öka så mycket att det ger något att tala om.roland53 skrev:
Kan du utveckla detta mer ?GK100 skrev:
Att höja eller sänka framledningstemperaturen är väl ett ganska normalt förfarande i ett värmesystem?
Att få ut högre temp i slingorna kan väl bara vara en fördel för värmekomforten om man ligger för lågt normalt.
Varför skulle det bli ojämnt i slingorna? Samma (högre) framledningstemp kommer ju fram till alla slingor (vars don är öppet) ?
(Däremot så mår kanske inte trägolv så bra av för hög temp. så där får man väl vara lite försiktig)
Hur är denna enda kW beräknad?krilleman_215 skrev:
Jag har själv kört större effekter genom klena rör, när du tex slår på varmvattenkranen så går det ca 10kW genom ett 12mm rör.
Min fjärrvärmeväxlare ger 30kw på radiatorkretsen, utgående rör på centralen är 18mm.
Om det finns pump och blandningspunkt i skåpen är det en annan sak, då kan man cirkulera ett högt flöde med litet tempfall i golven som då hålls jämnvarma, liten skillnad oberoende av var på slingan och hur den är lagd. Då kan man mata skåpet via en klen högtemp ledning vid rimliga tryckfall tex 80-90 grader om man har fjv eller bioeldat osv och retur på kanske 25 grader. Jämfört med att mata med kanske 40 och med tillräckligt flöde att bara fördela i skåpen skulle man då få ca tre ggr större effekt i samma rör med samma flöde.roland53 skrev:Kan du utveckla detta mer ?
Att höja eller sänka framledningstemperaturen är väl ett ganska normalt förfarande i ett värmesystem?
Att få ut högre temp i slingorna kan väl bara vara en fördel för värmekomforten om man ligger för lågt normalt.
Varför skulle det bli ojämnt i slingorna? Samma (högre) framledningstemp kommer ju fram till alla slingor (vars don är öppet) ?
(Däremot så mår kanske inte trägolv så bra av för hög temp. så där får man väl vara lite försiktig)
Du kan tänka dig en jämförelse med elnäten där man har högre spänning före en trafo och sen större ström efter med lägre spänning så skulle en shuntning i skåpen funka och 12mm röret med hett vatten vore då högspänningen. Allt annat följer samma analogi så även förlusterna vid pumpning följer samma princip som vid el, dvs det skenar mer än linjärt när man försöker tvinga ett missanpassat system. Gabbe1 har rätt i att han kan plocka hög effekt i VV-tappningen men man får tänka på att det då skulle krävas en pump med tryckuppsättning 4-6bar och det är bara ett av problemen det skulle ge i värmeledningsfallet.
Så TS får försöka göra det bästa av situationen, försök öka dimensionerna det borde gå på något bra sätt.
Om man överhuvudtaget ska säga något om hur mycket man kan få igenom ett 12 mm rör, behöver man veta hur lång sträcka det handlar om. Om shuntarna sitter i skåpen och man har elpanna, borde det gå att lösa.
Men eftersom frågeställningen är ojämn värme i golvet låter det som att shunten är vid pannan och flödet räcker inte till en jämn fördelning i slingorna. Då skulle en extra cirkulationspump och en bypass vid det skåpet som inte var så lätt att byta rör kunna hjälpa. Temperaturen på det golvet skulle i och för sig bli lägre, men det kanske funkar om det är en öppen planlösning
Men eftersom frågeställningen är ojämn värme i golvet låter det som att shunten är vid pannan och flödet räcker inte till en jämn fördelning i slingorna. Då skulle en extra cirkulationspump och en bypass vid det skåpet som inte var så lätt att byta rör kunna hjälpa. Temperaturen på det golvet skulle i och för sig bli lägre, men det kanske funkar om det är en öppen planlösning
Vad var frågan eller påpekandet? Att man inte skall göra fel eller vad?sepani skrev:Hej,
Buggaren
Jag undrar vem har projekterat och vem har installerat. Det låter som hempul utan kunskap i värmegolv installation:x.