Jag har köpt hus och försöker förstå mig på mitt värmesystem.

Till radiatorerna på övervåningen går det ett framledningsrör och ett returrör, dessa delar sig i tre st innan de försvinner upp till övervåningen (sex st radiatorer och en handdukstork). Vid varje element finns en ventil enl. bild. med en liten insexskruv bakom röda pluggen, och text "TP". Vad gör den?

När man stänger termostaten blir det lika varmt i båda rör. Jag misstänker att ventilen är en shuntventil så att man kan reglera hur mycket som går in i elementet och hur mycket som går vidare till nästa? Skruva ut = öka flödet till elementet?

Det innebär isf att om jag reglerar dessa shuntar så att jag har lagom temperatur på båda plan med termostater och golvvärme fullt öppna kommer jag skicka tillbaka en massa oanvänt varmvatten från övervåningen rakt in i returen till fjärrvärmeverket (medan golvvärmen skickar tillbaka 20-25 grader), och att jag då borde montera en strypventil på returflödet från övervåningen så att jag kan balansera kretsarna. Radiatorerna verkar klara sig med låg framledningstemperatur och vara "kalla" i botten. Det är ändå 21C.

20140121_222430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som du kallar en ventil är en ettrörsfördelare. Så om du har en sån på alla radiatorer har du ett ett rörs värmesystem. Dvs. värmen som kommer i tilloppet går till den första radiatorn i slingan upp och in i ettrörsfördelaren, lite av värmen går upp i radiatorn och resten går vidare till nästa rad på slingan och så fortsätter det till sista radiatorn och sen ner till returen.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Krilleman
Mer läsning om produkten hittar du här på sidan 16!

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Tusen tack!
Då kan jag alltså ställa 35-100% av flödet genom radiatorn.
Då borde jag lista ut vilka radiatorer som sitter på vilka stammar, och sätta den sista på varje stam till 100% (inställning för tvårörssystem) om de inte redan är det, och sedan strypa de som sitter före till lagom nivå.

Vad händer om den sista radiatorn stängs om det är gjort så? Då blir det väl ingen cirkulation på den stammen?

Eller tänker jag fel?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Hm, det har du rätt i!!

Nej om du stänger termostatventilen går värmen bara igenom ettrörsfördelaren och förbi den radiatorn.

kulle
Onordstrom skrev:
Nej om du stänger termostatventilen går värmen bara igenom ettrörsfördelaren och förbi den radiatorn.
läs inlägg 4#

Ja, 100% genom radiatorn vid stängd ventil måste det vara, annars är det ju inget tvårörssystem, vilket är vad ventilen är till för. Enrörssystem=utskruvad=35% genom radiatorn, resten direkt vidare till nästa. Tvårörssystem=inskruvad=allt igenom radiatorn, ingen bypass.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.