C
cecar33: Det är nog läge att du snäpper loss alla och motionerar alla piggarna så värmen fungerar när den behövs.
6 svar · 5,0k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: Jo jag vet men just nu är allt tyvärr lite provisoriskt. Har ingen värme alls på övervåningen (150 m2) och det är -20 ute :) Kör just nu med öppna slingor i alla rum och tänkte justera allt nästa höst då jag även har golvvärme på övervåningen. Hur man justerar tre olika fördelare i samma system blir nästa problem...
24 svar · 10,6k läst
Herr hatt
Herr hatt: Tack för svaren Har avlutat elementet ordentligt se det skall inte vara problemet. Det sitter nästan överdrivet många kulventiler på systemet så jag har möjlighet att strypa "centralt" i källaren och på så sätt tvinga mer vatten genom elementet eller är det bättre att justera varje element för sig? Som det nu är så är samtliga element utom sovrummet fullt öppna Tror det
3 svar · 1,1k läst
byggcalle
byggcalle: Vet inte om det var själva priset vi borde peka ut eg. - det var nog mer omfattningen (och sedan priset på det i sin tur iofs). Vi hade tänkte golvvärme på ca 3,5 kvm samt klinker på det. Hade hoppats på mellan 5-15 000 (vet att det är stor spridning men jag hade ev. tänkt göra delar själv). Men när det blev tal om att förstärka för att få cc 30 så pratade byggaren om minst 20'
14 svar · 3,9k läst
·
jackt
jackt: En liten snabb uppdatering. Efter lång tid så kunde vi slutföra toaletten och röris var här i veckan och kopplade in allt. Dagen efter blev det kallt ute och det kommer värme från radiatorn. Det blir inte "varmt" som en normal radiator blir, utan hittills är det "ljummet". Men det räcker för det lilla rummet.. Utanför i hallen är det riktigt skönt på golven nu när värmen kommer
32 svar · 8,1k läst
·
Ö
öringen: Ett tips är även att att elda med öppen ugnslucka. Mycket av värmen i ugnen går annars ut bak genom skorstenen.
5 svar · 8,0k läst
S
spekerök: Lägg ut en bild på din värme anläggning från pannrummet. mvh
13 svar · 13,1k läst
S
spekerök: Är ingen luft luft expert men vid 10- är cop talet ganska lågt, kan ju vara något fel på den som du skriver. mvh
4 svar · 2,4k läst
·
S
spekerök: Du behöver en shunt motor med temp styrning som skall monteras på tre vägsventilen, som i sin tur skall sänka tempen på framledningen/tilloppet eftersom gv systemet är ett låg temp system med 35gr ca som max. mvh
4 svar · 2,4k läst
·
K
Krabban79: I elskåpet sitter det nyare automatsäkringar till pannan men äldre porslin till varje fas, har testat att byta dom även om andra saker som går på samma fas fungerar. Har även testat att slå av och på automatsäkringarna.
7 svar · 5,6k läst
O
Olle Jansson: Själv satte jag en fläkt på 250m3 per timme på min kamin och skillnaden är enorm ifrån att elda hela dan med en höning av temp med 2-3grader gör jag samma sak nu på en femtedel av tiden drog även tillluft till förbränningen utifrån vilket gör lite skillnad det också men en jätte skillnad när man slutar elda då kaminen innan drog ut den uppvärmda luften på nån timme eller två
3 svar · 12,9k läst
R
rca1959: Jag är numera fullständigt ruinnerad pga av alla gånger jag fått anlita en advokat för att stämma mig själv:cool:
21 svar · 5,4k läst
·
J
jensaro: Det behövs ingen värme i garderoberna om ni isolerat utåt. Sätter ni in golvvärme där kommer det bli tokvarmt.
3 svar · 889 läst
B
Bobbebubben: Det blir nog bra. Använd en lite grövre slang från kompressorn. Jag fick tipset om det så jag jämförde lite med en klen biltema korv och det märktes skillnad. Min som jag använder är ca 10-12 mm tjock.
10 svar · 2,5k läst
A
Anders D: [citat] Samma här!!
5 svar · 2,4k läst
M
morotsman: Lk har färdiga kit för små ytor. Har själv lagt detta i vårt badrum, är dock inte färdig med badrummet än så jag kan inte säga något om funktionen än... http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Golvvarmepaket/For-ingjutning/LK-Golvvarmepaket-L8M5-5-m/ Kostnad ca 2500kr
4 svar · 1,5k läst
Claesk
Claesk: Vilken sorts element är bäst?
4 svar · 5,3k läst
trähandtag
trähandtag: Ledsen har inga detaljerade uppgifter om grannens jordvärmeanläggning och vad som gått fel. Han berättade för ett tag sedan att skulle byta värmepump, då anläggning kostad ca 80 000 i reprationer och verkade fortfarande inte fungera helt OK
103 svar · 15,0k läst
·
C
Christer1968: Chris Hard du fått rätsida på pannan?
9 svar · 1,4k läst
H
Haas84: Nä jag har inte testat nattsänkningen ännu. Satt och läste lite i boken och ska väl fibbla lite med någon kväll när tid finns. Smart funktion som man absolut ska utnyttja. Med dåligt tryck menar jag att själva luftflödet verkar klenare än tex ett äldre som vi även har. Men de handlar väl säkert bara om att den nyare är effektivare med ett jämnare flöde. Rummet är ju inte
8 svar · 3,1k läst
T
Tiger79: [citat] Ja och det är inte roligt... Hallen ligger i centrum av huset med trappan till övervåningen.
19 svar · 8,4k läst
D
dantisen: Okej tack får ta och låna en sådan och prova. :)
4 svar · 8,3k läst
roland53
roland53: Jag blev inspirerad av largab http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/225284-nytt-hus-med-franluftsvarmepump-maste-oppna-nar-braskamin-tands-trots-tillluft.html#post1876622 Jag har mekanisk frånluft och därigenom ett visst undertryck i huset. Som många andra (i olika trådar) så var jag tvungen att stoppa frånluftsfläkten temporärt vid start av första brasan. Annars ryker det in.
0 svar · 3,5k läst
·
A
Avemo: Med en gammal Husqvarna köksspis är det enkelt. Där har man inte tilluft utifrån eftersom den inte har en anslutning för detta.
10 svar · 1,6k läst
L
lkin79: Jo det där med fackmannamässigt utfört är ju lite roligt. När jag tittade lite närmare på installationen så såg jag att laddningsventilen inte var en Laddomat 4000 (som det ska vara), utan en Laddomat 10. Jaja rörkrökaren trodde väl det var samma sak då den ser likadan ut utvändigt. Konstruktionen gjorde att det gick fint att ladda tankarna men då de skulle laddas ur så gick
6 svar · 4,1k läst
Flöjten5
Flöjten5: Ja förlåt, kunde inte låta bli :p Jag gillar din idé, även om det såg lite farligt ut. Men juste med lite varmblås! Är av den uppfattningen att man 2013 i Sverige ska kunna ha råd att bli marinerad i varmluft under vinterhalvåret.
7 svar · 2,5k läst
·
D
Denaxe: Har lagt ett lager med 3cm brandmatta. Fick tag på sotaren idag och säger 3x3cm, dvs 9cm brandmatta!!! Blir ett stort hål i väggen om man skall ha 9cm brandmatta och en luftspalt. Har en täckplåt som täckt hålet innan men nu kommer den inte täcka. Rundvalsad plåt?, för att hålla brandmattan på plats? Jag har dragit ståltråd runt brandmattan, ganska hårt. [bild]
5 svar · 21,6k läst
·
blackadder
blackadder: Kanske funkar med en anläggningstermostat?
12 svar · 10,7k läst
S
slurppe99: Håller med de andra och en luftvärmepump är egentligen bara ett komplement till ordinarie värmesystem. Har själv provat med aktuell fläkt. Den är aningen bättre än de andra värmeflyttarna och c o har väl två modeller. Jag tog den som hade lägre decibel 24-26 och lite mindre luftmängd 84 liter/?. Med det räcker inte då du bara får upp ca 1 grad i köket och låter för mycket.
3 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.