hahalj
Har två radiatorer med TA-termostater, RVT 50 tror jag de heter. Resterande radiatorer i huset har manuella slottsvred.

Mitt problem är att jag har en värmepump och det är på denna man ställer värmen, det ska inte regleras på resp. radiator. Jag behöver alltså kunna ställa ett fast flöde genom varje individuell radiator, vilket fungerar utmärkt på de med slottsvred, men inte alls på de två med termostater eftersom dessa stryper vid 21°C och balansen i systemet då påverkas. Dessutom har vi 21-22°C som innetemperatur vilket betyder att dessa två radiatorer mer eller mindre blir kalla och just där blir det då kallt i rummet.

Så tillsvidare har jag tagit bort termostaterna för att få en konstant temperaturdifferens över dessa två radiatorer, men jag vill ju helst kunna reglera denna differens. Just nu blir den vad det blir.

Men vad kan jag ersätta en TA-termostat med då? Skulle vilja ha en enkel ratt som trycker på ventilkopplingens pinne helt utan påverkan av omgivande temperatur. Men jag hittar ingen sådan, någon som har tips om hur jag kan lösa detta? Jag vill helst inte byta ventilkopplingen.

CAM00398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAM00402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du ingen returventil med strypning?

hahalj
kulle skrev:
En sån här borde funka
[länk]
Ha, där ser man. Hittade inte den när jag letade.
Fanns ju en variant med insex-justering också, ännu bättre: http://www.bynor.se/product.php?id_product=9730

ja73 skrev:
Nä, jag tror inte det men dubbelkollar ikväll.

Redigerat:
hahalj
ja73 skrev:
Jo, det är strypning på returventilen, men jag sätter ändå dit ett par handrattar, ser bäst ut så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.