3 893 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Pumpen till golvvärmen sönder-Vad gäller?
Vi fick Uponor golvvärme installerat för drygt 2 år sedan.
Nu är stora delar av golvet kallt, vi har luftat, spolat igenom slingorna , m.m.
Det verkar som om pumpen inte går. (Den gröna lampan lyser, men den låter ej)
Tillfälligt rassalde den igång och lät rassligt, sedan tyst.
Vad göra?
Kan man kräva en ny av Uponor?
Nu är stora delar av golvet kallt, vi har luftat, spolat igenom slingorna , m.m.
Det verkar som om pumpen inte går. (Den gröna lampan lyser, men den låter ej)
Tillfälligt rassalde den igång och lät rassligt, sedan tyst.
Vad göra?
Kan man kräva en ny av Uponor?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Du skall väl i första hand reklammera till installatörsfirman. Låter iofs. som om garantitiden gått ut, om där inte är ngn. extra lång garanti. Men om inget annat fungerar så kolla villkoren i din hemförsäkring, där brukar finnas något moment om "maskinskada".
Cirkulationspumpen (Uponor) till vår golvvärme blev bara tre år gammal, den hade gått torr p.g.a läcka,det gillade den inte
förde ett himla liv som hördes i hela huset.
Garantin gäller inte vid "torrkörning" blev jag upplyst om.
Provade allt som Uponor tipsade om, luftning, diskmedel i systemet, slutade med att jag bytte motorn själv, kostade runt 1200 har jag för mig, den är lätt att byta.
Garantin gäller inte vid "torrkörning" blev jag upplyst om.
Provade allt som Uponor tipsade om, luftning, diskmedel i systemet, slutade med att jag bytte motorn själv, kostade runt 1200 har jag för mig, den är lätt att byta.
Det kan vara avlagringar i pumphuset som gör att pumpen inte går, det rasslande ljudet innan den stannade tyder på det.
Prova att stänga av systemet (både tillopp och retur), lufta bort övertrycket, ta loss pumpdelen och göra rent inuti.
Prova att stänga av systemet (både tillopp och retur), lufta bort övertrycket, ta loss pumpdelen och göra rent inuti.
Klicka här för att svara