Värme allmänt
strömgren_Jocke: http://www.vvsobadrum.se/purus-pkring-rfr-300x300x6-pk-300-for-d220-p-2855-c-909.aspx
mulpac: Du ska ställa shunten så du får tillräckligt hög framledningstemperatur för alla radiatorer. Termostaterna på radiatorerna ställs sedan på den temperatur du vill ha och stryper då flödet så det blir lagom varmt i rummen. Ställer du framledningen väldigt högt samtidigt som du har en kraftig cirkulationspump och lågt tryckfall över radiatorerna finns det i och för sig en viss risk
martinizi: Näfan, det är inte pannan det luktar om... Har sniffat runt den ordentligt nu... Det måste nästan vara en död råtta i väggen eller nåt... kul med ett ett år gammalt hus...
roke: Jag undrar om du kommer vinna något på att koppla in tankarna. Jag menar, kommer pannan stå still och vara kall (mindre förluster) mer eller mindre med tankarna inkopplade? Jag har en känsla av att pannan får gå mer med än utan tankar, men jag kan ha fel? Är pelletsbrännaren så stark (typ effektiv vedpanna) att det "går på ett kick" att ladda tankarna till höga temperaturer (90-100
falkn: Det borde ju gå att kontrollera med någon form av inspektionskamera eller liknande?
lordi: Ja, lägg ut inställningarna. De kan ju variera mellan olika behov och anläggningar, men man ser ju om något är helt galet.
mycke_nu: Ja, det är nog svårt att slå en befintlig värmepump när det gäller VV-produktion på sommaren. Mitt varmvatten från jordvärmepumpen kostar 100 kr/mån under sommarhalvåret. Det tar lång tid att räkna hem det med en solfångarinstallation.
KnockOnWood: [citat] Plus en liten glögg kanske :) Så blir det lätt att få hjälp i köket...
JonasVbg: Tack för svaren! @norrbottenstorpet: Snyggt nej absolut inte! Men det kan jag leva med i krypgrunden.:-) Najtråd tar jag till mig. @fredda: Fogskum isolerar inte så bra och lösningsmedlen bryter dessutom ner cellplasten. Dessutom svårt att ändra nåt i efterhand. Tänkte ett ta på att bygga en "kulvert" men det blir krångligt att skära raka kanter utan specialverktyg. Jag kommer att dra
mycke_nu: Man kan kyla med fjärrvärme http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3626929.ece
Nimajneb: Buss med garage o värmepump.:wow: Utan bilder så existerar inte detta.
Carl-Johan Bauhn: Kanon. Har beställt de saker du skrev. Det blir nog toppen. Tack för hjälpen.
roland53: [citat] Om du syftar på din begagnde expansionstank, så ska du inte vara rädd för att montera en som är för stor för ditt system. Det vore värre om tanken är underdimensionerad....:)
källare: Ja, nu förstår jag. Det man kan säga om de 2 t-kopplingarna på röret i golvet är att de är ett 1-rörskoppel. Ok, det blir alltså sämre cirkulation med ett 1-rörskoppel, då får det bli 2-rörskoppel. Tack.
Pärran: Skåpet är i plast, endast luckan är plåt. [bild] [bild]
Pj89: ne röret från acktanken med varmvattenberedare som ska gå till varmvattnet till dusch mm. det är ju inte inkopplat än bara värmesystemet till radiatorerna.
thomasx: Manualen finns att ladda ner på Danfoss hemsida. Däri bör du kunna läsa dig till om du kan göra så, å det behöver du ju göra i vilket fall om du köper dem, lika bra att börja i den änden då ;) Men jag är ganska säker på att det går.
vgarn: Pannan såg ut så när jag köpte den. Grabben kom inte överens med den och det är inte så konstigt han hade ett 6 meter långt 150 rör till skorsten som var helt oisolerat veden låg under en trasig presenning och var sur pannan stog i ett gammalt oisolerat uthus med kulvert till huset ca 30 meter. Pannan har varit använd knappt ett år.. Men den var Billig:) [bild]
kulle: Går det verkligen mer gas än normalt ? Eller är det eon som vill ha mer betalt för samma mängd ?
schmunk: Tack för svaret och tack för välkomnandet! Jag testar detta.
Dr.L: Surfa in på www.ctcvarme.se och kolla vem som är din närmaste återförsäljare av CTC
Stenolofanders: [citat] Jag har löst det utan mekingrepp! Om jag ställer den på läge för avkylning istället stänger den INTE av vid 24 grader utan fortsätter att blåsa på vilken temperatur framledningen än har. Perfekt! Kan rekommendera denna produkt till alla som gillar antingen värme eller kyla eller bådadera.
Stenolofanders: Åter till TS grundfråga. Jag beställde grejer från sfinx, ett TVA-gds-kit liksom, som jag delvis använde: anpassade TVAn esom vi har väldigt hårt o kalkhaltigt (gött!) källvatten. På primärsidan är hetvattnet redan begränsat till 60 grader före pex-kulvert. Medföljde från sfinx värmeväxlare, flödesvakt, cirkpump och en ställbar termisk tvåvägsventil (som jag inte använt än
MSjöström: Jugend - ska väl inte påstå att huset är speciellt välisolerat... 20-tal där man inte gjort någon tilläggsisolering, dock satt ny panel ovanpå den gamla.. Vindsbjälklaget är tilläggsisolerat med 100mm gullfiber...
largab: Nej, det ska inte petas in någonstanns :-) Man behöver demontera, rengöra och byta tätningar. Om den är sprucken så bör du byta kamin.
pelle242: Du kan ju mäta om slingorna är hela över huvud taget. Sedan är det nog som du säger att det inte kan hända så mycket med slingorna så länge man inte borrar i golven eller något sådant. På mina gv termostater finns det en liten LED som tänds när slingan är tillkopplad och släcks när den inte värmer. Om man vrider på ratten för att justera temperaturen kan man se att LED:en