S
slurppe99: Böt vår efter 36 år i samband med renovering. I vår föreningslokal gick berederaren från 77 sönder och gjorde vatten skador. Då beredaren var äldre än 30 år så blev det ingen ersättning från försäkringsbolaget. Hur länge den håller är svårt att säga beroende på modell och vatten. De är väl inte heller skyldiga att ha specifika reservdelar till den efter 25-30 år? I vårt
13 svar · 23,7k läst
·
T
Tomas Ojala: Tack för svaren. Det har nog läkt under många år men nu har nog rosten tätat. Problemet är att det är mycket luft i elementen och dåligt med värme på ovanvåningen där de båda elementen sitter :-/ Det blir nog till att ringa en rörmokare,,,
3 svar · 3,4k läst
·
T
tottes: [bild] De övre termometrarna visar 80° och de undre visar 25°.
2 svar · 1,7k läst
·
Real7
Real7: Frågan går inte att svara på med så lite fakta. Men någon kanske kan gissa åt dig.Har du inget u-värde på vägg tex? Tror inte det är lönt att grotta ner dig i förbrukning hit och dit. Bestäm "bara" vilka funktioner ska den ha, vilka garantier och vad får den max kosta. Det finns också många andra trådar om garage uppvärmning där du kan hitta bra tips. Angående 10 grader så
18 svar · 5,2k läst
·
trattalask
trattalask: Så om man har (någorlunda) jämt så att man kan få pannan i våg, och har bra underlag så kan man ställa pannan direkt på golvet utan att ha dåligt samvete? Sen får man se till att inte få stopp i golvbrunnen, fast det vill man kanske undvika iallafall. :)
6 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: 1: Ja, den ska vara klämd Jag var på ett jobb för inte allt för länge sen då denna packning läckte och kunden inte ville tömma systemet. En normal elpatron har ca 4-5 gängvarv. Så jag backade gängan två varv för att få in dränkt lin i loctite i "springan". (500L tank = Ingen "större" fara!) Visst rann det ut lite vatten, men vid åtdragning höll det tätt. Och kunden var nöjd.
7 svar · 3,1k läst
·
E
elmont: Till elpatronen måste du även ha termostat och ett överhettningsskydd om du inte har det är risken för olycka överhängande.
7 svar · 12,0k läst
J
jixxer: Hade samma "fel" från början när jag installerat och satt alla på 22 grader men gick ibland ner till 17 grader hittade tillslut i en undermeny att de va satt nån sorts sänkning vissa tider så om jag va du skulle jag börja med o leta i alla menyer om nått är fel där.
1 svar · 2,4k läst
T
Tjobre: Tack för svaren!=) Okej så majoriteten verkar rekomendera luftvärmepumpar, och presseningar m luftkanaler. Om man nu skärmar av 7x7x5m så kanske de räcker med en pump på mellan 3.5-5kw?
4 svar · 6,6k läst
P
pr95: http://www.youtube.com/user/EFGbySandler?feature=watch Intressant om vatten & värme
0 svar · 1,2k läst
J
jensaro: Det går som sagt inte att shunta utan ytterligare pump. Låter som pumpen räcker.
3 svar · 1,4k läst
S
strömgren_Jocke: Hej. Hör med VVS home de har en massa shuntautomatiker de kan kanske hjälpa dig.
1 svar · 1,5k läst
J
Jeonas: [citat] I kittet jag köpte från Conrad ingick det några adaptrar, minns dock inte vilka. Du kan ju alltid chansa. Det är ju full returrätt.
23 svar · 12,5k läst
·
Claesk
Claesk: Dom har flyttat till Ängelholm
6 svar · 4,7k läst
C
corre: Ett stick på 15mm kan driva radiatorer på ca 3,5kWh med DT30, som är normalt för en värmepump. Anslut dina raddar med 15mm, det är enklast då kopplen är gjorda för det. Så en eller två stick med 15mm borde räcka för källaren, beroende på antalet rum och storleken på raddarna. Om du ska bygga in rör i vägg så hade jag tittat på Pex/AluPex, ska det vara utanpåliggande så är
1 svar · 1,3k läst
O
orparn: Svanenmärkning är precis som "rekommenderad av astma och allergiförbundet" en märkning som är köpt:mad: Det sker inga tester innan märkning utan leverantören ska intyga att vissa krav är uppfyllda och betala för rätten att få använda märkningen.
4 svar · 1,2k läst
P
pelle242: En 640P skall vara lagom för hus på 100-200m2, borde vara alldeles rätt för 117+65. Räknar man bort hushållselen så har du väldigt låga uppvärmningskostnader, även om den fördubblas iom övervåningen (vilket den inte gör) så är det alldeles för lång återbetalningstid för att ens tänka på saken.
1 svar · 1,3k läst
Akahigi
Akahigi: [citat] Om man inte kan visa att man har möjlighet att värma upp är det nog kört försäkringsmässigt vid en fukt/köldskada.
25 svar · 30,0k läst
P
peppen: Tackar för hjälpen alla. Skönt att det löste sig detta. [bild]
13 svar · 5,6k läst
H
Haettman: Inte vad jag kan se, det kanske ger sig när det blir kallare ute, då brukar de små elementen som sitter som en enrörsslinga på tvårörssystemet komma igång i alla fall.
4 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Då hörs vi i vår då :) God natt så länge!
140 svar · 29,9k läst
·
Dede77
Dede77: Jag kör en 400W frostvakt i vårt garage på dryga 25m² (isolerat 95mm med oisolerad platta) Förra vintern fick jag stötta med en fläkt under de kallaste månaderna. Så köper du en frostvakt på 3-400W så lär den kunna hålla frostfritt utan problem.
4 svar · 12,8k läst
Krilleman
Krilleman: :thumbup:
17 svar · 9,7k läst
·
Krilleman
17 svar · 9,7k läst
·
K
Kurt Kjelgaard: Hej, Jeg er ny her på forum og behøver lidt råd vedr. Wirsbo EV11 elpanna. Vi har købt hus (årgang -98) og har gulvvarme i en del af huset, ca. 65 kvm, vandbåret og opvarmet af nævnte elpanna. Tidligere ejere har ikke efterladt installations/bruger manualer, så derfor prøver jeg her. Der er luft i systemet (luftbobler kan ses i de gennemsigtige slanger) og intet tryk på manometeret.
0 svar · 682 läst
M
magnus glans: bump
1 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Högtemp så är rörskål typ Isover helt suveränt! På min vedanläggning har jag 40mm Isover-skå¨l och platsplåt, och laddningsröret är inte ens ljummet vid 95º ladd-temp. Prova det med Armaflex HT!
3 svar · 1,4k läst
cust3000
cust3000: Förra helgen skulle jag göra ett funktionstest av pelletsanl. Inför stundande säsong. Det tände upp som det skulle, men brännaren kände inte av att det blev låga så den försökte att tända om ett antal ggr. Jag tog ut flamvakten och gjorde rent men med samma resultat. Jag gjorde ett test med en ficklampa direkt på flamvakten och då fungerade det... Då tänkte jag att den blivit
0 svar · 1,0k läst
Kloge
Kloge: Jag menar att det inte har så stor roll, men visst finns det procent att jaga :)
17 svar · 3,2k läst
F
fredda: Ja, du kan lugnt starta o stanna manuellt så länge!
5 svar · 2,8k läst
blackadder
blackadder: Någon form av termisk ventil eller shunt med konstanttemperaturreglering bör du nog ha mellan tank och panna.
3 svar · 7,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.