Har en plats över i källarens gvfördelare, kan jag gå från denna med 20mm slang som matning till en annan fördelare som skall förse 50kvm övervåning med golvvärme? Det är uponors prosystem. 6slingor i respektive fördelare. Misstänker att det kan bli för dåligt flöde?

Bara du har bra storlek på befintlig matning så tror jag det inte skall vara några problem, likaså injustera slingorna så vattnet fördelas lika.
Man kan ju även gå på ändarna till gv fördelaren för att få mera flås upp till övervåning.

Mvh

Redigerat:
spekerök skrev:
Bara du har bra storlek på befintlig matning så tror jag det inte skall vara några problem, likaså injustera slingorna så vattnet fördelas lika.
Man kan ju även gå på ändarna till gv fördelaren för att få mera flås upp till övervåning.

Mvh
Jag har 22mm koppar in, tillräckligt?
Sätta ett T-rör i första änden förstår jag funkar, dvs innan fördelaren, men det går inte för mig. I bortre änden där vattenslangen ansluts är det väl en mindre dimension?
Kan jag sätta nåt mellan fördelarkroppen och ändstycket, det är väl nån plastgängning där? Har inte grejerna till hands för att undersöka.

Nu har jag inte detaljkoll på pro-fördelarna men på en vanlig wgf skulle jag bara ta bort ändstycket och ev bypass och dra vidare därifrån till nästa fördelare. Så ska jag förövrigt själv göra till våren när jag inte behöver ha värmen igång...

spekerök skrev:
[länk]

Om du lossar gavlarna och drar på ansl nipplarna så kan du nyttja fördelaren som matning. Visserligen inte gratis men tipsar om det iallafall.

Mvh
Naturligtvis, elegant lösning. Ni är inne på samma spår men det blir klurigare att spola slingorna utan anslutning för trädgårdsslangen. Iom att bottenvåningens matning sitter i källaren behöver rören spolas ibland.

Montera t rör i ansl satsen med ventil så du kan spola ur nedre fördelare, stäng framtida gv fördelare över våning vid proceduren så borde det funka.

Mvh

Redigerat:
spekerök skrev:
Montera t rör i ansl satsen med ventil så du kan spola ur nedre fördelare, stäng framtida gv fördelare över våning vid proceduren så borde det funka.

Mvh
Efter lite mer klurande tror jag inte det funkar. Änddelen och anslutningsdelen har olika gängor, hona/hane. Går det verkligen att sätta T-rör i plastgängprna? Kanske börjar med 20mm pexmatning och går vidare med alternativa lösningar ifall det inte är nog. Det blir ett nästan gratis experiment.

Om du kan använda en sådan här (Vilket man uppenbarligen kan) så går det förstås att ansluta vilken rördel som helst i änden på fördelarna....

http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-pro-1-kulventil/

....så, bort med ändstycket och dit med de rördelar du behöver för att komma vidare... Dimensionen verkar vara 1" eller 25mm hur man nu vill uttrycka det.

spekerök skrev:
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Mvh
Ok då utgår jag ifrån att plastdetaljerna har en vanlig gänga. Trodde att det var någon specialgrej man knäppte ihop men minnet kanske sviker mig.

Materialet jag länkar är för avluftningsmöjligheter till nedre fördelare, passar i Pro grundsats. Efter t rör fortsätter du till över våningens gv fördelare med lämpligt rör, pex etc.

Mvh

spekerök skrev:
Materialet jag länkar är för avluftningsmöjligheter till nedre fördelare, passar i Pro grundsats. Efter t rör fortsätter du till över våningens gv fördelare med lämpligt rör, pex etc.

Mvh
Men det går (väl?) tyvärr inte att byta änddelen mot anslutningsdelen då de är hona resp hane och såvitt jag vet med nån specialgänga.

Jag har fel man staplar delarna från ett håll, du har väldigt rätt! Ber om ursäkt att jag inte kollade upp det. Har ju monterat flertal pro fördelare så bra koll har man på läget ibland.:thumbup:

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.