Hej har nyss köpt ett hus och har en ved eldad köks panna, men vill då jag far sätta på elparton så det inte blir så kallt i huset då man kommer hem. Min fråga (kanske lite dum ) Hur gör jag? har provat slå på spaken till PÅ och både dom dassiga röd aktiga sakerna brummar (vet inte vad dom heter tyvärr). Bil 1 och 2.
Har elpatron på 60 grader men lik för benat så får jag ingen värme i huset. skickar bild på elpaton
bild 3 .
Har elpatron på 60 grader men lik för benat så får jag ingen värme i huset. skickar bild på elpaton
bild 3 .
Felsöknings tips på elen.
På den blåa lådan ser det ut att sitta en säkring längst ner ? Manöver säkring kontaktor? Eller till CPump?
Klickar termostatet när du vrider? Då brukar det vara helt!
Det finns det ett manuellt överhettnings skydd troligen som måste tryckas på ,det löser ut om det blir för varmt när du eldat med ved, en liten pigg att trycka in kanske inne i lådan.
Ev är den gömd bakom pluggen vid den svarta termostat ratten? Lite svårt att se?
××××detta kräver kunskap om el xxxx
Gissar att du har kollat att det finns ström fram? Så ingen skruvat ur bottnarna i centralen pga Inte vill att den ska starta i onödan.
Elpatronen har spänning på anlutningarna s-pänningsprovare/multimerer ! Om spänning finns!
du får man kolla med strömtång troligen är det avbrott i den då=kass elpatron
På den blåa lådan ser det ut att sitta en säkring längst ner ? Manöver säkring kontaktor? Eller till CPump?
Klickar termostatet när du vrider? Då brukar det vara helt!
Det finns det ett manuellt överhettnings skydd troligen som måste tryckas på ,det löser ut om det blir för varmt när du eldat med ved, en liten pigg att trycka in kanske inne i lådan.
Ev är den gömd bakom pluggen vid den svarta termostat ratten? Lite svårt att se?
××××detta kräver kunskap om el xxxx
Gissar att du har kollat att det finns ström fram? Så ingen skruvat ur bottnarna i centralen pga Inte vill att den ska starta i onödan.
Elpatronen har spänning på anlutningarna s-pänningsprovare/multimerer ! Om spänning finns!
du får man kolla med strömtång troligen är det avbrott i den då=kass elpatron
Redigerat:
Överhettningsskyddet sitter bredvid termostatvredet på toppen på den blå lådan. Ser ut som en gummiplupp. Prova att trycka in den ganska hårt och känn om det klickar till. Ibland får man ta något trubbigt att trycka med.
Klicka här för att svara