krypgr-direktel-ftx skrev:
Kul att ni minns vår tidigare diskussion gällande värmepumpsberedare. Dock är det lite trist att läsa fortsatta spekulationer i denna tråd om att det inte går att låta en värmepump framställa varmvatten i Sverige... hur tänker man då?

Nej, lite riktig fakta tack! Vår installatör kopplade in VP-beredaren att suga i sig 22 gradig inomhusluft, året runt. Ingen risk att dränera något hus på varmluft inte, frånluftsflödet som den kräver märks knappt av i huset, inte ens kalla dagar vintertid. Luftflödet blåser ungefär som köksfläkten på halvfart.

Kan dock ej rekommendera den som en lösning på ventilationsbehovet, då den endast går ca 3-5 timmar/dygn beroende på hur mycket vi duschar/badar, man kan inte få allt för 15000:-.
Hej Krypgr-direktel-ftx, kul att se dig igen :thumbup:

Men det är väl helt klart att det inte finns hur mycket 22-gradig luft som helst att "suga i sig" för att värma jacuzzin.
Någonstans skall ju de 22 graderna skapas. Var? ingenting är ju gratis.

Detta är nog en korkad fråga men om man nu bara vill göra varmvatten varför behövs en TVA?

• Gilla
DB995
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Detta är nog en korkad fråga men om man nu bara vill göra varmvatten varför behövs en TVA?
helt berättigad fråga pelle242!
Det korta svaret lyder: Massor av varmvatten med bra cop på värmepumpen.

Andra sätt att bereda tappvarmvatten funkar säkert också, slingor i tanken tex. Möjligen förrådsberedare också.

Jag är dock ganska imponerad av min egen TVA som bereder hur mycket varmvatten som helst, även om tankens temperatur bara är 46 grader. Den bereder varmvatten även om det bara är varmt allra längst upp i toppen på ackumulatortanken, i mitt fall några minuter efter det att jag tänt i vedpannan.

Överfört på värmepump borde det betyda att varmvatten kan beredas vid förhållandevis låg temperatur= bra cop! Med TVA sker ju heller ingen varmhållning av något vatten = legionellaproblematiken löst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.