Hejsan
har lite problem med golvvärmen i köket resten av nedervåningen fungera perfekt.
har mätt styrdonet och det ska fungera har även testat det med styrenheten och den stänger när den blir strömlös och öppnar när jag sätter på strömmen till den.
har även kontrollerat batterierna till termostaten bytt och mätt dessa.
styrdonet står fullt öppet men ingen värme ändå returen är kall och inloppet är ljummet.

tacksam för lite tips..

Jag utgår från att du kollat så du har tryck på expansionstanken?

Denna beskrivning gäller om du har Uponor systemet;
Börja med att skruva loss ställdonet för slingan till köket.
Du skall nu ha fullt flöde och om du inte har fått värme efter ca 24 tim (kan ta lång tid) så kan du justera flödet på slingans retursida i fördelningskopplet.
Under 6-kant muttern sitter en skruv för insexnyckel.
Om du skruvar neråt stryper du och om du skruvar uppåt så ökar flödet.
Håll reda på hur mycket du skruvar för att kunna återställa vid behov.
Gör detta innan nästa felsökningssteg.

Redigerat:
okej bara skruva bort ställdonet och hänga det bredvid så länge?
ska testa detta.. tack så mycket

Plocka av styrenheten och kolla så inte ventilen fastnat. Har den fastnat prova att trycka in den och se om den kommer ut, annars så knackar du på den lätt men bestämt. När den lossnar och åker upp motionera den så den kommer igång och sätt tillbaka styrdonet.

Om inte ovanstående tips funkar så lufta ur berörd slinga¨,stäng övriga så endast kökslingan är igång och spola ur den med en slangsnutt från avtappningen från fördelaren till en hink medans du har koll på trycket i expansionskärlet. Stäng av cirk pump under arbetet.

mvh

Ventilen går lätt och fjädrar tillbaka, kollade också pinnen på styrdonet så att den verkligen flyttade sig och den flyttar sig

spekerök skrev:
Om inte ovanstående tips funkar så lufta ur berörd slinga¨,stäng övriga så endast kökslingan är igång och spola ur den med en slangsnutt från avtappningen från fördelaren till en hink medans du har koll på trycket i expansionskärlet. Stäng av cirk pump under arbetet.

mvh
Det låter som ett jobb för någon som gjort det förr..

Just det bytte styrdonet i våras men då va det kasst kallt och mätte oändligt efter det så fungerade till det blev kallt..

Men utan styrdon cirkulerar det varmvatten i slingan?

Ska pröva att ha det väck i natt och se vad som händer

Har nu haft styrdonet borta under en tid prövat skruvat upp ventilen på inflödet lite varmare blev det men inte som det bör va... Lika bra att ta dit någon som begriper detta bättre än vad jag gör..

ImageUploadedByByggahus.se1390412973.745185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på fördelaren

Kan inte se något ställdon som är avplockat som du angav i inlägg # 11?

Jag skruvade dit det igen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.