4 096 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bubblar i elementet
Hej. I vårat hus har vi vattenburen värme och en fjärrvärmepanna modell äldre. Sedan ett par veckor tillbaka har det börja bubbla i ett av elementen. Det brukar bubbla till ungefär varannan dag. Efter varje bubbel så får jag ut lite luft när jag luftar det, men sedan dröjer det inte många dagar innan det bubblar igen. Eftersom elementet sitter i sovrummet så är det ganska irriterande. Det är ungefär 1 bar i systemet, så jag tror inte att vi har för lite vatten i det.
För ungefär två månader sedan så var trycket nere i ungefär 0.8 bar, så jag fyllde på mera vatten för att få upp det till 1 bar igen. En vecka senare var trycket dock uppe i 1.4 bar och närmade sig det röda fältet på mätaren, så jag fick tömma ut lite. Jag vet inte om det här kan ha något med saken att göra. Efter det här så har trycket dock varit stabilt runt 1 bar.
Är det någon som har en idé om vad som kan vara problemet?
För ungefär två månader sedan så var trycket nere i ungefär 0.8 bar, så jag fyllde på mera vatten för att få upp det till 1 bar igen. En vecka senare var trycket dock uppe i 1.4 bar och närmade sig det röda fältet på mätaren, så jag fick tömma ut lite. Jag vet inte om det här kan ha något med saken att göra. Efter det här så har trycket dock varit stabilt runt 1 bar.
Är det någon som har en idé om vad som kan vara problemet?
Huset är ett plan plus källare (där pumpen står). Sovrummet är på ovanvåningen och ganska långt från pumpen. Jag har provat att lufta alla elementen, men det är väldigt sällan som det kommer luft från något annat än det i sovrummet.
Elementet lutar inte mera än något annat i huset.
Klicka här för att svara