B
bryggstun: tack för svaren
12 svar · 1,4k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: Har inga element i mitt hus. Men det beror ju också på hur planlösningen är.
6 svar · 15,6k läst
peternicklas
peternicklas: Det ska finnas en på varje sida. Räkna med att den får bytas. Har precis varit te för samma sak. Fick byta båda anslutningarna för det läckte vid skruvarna.
2 svar · 3,9k läst
·
M
Mainstream: [citat] Solfångare kopplat till ackumulator-tank med elpatron vid behov.
11 svar · 2,7k läst
peternicklas
peternicklas: Tittar du runt ditt nuvarande värmesystem så ser du säkert ett rött runt kärl som är kopplat till något rör. Detta röda kärl är en expansionskärl. Hittar du ett sådant kan du ta bort det du har på vinden. Har även för mig att om man bytar eller ändrar värmesystemet så ska ett slutet system installeras. Du kan knappa på det och höra om det låter tomt, eller känna om det är
3 svar · 1,4k läst
·
B
brunnbytarn: [bild] Såhär ser eländet ut. Ingen skarv synlig så det får bli svetsning antar jag.
14 svar · 5,0k läst
·
T
TheSLASH: Det är väl så man får lösa det, själv. Dyr lösning då man kanske behöver max 20 cm. Men i sammantaget så är det småpengar. Kanske är det för att "hela världen" är efter när det gäller VVS, och bara Sverige (Norden) har alla dessa krav, som kanske är bra, men problemet är att det inte finns (snygga) lösningar än. Har sett byggprogrammen från England/USA, och där verkar det
14 svar · 1,8k läst
·
N
DIY_freak: Den där har jag för mig mitt fjärrvärmebolag sa inte behövdes och ersatte med ett skarvrör (när växlaren var så gott som ny). Differenstryckgivare tror jag.
2 svar · 2,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Luft/vatten är alt 2 efter bergvärme, alt 3 luft/luft menar jag. Ingen dum ide alls med solvärmepaneler(vatten) om budget finns.
4 svar · 1,6k läst
J
Johan Falk: Tack för tipsen. Visste inte att man skulle stänga av cirkulationspumpen. Man lär så länge man lever
2 svar · 1,4k läst
·
H
Henke_01: Jag har en CTC Ecoheat bergvärmepump från 2004, som har larmat för hetgasgivare ett tag, nu är givaren bytt, men den larmar fortfarande. Nån som vet vad det kan bero på? Tacksam för svar! :)
0 svar · 2,4k läst
tommib
tommib: Nu är jag ju varken röris eller elektriker, men generellt dämpar man vibrationer genom att frikoppla det som skapar vibrationerna från det som leder dem. Man kan också tänka sig att ett stadigare montage av cirkulationspumpen skulle kunna hjälpa. Jag skulle prova att montera den på en konsoll och om det inte hjälper byta till flexibla anslutningar mot husets system. En rörmokare har
1 svar · 3,8k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: Gå in på WWW.energiberakning.se Där kan du räkna på olika väggar
4 svar · 8,7k läst
S
Snickeri: Tack för tipset Byggmarodören! Det blev Termeco då deras offert låg på 30 000 kr inkl frakt, alltså 10 000 kr lägre. Golvvärmebutiken i Halmstad kunde inte motivera varför deras pris var högre, så jag valde Termeco.
2 svar · 1,3k läst
C
Csms: Svar på ovan fråga/uppföljning: Ja - där behövs separat tilluft frånluftsvärmepump och det finns numera skorstenar som även tar ner tilluft i separat kanal (contura).
1 svar · 1,3k läst
pelpet
pelpet: Solvärme har mycket riktigt högre verkningsgrad men det är ett mycket mera komplicerat system med cirkulerande vatten. Elpatronen är ett enkelt system utan rörliga delar. Jag har också för mig att elpatronen kan skapa riktigt varmt vatten även vår och höst.
7 svar · 918 läst
M
martin12345: En till snabb fråga, och här börjar kan vi verkligen prata om nybörjarfrågor. Kan man dra rören i taket till en (eller tre) ackumulatortankar? Kan både till- och från-rör till ackumulatortanken dras så dom i sitt högsta läge är över båda pannan och tankarna? Hur påverkas cirkulationen? Detta är givetvis med en luftventil som sitter högst. Martin
4 svar · 1,3k läst
Ropia
Ropia: Markradon. Man behöver tydligen inte bo på en rullstensås för att det skall finnas radon i backen.
13 svar · 1,5k läst
E
eviljava: Ja, så länge du har konstant värmetillförsel i plattan är det inga problem. Problem kan däremot uppstå om värmetillförseln av någon anledning upphör. Detta eftersom plattan svalnar snabbare än marken under. Är det sänkt RF i källaren man eftersträvar skulle jag personligen valt att värma luften via radiatorerna. Detta bidrar till att hålla nere RF, men utan att värma upp marken
5 svar · 1,1k läst
L
Li_: I kväll upptäckte vi att vår vedpanna gått sönder så nu måste vi köpa något nytt. Vad ska man byta till egentligen? Vi har tre plan, vedpanna i källaren, luftvärme pump och täljstenskamin på bottenplan där vi har vardagsrum och kök. På övervåningen ingenting annat än vattenburna element. Huvudsaken värmer vi huset med värmepump, men eldat i pannan när det varit riktigt
0 svar · 685 läst
E
eviljava: Den första åtgärden är väl som vanligt att motionera ventilen samt lufta elementet. Många problem brukar avhjälpas med dessa enkla och snabba åtgärder. Hjälper inte det får man ta kontakt med en fastighetsskötare eller liknande som får höja framledningstemperaturen eller justera in systemet.
5 svar · 847 läst
D
Dr.L: Man byter hela insatsen och monterar nya termostater på dessa. MMA har det du behöver.
1 svar · 3,8k läst
·
S
sblixten: [citat] Där ser man. Såg att det var en pil på påfyllningskranen och nu vet jag varför :D
29 svar · 5,8k läst
·
peternicklas
peternicklas: [citat] Ja, det kostar pengar att isolera, normalt så isolerar man för att hålla värmen på insidan. Jag har isolerglas samt minst 50 cm lösull i taket. Jag skulle inte vilja ha ett sovrum på andra våningen under sommaren.
16 svar · 12,7k läst
·
C
CiA: Det är blir nog en Nibe vi köper, oavsett om det blir en beg eller ny. Det låter nog som emalj skulle passa oss bäst. http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf
2 svar · 7,9k läst
T
Tanax: [citat] Det skickar runt luften på ett smartare sätt. Jag läste lite mera angående "air-multiplier" och det verkar som så att luften runt om fläkten liksom "följer med" den luften som fläkten själv skickar ut pga hur fysiken fungerar, man får alltså lite extra luft på köpet vilket är anledningen att den kallas multiplier. Men nej, någon avkylning har den ej, det är ingen AC, det
39 svar · 30,0k läst
·
roland53
roland53: [citat] Ja, så är det. Ett värmesystem har inget med kommunalt vatten att göra överhuvudtaget. Att det av bekvämlighetsskäl finns en påkoppling för det mesta, är för att kunna fylla på värmesystemet vid behov. Eftersom systemet är ett slutet system så ska det inte normalt behöva fyllas på om man inte utför något ingrepp på systemet. Sen undrar jag om denna "stuga" är för
2 svar · 1,5k läst
Isakare
Isakare: Glöm inte bort en sak om du byter värmesystem. Om du upphör att elda i ett hus med självdragsventilation, så upphör även ventilationen att fungera, en eldande panna drar massvis med luft och får snurr på luften, en värmepump drar ingen luft alls. Ett ventilationssystem med värmeåtervinning kostar 60-100.000:-
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.