Krilleman
Krilleman: Du behöver artikel 2965 hos rinkaby. Dimension 15. Och det underlättar om du håller för anslutningen med fingret på den översta anslutningen, vid termostaten, när du/ni häktar av radiatorn. Vattnet "hänger" kvar och knappt något kommer ur. Mycket bättre arbetsställning blir det samtidigt :thumbup:
4 svar · 3,8k läst
·
B
Björkman: Bor i ett suterränghus med källare, markplan och inredd vind. Yttermått på hus är 10 x 7 m, boarea i storleksordningen 150 m2 inkl källare. Vattenburen värme med radiatorer plus golvvärme i ett rum i källaren, badrummet och hallen. Eldar med ved och har 2 x 500 L ackumulatortankar med elpatron. Köper blandved för 400 kr per m3. Årsförbrukning knappt 20 m3 ved och 6000 kWh
0 svar · 931 läst
Ropia
Ropia: Varför inte en ny Nibe som servas enligt instruktioner? Då slipper du det här trasslet 20 år framåt... :-)
7 svar · 1,8k läst
C
camaro1969: tack krilleman! inte första gången du hjälper mig när det gäller vvs!
3 svar · 2,8k läst
·
A
abel48: Ok då kör jag på det. Tack för hjälpen
2 svar · 834 läst
C
camaro1969: Trögt det var här... Är alla på semester?:)
9 svar · 1,3k läst
pelpet
pelpet: Absolut, jag tror lätt du kan få några tusenlappar för den. Det finns ju folk som sitter med gamla oljepannor fortfarande, och investerar man några tusenlappar i din brännare så kan man nästan halvera uppvärmningskostnaden jämfört med olja.
1 svar · 2,4k läst
·
P
pelle242: Det är säkert olika från kommun till kommun men hos mig har kommunen karta på hemsidan där man kan se alla borrhål och hur djupa de är. Alternativt kan du kontakta: http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/ Lättare än att försöka mäta...
17 svar · 2,1k läst
O
OlaF: Tack för svar. Jag behöver inte ha systemet igång under tiden radiatorn är borsta men jag antar att svaret är samma: ta bort en radiator så rinner allt vatten ur...?
3 svar · 6,4k läst
·
Buuzzz
Buuzzz: [citat] Jag provade med en gul/grön avatar först, men jag blev då utslåst från forumet då den avataren stred mot de flesta av forumets regler :cool:
9 svar · 4,9k läst
G
SBH: 100% svar får man bara genom analys.
8 svar · 1,4k läst
·
pelpet
pelpet: Ge sambon ett par snygga raggsockar och en tjock stickad tröja, och skaffa riktigt varma täcken till sängen, plädar till soffan mm. Klart billigaste värmen. Annars så kan man ju helt enkelt acceptera att betala för ökad komfort.
14 svar · 2,1k läst
·
B
Bigfoot: Det är inbyggt dolt koppel, så då blir det den varianten. Verkar inte finnas på Rinkaby desssvärre, synd för jag tänkte beställa lite grejor därifrån.
6 svar · 1,5k läst
M
m800sweden: Har idag en norrbottensgård på 135kvm med radiatorer (kulvert från gårdshus där VP står), gårdshus på ca 70kvm med golvvärme samt att värmepumpen står här (markvärme), stall på 130kvm med aerotemper och några radiatorer (kulvert från gårdshus). Saken är nu så att jag håller på att bygga en maskinhall som jag tänkte ha golvvärme samt en aerotemper i (med värmekulvert vidare
0 svar · 678 läst
Krilleman
Krilleman: Kolla först så det inte är fel på pumpen. Åtgärd tv sätt fast radiator-rören ordentligt så vibrationer inte kan uppstå. Kanske med ett par gummisvep monterade med skruvstift i massiv konstruktion?! Slägg-huvud-varianten kommer långt ner på min åtgärdslista!
31 svar · 21,0k läst
A
abel48: Lånar tråden lite.... hur många watt behövs till ett rum på 12kvm varav 4kvm snedtak. Resten har 2.4 i takhöjd. Har värme av vedpanna med tankar. Mvh Anders
25 svar · 20,0k läst
·
M
msv97: Det får bli lösningen på den övre bilden. Enligt Grundfos kundtjänst är det inget som blockerar flödet genom en avstängd cirkulationspump (gäller Grundfos ALPHA 2L).
5 svar · 12,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Japp, har du möjlighet så prova smörja lite först. Kolla så det inte ligger skräp mellan dom koniskt tätande ytorna samtidigt.
4 svar · 1,6k läst
·
K
kuntri: Hej forumet Jag har funderingar kring mitt val av uppvärmningssystem som jag skulle vilja bolla med någon. Min tanke har från början varit att ha golvvärme och köpa en frånluftsvärmepump av mindre modell typ Bosch Compress 3000 2.0 ew/9.0 (ca 38kkr + inst) för att sedan stötta denna på vintern med en kakelugnsliknande spis (ca 65kkr +inst). Min hustillverkare Sjömarkenshus fick
0 svar · 1,2k läst
Krilleman
Krilleman: termoventiler har fina skisser hur du bör göra. http://termoventiler.se/media/upload/LM21-60+100_Manual_SV.pdf
1 svar · 2,4k läst
·
T
thced: [citat] Tack för ditt svar. Det var ju bra att elementen inte verkar utdömda. Villan värms med en CTC 265B med en Janfire Flex-A pelletsbrännare. Det finns 2st stora (med lekmanna ögon mätt) ack-tankar som ej är inkopplade (läst mig till att detta är lämpligast när man eldar som här, med pellets). Så det är varmvatten samt element i samma system. En sidofråga; brukar tankarna
2 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: På många skolor dagis så brukar snickarna skruva upp vita folierade hyllplan 600 höga (självklart anpassande under fönstren) som radiatorerna skruvas i. Målarna jublar varje gång. Mindre jobb för dom och smidigare för rörpularen som kan montera radisen direkt! :thumbup: Men kanske inte något man gör hemma... :x
2 svar · 1,9k läst
·
anders07
anders07: EPS 16 har tätare cc mellan slingorna än EPS 30 så värmeeffekten ska vara nära densamma. Har man uppvärmt utrymme i våningen under är det onödigt med 30 mm isolering, huvudsaken är att man riktar värmen uppåt. EPS 16 har ju både plåt och frigolit i ett som är lite snabbare och lättare att installera medan 30 då är skivor plus plåt. Jag fick offert från golvvärmebutiken.se
5 svar · 3,4k läst
Robert 75
Robert 75: Föreslår att du kontaktar Nibe, har själv fått riktigt mycket hjälp där. Har själv en ECS41 som ska installeras men då har jag radiatorer på övre våningen.
1 svar · 2,6k läst
C
camaro1969: jag har beställt mycket golvvärmeslang och liknande från danska buildahouse.com. så där är tips på inköpsstället. angående läggningen, hur mycket är gjort med golven på övervåningen? är det bara golvbjälkar? isåfall skulle jag lägga glespanel och på det golvgips alternativt golvspån. övervåningen är inte lika viktig att lägga "rätt" eftersom det är varmt på
2 svar · 12,7k läst
·
M
montana: Hade samma problem häromdagen och vill dela med mig ett tips som funkade i mitt fall: Slangen fastnade och gick inte att dra tillbaka. Efter ett tag kämpande kom jag på att man kan använda rekylen från högtryckstvätt för att dra tillbaka slangen. Så tipset är: Snurra slangen ett varv i handen så att du får bra grep. Starta högtryckstvätt och stanna det omedelbart. (Då känner man
15 svar · 29,4k läst
A
andygb: Tack för svaret! Jag har kollat på de styrdonen vi har nu och googlat men hittar inte märken. Är det någon som känner igen dem? Tror du att det går att byta ut styrdonen till en annan märke? [bild] [bild]
2 svar · 3,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Står det något märke på ratten? Jag gissar på en äldre TA men är inte alls säker.
8 svar · 2,8k läst
·
I
iggyp0p: Då låter det helt klart genomförbart! Stort tack för hjälpen!
4 svar · 3,9k läst
S
slurppe99: Du skrev inte hur gammal llvp var. Någonstans runt 10 brukar den hålla. De nya har blivit betydligt bättre. Funderar du på element så kan lvi sänka värmen till 60 grader på elementen. Köper du begagnat till en tredjedel av priset eller lägre så rekommenderar jag minst mec eller näst sista modellen yali G. Undvik meb som har gammal anslutning och de äldre gick tydligen sönder.
8 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.