Hej,
Jag undrar om det är någon som har en smart idé på hur man kan fjärrstyra ventil #2 i bilderna nedan.
Det är nämligen så att jag har monterat i golvvärmesystem i hela bottenvåningen och på övervåningen är radiatorerna kvar. Som det är installerat så ska bägge systemen vara igång och därför är ventil #2 ganska så öppen för att shunta bort den höga värmen.
Men det är så att i 9 fall av 10 så använder vi inte övervåningen, utan den är mest som gästvåning, så egentligen så behöver jag inte shunta så mycket (om jag samtidigt drar ner värmepumpens lutning).
Jag skulle helst vilja kunna fjärrstyra detta på något sätt då anläggningen ligger bakom en täcklåda som i sin tur är täckt av en massa möbler och annat, så det är lite meck varje gång jag är där och skruvar.
Finns det någon aktuator som skulle kunna passa för detta? Det enda jag har kommit på är att använda ventil #3 med en fjärrstyrd aktuator samtidigt som jag stryper ventil #2 en hel del, men jag blir lite osäker på vad som händer när man väl stänger ventil #3, men det borde väl inte vara värre än att flödet minskar kraftigt, vilket ju egentligen inte spelar någon roll då vi ändå inte får något värmetillskott, kanske då att yttergolven kyls ner något mer, men det är ju inte allt för länge som ventilen stänger, bara då temperaturen är för hög på inkommande vatten.
Någon som har något annat förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder