B
bockara: [citat] Har lagt det lite på is, känns som en intressant lösning men tveksamt om det lönar sig om man ska se det rent ekonomiskt, för mig iaf. Tror jag eldar vidare så länge pannan är okej eller att jag inte lessnat på att lägga ner tid med ved. Men är ju en lösning som ska fungera, hör lite bland installatörer.
19 svar · 8,4k läst
NetNut
NetNut: Bergvärme eller markvärme är tyvärr en större investering, men du får samtidigt frikyla på sommaren som kanske kan vara värd en större investering då du påtalar det blir varmt på sommaren, du får svalt inomhus till bråkdelen av vad en luftkonditionering skulle kosta i elförbrukning.
3 svar · 4,6k läst
peternicklas
peternicklas: Varför ha en massa termostat och ställdon som bara kan strula? Ta bort dessa, styp flödet till varje rum så att alla rum får den värmen du ska ha. Styr värmepumpen med en utegivare allt. i kombination med en innegivare. Har kört mitt sytem så nu i 5 år och det funkar till 100%. Fick info från LK hur många varv respektive slinga skulle vara öppna, lite finjustering behövdes i t.ex.
12 svar · 13,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: För att vi ska kunna hjälpa dig/er mer så måste vi få återkoppling på våra frågor, inte bara att "rörmockaren kollat". Vad är det för temperaturer på inkommande vattenanslutning till problemblandaren vid olika tidpunkter från att kranen öppnas fram tills varmvattnet försvunnit? Vad är det för temperatur på inkommande varmvattenledningen till lägenheten vid olika tidpunkter
12 svar · 2,6k läst
·
S
santos: Har också lk system med typ 20mm isolering på 20kvm av källarens 98 har inte märkt något i övriga rum har haft det så i 3 år nu.
5 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Det finns mackapärer med ett flöte, sjunker flötet ner så finns det luft och så släpps det ut luft och då lyfter flötet och stänger ventilen. Typ Protte
5 svar · 2,5k läst
·
M
m800sweden: Kan tillägga lite info: bostadshus normaltemp, gårdshus normaltemp vid behov annars lägre, stall ca 5-10 grader då hästar är bra radiatorer :), maskinhall ca 8-10 grader och vid behov ökas till 18-20 med aerotemper Bolla lite ideer med mig nu ang styrning av detta.. -Värmepump värmer så mycket den orkar (utan elpatron) till bostadshus först, -returen från bostadshus matar golvvärme i
1 svar · 2,7k läst
·
M
m800sweden: Ja, ta en bild så hjälper vi dig :)
7 svar · 953 läst
C
corre: Om du inte har luft i tappvärmesystemet (vilket man inte har normalt sett med slingor i tank) så kommer tryckökningen direkt. Du ska koppla den efter backventilen, precis innan förvärningningsslingan, och utloppet till ett avlopp.
3 svar · 830 läst
J
jixxer: Borde bli runt 6000kr i varmhållning sen blir de ju lite extra medans man är där men de hade de ju varit iaf.
10 svar · 5,2k läst
C
camaro1969: Så det går att köpa vilken som helst av de jag länkade till i #17 :)
22 svar · 4,3k läst
Krilleman
Krilleman: Har du tagit bort radiatorn genom att lossa böj med mutter och nippel med mutter så ska det absolut inte vara lin! Denna tätar koniskt. [bild]
2 svar · 734 läst
·
Johnny Viking
Johnny Viking: Normalt pga att du har ett bläck ivägen. det finns slang/rör-kanaler för att få det att gå förbi, men det betyder då att du ska montera fast dessa och borra i teglet osv.
2 svar · 1,3k läst
·
F
filurfigur: [citat] Eftersom det är i ett badrum så är nog ändå en givare på returen en godtagbar lösning. Du vill ju gärna ha konstant komfortvärme i golvet i badrummet ändå. Även om du har rätt i princip i det du säger!
5 svar · 1,5k läst
E
exerg: De flesta insatser behöver ordentligt med utrymme runt, och framför allt ovanför, för att den varma luften som värmts runt kaminen ska ha nån chans att komma ut i rummet. ev inklädnad runt får nog ske med ett nät där luften kan cirkulera igenom. Enda insatser som är tänkta att kunna tätas runt har en dubbelmantel och ev fläkt. tex
1 svar · 1,0k läst
A
Allmungare: Tänk på att stänga av cirkulationspumpen och öppna shunten fullt innan du luftar och fyller systemet
17 svar · 3,5k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Om det finns någon för max 1500:- som går igång automatiskt vid strömavbrott.
20 svar · 6,2k läst
E
Ewald: [citat] Ja, men man kan även räkna på det allt. Vi gjorde det på Chalmers. Men det bästa vore ju om man skulle kunna få det 100 % ångtätt mellan det kapilärbrytande skiktet och isoleringen. Alltså på unersidan av isoleringen. Vad tycker du om det?
8 svar · 4,7k läst
O
Olofsson89: [bild] Hade detta liggande. Nåt jag kan använda för att koppla en slinga mot nuvarande radiatorkrets?
15 svar · 4,8k läst
·
thomas33
thomas33: Rakt upp genom taket, om det inte är ett FTX som Åsa Lund beskriver i sitt inlägg.
2 svar · 2,0k läst
depalma
depalma: Tack, ska kika på detta.
3 svar · 10,6k läst
C
Calle Schewen: Tack! Nu har jag fyllt i vatten, tror jag fick i några droppar i alla fall. Men det hände inget med svarta visaren på manometern. Å inne luftar jag nu rören å vattnet verka forsa genom rören... Hoppas det blir rätt... Och nu har ni proffs en att skratta åt... 😬😬😬😬😬😛😛😛😛😋😋😋😋
2 svar · 2,4k läst
·
A
AgnesRami: ja så kan man så klart göra. som sagt vi är helt nya på det här. att ta bort plastmattan är nog kanske inte så svårt. men måste man ta upp även golvet under detta? eller är det då okej att lägga på det? Vi har ju vattenburet redan nu med uppvärmningen. Men det kanske gör varken till eller från i den biten? För det känns som vattenburet kanske är bäst? Finns det någon
2 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Låter fint! :thumbup:
9 svar · 2,4k läst
S
SoM: Målad o klar, väntar på besiktning. Lättare kan man inte tjäna 12-15 tusen.
3 svar · 1,6k läst
Posa71
Posa71: Tack för svar. Enl monteringsanvisningen, som var väldigt enkel, så visades inte ens att fjädern skulle monteras. Den fanns överhuvudtaget inte med på de 3 bilderna som visades. Har inget RSK nummer (får kolla hemma sen) men det är den här jag köpte. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/adapter-till-danfoss-d-34mm
2 svar · 674 läst
·
S
sblixten: Det blir inte mer drag från ventillationen för att du har ftx.
3 svar · 870 läst
C
Calle Schewen: Tack för tipsen! Ja pannan är i största laget... Förförra ägaren har nog fått den gratis, då rinner ku snålvattnet till...
2 svar · 549 läst
·
S
Samuel E: Ja pannan i källaren, 1 plan ovanför. Men med strömmen på till pumpen så gick det bra.
24 svar · 4,2k läst
·
B
bryggstun: tack för svaren
12 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.