Hej!

Jag skall precis köra igång ett golvvärmesystem som matas av en elpanna av modellen Värmebaronen Elomin III.
Elpannan är endast kopplad mot golvvärmen, inga andra radiatorer eller vv-beradare etc.

Golvytan är ca 40m2 i ett källarplan i en gammal villa. Parkett.

Min undran är om någon här kan komma med tips om hur jag bäst ställer in elpannan. I manualen står det mest om hur man ställer in när man värmer ett helt hus med radiatorer samt om man kopplar denna mot en vv-beredare vilket inte är mitt syfte.

Tack på förhand!

Hej!
Det viktiga är väl att du får till en temperaturbegränsning mot slingan i golvet. Max 27° brukar det vara.

Ok, tack för ditt svar!

Jag är lite osäker på hur jag skall begränsa framledningstempen till 27°. Elpannan har bland annat två rattar för Min och Max-värde av framledningstemp. Dock kan man bara som lägst ställa in Max till ungefär 50°. Detta kanske blir ett problem om man inte med hjälp av kurvan eller någon annan inställning ytterligare kan begränsa denna temperatur.

Jag kanske måste ha en shunt i alla fall?

Ja, en shunt lär nog vara ett måste. Alternativt någon annan styrning till pannan som klarar reglera ner till 27°

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.